Læsetid: 4 min.

Kunsten at se film - i kor

For nogle film er det liv eller død, om man kommer ind i varmen. Biografklub Danmark er med sine tæt på 200.000 medlemmer blevet en magtfaktor, som kan skubbe en filmpremiere det meste af et år. Måske skal biografklubbens rolle tages op til revision, lyder kritikken
11. juli 2007

Da Peter Schønau Fogs Kunsten at græde i kor havde havde premiere 27. april, havde filmen ligget klippet og klar i næsten et år. Men det var først den 27. april, at filmen passede ind i Biografklub Danmarks program, og så måtte filmen vente med at få sin danske premiere. Selvom en billet solgt gennem Biografklub Danmark kun indbringer det halve til distributøren, lød vurderingen, at det bedre kunne betale sig at vente end at lade filmen få premiere uden om biografklubben.

I dag er filmen set af 218.000 danske biografgæster. Et godt gæt lyder, at de 130.000 er medlemmer af Biografklub Danmark og derfor har fået billetten til halv pris. For medlemsgebyret på 70 kroner har de fået et ark med rabatkuponer til de syv film, som Biografklub Danmark har valgt til programmet for den aktuelle sæson. Men selv om så mange mennesker kan få det hele for det halve, har Biografklub Danmark været værd at vente på, mener Kunsten at græde i kors distributør, Michael Fleischer, direktør i SF Film.

"Klubbens medlemmer taler godt om filmen og trækker dermed andre i biografen," siger han. Samtidig forventer han at kunne sælge flere dvd'er og få mere for tv-rettighederne, når så mange har set filmen i biografen.

Biografklub Danmark er med sine mange medlemmer blevet så betydningsfuld for visse film på det danske marked, at det kan være altafgørende, om en film kommer med. Klubben er vokset fra 90.000 medlemmer i 1995 til tæt på 200.000 de sidste tre sæsoner.

Dermed er biografklubben blevet en stor og rig magtfaktor i dansk film, påpeger Jørgen Ramskov, direktør i Nimbus Film. Også selvom det ikke er alle medlemmer, der benytter alle billetter.

De film, som ikke er med i klubben, må således prøve at styre premieren uden om de syv årlige Biografklub Danmark-premierer - som dog er lagt, så de ikke udkonkurrerer flere film end højst nødvendigt.

Biografklub Danmark er en fond, som i sin tid blev startet for at lokke flere i biografen. Programmet udvælges af et særligt filmudvalg, bestående af syv personer fra Biografklub Danmarks bestyrelse. Her sidder repræsentanter for fire størrelser biografer - fra de helt små til de helt store - samt tre repræsentanter for distributørerne.

Jørgen Ramskov har selv tilbudt fire Nimbus-film til biografklubbens 2007/2008-program, og de to er ble-vet udvalgt. En af dem er Ole Christian Madsens Flammen og citronen, som Jørgen Ramskov betegner som en bred film, der godt ville kunne tiltrække et stort publikum uden hjælp fra klubben.

"Men hvis vores film ikke kom med i klubben, ville der være en anden, der gjorde," siger han. Og det er svært at konkurrere om den samme målgruppe med en film, som koster det halve. Derfor bliver man nødt til at være med.

Også Maja Dyekjær Giese, direktør i Trust Film, påpeger, at Biografklub Danmark er blevet uundværlig - særligt hvis man skal sælge billetter til klubbens målgruppe, de +35-årige.

"Når det publikum har købt skes-syv rabatkuponer fra årets start, er det ikke sandsynligt, at de køber billetter til andre film," siger hun.

For meget mainstream

"Enhver rabatordning rummer en vis form for skævvridning," siger Jørgen Ramskov. Derfor er det på tide med en bred diskussion i branchen om biografklubbens fremtidige rolle, mener han.

"Min umiddelbare fornemmelse er, at klubben burde koncentrere sig om at lokke biografgængerne ind og se smallere film i stedet for at lokke endnu flere ind og se de brede film."

Men det nytter ikke at satse for hårdt på at gøre smalle film folkelige, påpeger Jonna Jensen, som er projektchef i Biografklub Danmark.

"Hvis vi lagde os på de allermest vanskelige film, ville vi maksimalt få 50.000 medlemmer - og så blev det meningsløst," siger hun.

"Folk ved godt, hvad de vil se."

Jørgen Ramskov er på det rene med, at klubben ikke kan satse udelukkende på "fransk, spansk og italiensk arthouse".

"Men det gjorde måske ikke noget, at der ikke var så mange medlemmer, hvis klubben så til gengæld kunne være med til at styrke mangfoldigheden i stedet for at gøre det modsatte," siger han.

Flag på forsiden

Michael Berg, direktør i United International Pictures' danske afdeling, ærgrer sig over kritikken af det, han kalder "verdens bedste loyalitetsordning". Han er en af de syv, der er med til at udvælge biografklub-filmene, og han bryder sig ikke om, når klubben kaldes 'en magtfaktor'.

"Det er den største succes i verden, at vi har skabt den biografklub - man burde sætte flag på forsiden af aviserne," siger han.

Biografklubben er netop en biograf-klub, påpeger han. Målet er at få flere folk i biografen - til glæde for biograferne - og det er lykkedes.

Men netop en film som Kunsten at græde i kor er et præmieeksempel på en Biografklub Danmark-film, mener han.

"Det er en god film - en rigtig, rigtig god film. Den har bare det problem, at den er på sønderjysk," siger han.

Desuden er handlingen henlagt til starten af 1970'erne. Altså kan filmen være lidt svær at sælge, men i kraft af biografklubben bliver en masse mennesker lokket i biografen, og så kan de anbefale filmen til deres venner og bekendte - som betaler fuld pris.

Sådan kan Biografklub Danmark kan være med til at løfte en halvsmal film med bredt potentiale til en succes, påpeger Michael Berg.

Men det betyder ikke, at Biografklub Danmark skal til at indrette udbuddet efter, hvad der vil gavne de danske filmproducenter, selvom de kunne ønske sig det - særligt nu, hvor der bliver produceret væsentligt flere film, end da Biografklub Danmark startede: "Konkurrencen er blevet hårdere i dansk film - og når krybben er tom, bides hestene," siger Michael Berg.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu