Baggrund
Læsetid: 6 min.

Et sted, hvor biler kan flyve

Om 10-20-30 år, når filmene og mediehysteriet er glemt, vil de mange tidløse kvaliteter i verdensbyggeren J.K. Rowlings formidable bøger om Harry Potter, hvoraf den sidste udkommer i nat, kun være så meget tydeligere
De mega-sælgende forfatter J.K. Rowling - der har solgt mindst 325 mio. bøger - læser her op fra sin bog -Harry Potter and the Half-Blood Prince- under et arrangement i Radio City Music Hall i New York sidste år i august. Det foregik som del af et velgørenhedsarrangement til fordel for Læger uden Grænser

De mega-sælgende forfatter J.K. Rowling - der har solgt mindst 325 mio. bøger - læser her op fra sin bog -Harry Potter and the Half-Blood Prince- under et arrangement i Radio City Music Hall i New York sidste år i august. Det foregik som del af et velgørenhedsarrangement til fordel for Læger uden Grænser

Ann Billingsley

Kultur
20. juli 2007

På lørdag, kl. 01 dansk tid, slutter en epoke. Harry Potter and the Deathly Hallows, syvende og sidste bind af J.K. Rowlings storsælgende serie om troldmandslærlingen Harry Potter, udkommer på engelsk - også i Danmark - og nok engang rammes verden af Potter-feber.

Der er noget poetisk over, at udgivelsen falder næsten præcis 10 år efter, at den dengang fattige, nu hovedrige Rowling efter mange afslag fik antaget og udgivet den første bog Harry Potter og De Vises Sten, og var med til at indlede en tid med fokus på og dyrkelse af fantasy-genren i både bogform og på film.

Jeg husker tydeligt første gang, jeg mødte Harry Potter. Det er otte år siden. Fra forsiden af Time Magazine kiggede han på mig med sine grønne øjne gennem sine runde briller holdt sammen af tape. Dengang syntes han endnu ikke helt at være helt klar over, hvad det var, der var ved at ske, hverken for ham selv eller for hans 'mor' - selv om Rowlings bøger om ham var begyndt at kravle op ad bestseller-listerne og kulten omkring dem begge begyndt at tage form.

Det var ikke Times skyld, at Harry Potter blev så stor - den ære må tilfalde Rowlings evner som forfatter - men at han var på forsiden af det indflydelsesrige ugemagasin var et af flere tegn på, at noget stort for alvor var ved at ske.

Ingen tvivl om, at der var mange, der ligesom jeg i det øjeblik fik øjnene op for den da forældreløse 13-årige Harry, som skal lære at begå sig i en verden af magi og viser sig at have en afgørende rolle at spille i kampen mellem godt og ondt.

Bøgerne var velskrevne, fantasifulde og elementært spændende, og inden længe fulgte Hollywood trop.

Den femte film Harry Potter og Føniksordenen havde dansk premiere for blot en uge siden.

De to første bøger om Harry Potter, der blev udgivet i henholdsvis 1997 og 1998, solgte ikke fantastisk, men med den tredje bog gik der hul på bylden - til dato er der på verdensplan solgt 325 mio. bøger - og da jeg købte min første bog om Harry, var man begyndt at trykke udgaver for voksne med mere afdæmpede og neutrale omslag end dem for børnene.

Aldeles genkendeligt

Det gør man stadig, og om noget understreges Rowlings litterære succes af, at hun fra begyndelsen har henvendt sig med lige stor kraft til både børn og voksne, og at man efterhånden er blevet ligeglad med om man læser i børne- eller voksen-udgaven.

Det er helt acceptabelt at læse Rowling og Potter - næsten lige så acceptabelt som at læse Tolkiens Ringenes Herre, hvis man skal nævne en forfatter og nogle bøger, som Rowling og Potter har en del tilfælles med.

Ikke kun fordi Tolkien og Rowling begge skriver fantasy, men fordi de begge er verdensbyggere, der inviterer læserne med ind i forførende, originale universer med egne naturlove og egen mytologi, som forfatterne selv har udtænkt og bygget op fra bunden.

I New York Times skriver Michiko Kakutani begejstret om den nye bog i en tidlig anmeldelse, og han slutter af med en lovprisning af Rowlings skaberværk: "Harry Potters verden er et sted, hvor det jordnære og det utrolige, det almindelige og det surreelle eksisterer side om side. Det er et sted, hvor biler kan flyve og ugler levere posten, et sted, hvor malerier taler, og et spejl viser folks største ønsker. Det er også et sted, der er aldeles genkendeligt for læserne, et sted, hvor død og dagligdagens katastrofer er uundgåelige, og hvor folks liv defineres af kærlighed og tab og håb - på samme måde, som de gør i vores egen, dødelige verden."

Da Harry kom til verden

Det handler også om, hvordan vores valg definerer os som mennesker. Vi skal vælge mellem det rigtige og det lette, har Rowling sagt i et interview med fansitet Accio Quote, og det er ikke mindst på dét punkt, at hendes bøger får en politisk dimension: "Sådan begynder tyranni, med folk, der er apatiske og tager den lette vej og pludselig havner i store vanskeligheder. Harry er et godt menneske, men han er sårbar, han er ofte bange, han har en stærk samvittighed, og det er min overbevisning - måske er jeg for stor en optimist - at de fleste mennesker prøver at gøre det rigtige på deres egen måde."

Men Harry er også en vaskeægte helt, der må tage sine evner og sin arv på sig, selv om det er et tungt ansvar at bære. Og det er selvfølgelig også det, der gør bøgerne så populære - at denne undseelige dreng besidder så store evner og som den eneste kan tage kampen op mod ondskaben selv i troldmanden Voldemorts forvredne skikkelse. Hvem ville ikke gerne kunne gøre det!?

På sin hjemmeside fortæller Rowling om det øjeblik i 1990, hvor Harry Potter kom til verden. Hun sad i et forsinket tog på vej fra Manchester til London, da han simpelthen dukkede op i hendes hoved: "Jeg havde skrevet næsten uden ophold siden seks års alderen, men jeg havde aldrig være så begejstret for en idé før."

Rowling havde ikke noget at skrive med og ville ikke spørge om at låne én, og i stedet sad hun bare i fire timer og tænkte: "Alle detaljerne boblede frem i min hjerne, og denne spinkle, sorthårede, bebrillede dreng, som ikke vidste, at han var en troldmand, blev mere og mere virkelig for mig."

Efterhånden, som jeg har læst mig gennem de indtil videre seks bøger om Harry Potter, er han også blevet ganske virkelig for mig og millioner af andre trofaste læsere.

Rowling er ikke blot en formidabel verdensbygger, hun har også sans for personer, psykologi og den turbulente tid, man kalder puberteten. Hun er loyal over for de unges begrebs- og følelsesverden, og mange unge læsere - min egen søn på 13 år f.eks. - har utvivlsomt kunnet spejle sig i Harry og hans to bedste venner, Ron og Hermione, mens vi voksne har kunnet genkalde os, hvordan det er at være ung og have problemer med skolen og det modsatte køn.

Døden er kernetema

Rowling har en veludviklet sans for humor og evnen til at skabe en næsten håndgribelig spænding og dramatik med sit levende, billedrige sprog.

Den fortsatte historie om Harry Potter er blevet mørkere og mørkere for hvert bind - døden er Harrys konstante og kontante følgesvend - og flere af hans nære dør i den nye bog. I et interview med The Daily Telegraph i 2006 sagde Rowling: "Mine bøger handler hovedsageligt om døden. De begynder med Harrys forældres død. Der er Voldemorts besættelse af at overvinde døden og hans jagt på udødelighed for enhver pris, målet for enhver med magiske evner. Jeg forstår kun alt for godt, hvorfor Voldemort vil overvinde døden. Vi er alle bange for den."

I Rowlings tilfælde kom det til at spille en vigtig rolle for Harry Potter-figurens udvikling og bøgernes tone, at hendes egen mor døde i 1990, hvor den aspirerende forfatter var gået i gang med at skrive den første bog.

Der er noget på spil for Rowling, som der er det for Harry Potter, og det er ikke mindst denne latente smerte og en svært fremkommelig vej frem mod det lige så komplicerede og forpligtende voksenliv, som giver bøgerne om Harry Potter tyngde midt i al det sprælske og fantastiske. Tidløse kvaliteter, som kun vil være så meget tydeligere om 10-20-30 år, når filmene, mediehysteriet, Rowlings mange millioner og de tåbelige angreb på forfatteren og hendes bøger fra både litterært og teologisk hold forlængst er glemt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her