Læsetid: 3 min.

Gasolin'-film slår alle rekorder

Med knap 40.000 solgte billetter på bare tre dage har Anders Østergaards anmelderroste film om Gasolin' slået alle tidligere rekorder. Succesen kan betyde en ny æra for dansk dokumentarfilm
14. marts 2006

Dokumentarfilmen om Danmarkshistoriens største rockband har fået en flyvende start på det store lærred. Med en førsteplads på biograflisten og et publikumstal på 37.961 har Anders Østergaards Gasolin'-film på bare tre dage solgt over dobbelt så mange billetter som samtlige danske dokumentarfilm hele sidste år. Tallene kommer bag på selv de største optimister.

"Selvfølgelig vidste vi godt på forhånd, at der var noget stort i vente, og i sit stille sind gik man da og håbede, at danskerne ville tage filmen til sig i stor stil, men at de nærmest har stormet biograferne, er mere end vi nogensinde har turdet håbe på," siger Lene Pia Madsen fra Sandrew Metronome.

Distributionsselskabet forventer nu, at filmen vil kunne indspille billetsalget fra sin åbningsweekend mindst seks gange, hvilket vil bringe det samlede publikumstal op i nærheden af 250.000. Til sammenligning så 157.228 Michael Moores Fahrenheit 9/11, som til dato har været den bedst sælgende dokumentarfilm i Danmark. Selv fiktionsfilmene ser ud til at blive kørt agterud af Gasolin's succes. Ud af de 31 danske film, som fik præmiere i 2005 er der efter alt at dømme kun fire spillefilm, der kommer til at sælge bedre, nemlig Solkongen, Adams æbler, Drabet og Nynne.

"Det er helt fantastisk, at en dansk dokumentarfilm i salgstal kan konkurrere med de allerbedste spillefilm herhjemme. De forventninger kunne man slet ikke tillade sig at have i forvejen," siger tidligere direktør i Sandrew Metronome, Loke Havn, der har været en af hovedkræfterne bag lanceringen af filmen.

Ifølge Loke Havn er der flere årsager til succesen.

"Det skyldes først og fremmest kombinationen af et spændende emne og en dygtig instruktør, men vi har også sat nogle ben rigtigt i markedsføringen af filmen. Vi har konsekvent lanceret den som en 'film' og ikke en udvidet musikvideo. Og så har vi også slået på, at det ikke bare er et portræt af et band, men også af en tid," siger Loke Havn.

Netop lanceringen af filmen er ifølge programredaktør for filmfestivalen cph:dox Tine Fischer en af de væsentligste forklaringer bag de overvældende salgstal.

"Det er ingen tilfældighed, at filmen har fået succes. Den har haft en massiv kampagne i ryggen og er fra start tænkt til at blive stort sat op i en biografsammenhæng. Det har betydet, at den har haft samme synlighed som en stor spillefilm," siger Tine Fischer.

$SUBT_ON$En ny æra

I ugerne op til præmieren i fredags er Gasolinfilmen af flere røster i filmbranchen blevet udnævnt til at være en skæbnefilm for dansk dokumentar. Hvis ikke filmen blev en publikumsmæssig succes, ville såvel producenter som distributører nemlig miste troen på, at danske dokumentarfilm har nogen fremtid i biograferne, har det lydt. Men den bekymring er nu gjort til skamme, mener næstformand i fagforeningen for ansatte i produktionen af film og tv (FAF), Jens Bidstrup.

"Jeg vil håbe, at nogle af tvivlerne angående dansk dokumentars ret til det store lærred vil fatte sig lidt og indse, at det godt kan lade sig gøre at få succes i biografen. Forhåbentlig vil Gasolin' få ideen om at lave dokumentarfilm, som er målrettet biografen, til at vinde frem," siger Jens Bidstrup.

Tine Fischer fra cph:dox vurderer ligeledes, at Gasolin'-filmens succes kan være med til at bane vejen for, at andre danske dokumentarfilm kan blive vist i biograferne.

"Nu har filmen bevist, at det kan lade sig gøre for danske dokumentarfilm at få succes, og det kan betyde, at flere - både producenter og distributører - vil få blod på tanden og turde at investere i dem frem over. Dertil kommer at biografpublikummet - når de får en god oplevelse - også vil få et andet syn på det at se dokumentarfilm i biografen," siger Tine Fischer.

Ifølge Jens Bidstrup kan Gasolin'-filmens succes imidlertid også vise sig at give bagslag, hvis den resulterer i at filmbranchen opbygger urealistiske forventninger til dokumentargenren.

"Den skadelige virkning ved Gasolin'-filmen kan være, hvis man ikke er realistisk omkring danske dokumentarfilm og tror, at de alle skal være block-busters ligesom Gasolin'. Der skal stadig være plads til de smalle film, fordi dokumentaren ikke kun er der for at klare sig godt økonomisk og kommercielt, men i høj grad også for at orientere, debattere og oplyse om mindre kendte sider af livet," siger Jens Bidstrup.

rbs@information

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu