Kommentar
Læsetid: 2 min.

Stalkerne Spiderman, Sparrow og Shrek

Hollywood annoncerede i april et håb om at tjene fire milliarder dollars på sommerens blockbuster-film. Kan man sagsøge dem for personforfølgelse
Kultur
13. juli 2007

Siden min dreng på fem fik en bog baseret på den første film om piraterne fra Caribien, har Johnny Depp som Jack Sparrow forfulgt os overalt. En fem-årigs øjne har en utrolig evne til at genkende varemærker og detaljer i sine omgivelser. Pludselig går det op for én, at man løbende har den finurlige pirats øjne hvilende i nakken. Selv på ferie forfølger han os i øjeblikket på alt fra brødposer til baderinge. Selv om man kender til Hollywoods uhyrlige markedsføringsbudgetter, er det lidt foruroligende, når man begynder at føle, at man har en stalker efter sig. Men det er klart, at Hollywood forsøger at nå os alle, når sommerens flagskibe skal få studieskuderne til at løbe rundt. Som filmkritikeren Tom Shone underholdende har redegjort for i bogen Blockbuster - How Hollywood Learned to Stop Worrying and Love the Summer, har der længe været benhårdt fokus på markedsføring og merchandise.

Producent-inflation

Det anslås, at sommerperioden står for 40 procent af indtægterne, og ifølge en prog-nose fra april skulle det for Hollywoods vedkommende løbe op i fire milliarder dollars i år. Det kan godt være, vi andre holder ferie, men de gør så sandelig ikke.

Når piratlæsningen er overstået, fortsætter jeg for tiden selv med David Mamets branchebidske bog Bambi vs. Godzilla. Mamet har som manuskriptforfatter og instruktør ikke meget til overs for blockbusterne og byder bl.a. på følgende statistik: I 1958 lavede Hollywood 2.000 film med 230 producenter på rulleteksterne. I 2003 blev der lavet 240 film med 1.200 producentnavne. De mange producenter og den nuværende organisering af det amerikanske studiesystem er efter Mamets mening årsagen til stadig mere konforme film. Det handler ikke kun om markedsføring. Det handler på produktionssiden om, at for mange producenter har for lidt mod til at satse på noget risikabelt, fordi der er for mange penge på spil. Det er ikke en ny pointe, men Mamet fremfører den med fokus på historier og manuskripter før og nu. Blockbusterne bliver kontant sat i bås med det amerikanske forsvarsministerium, hvis indsats han heller ikke er meget for. Som han kommenterer, er amerikanerne - som med forsvarsministeriet - beroliget af selve sommerfilmens eksistens frem for at bekymre sig om indholdet, fordi den tilbyder en angstpause ud fra tanken: "Bruger man penge nok, kan alt kureres."

Således kan amerikanerne ligefrem være beroligede af konstant at have den seneste sommerhelts øjne på sig. Personligt er jeg denne sommer blevet godt træt af at føle mig antastet af Spiderman, Jack Sparrow og Shrek.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her