Læsetid: 1 min.

Nedgang for tænkefilm

4. januar 2007

Mens 2005 i de amerikanske billetluger blev det helt store kommercielle succesår for film, der fik folk til at tænke sig om, gik det modsat i 2006. I 2005 fik politisk kritik og seksuelle minoriteter amerikanerne i stort tal til at gå ind og se Syriana, Crash og Brokeback Mountain. Men i 2006 måtte Hollywood erkende, at de store filmsællerter ikke var kloge. Hverken Fast Food Nation, United 93 eller den med spænding ventede Leonardo DiCaprio-film om bloddiamanter kunne rykke mange billetter over disken i et år, hvor Al Gores succesrige miljøfilm The Inconvenient Truth med en billetindtægt i USA på 24 millioner dollar var undtagelsen. Ellers lå pengene i film som Pirates of the Caribbean 2, og hos de mere letfordøjelige filmkomedier med mandlige stjerner som Adam Sandler, Ben Stiller og Daniel Craig alias James Bond.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu