Læsetid: 2 min.

Ansigt til ansigt med fortiden

Pollock Fine Art og The Hospital Gallery i London udstiller de to nok vigtigste kunstnere i dag. Andy Warhol over for den rebelske graffitikunstner Banksy
Kultur
13. august 2007

I 1985 var historien en anden. Dengang var det et kunstnerisk møde imellem popkunstens fader Andy Warhol og den afro-amerikanske maler Basquiat, der døde i 1988 - et år efter Warhol. En kunstner, som var en nær ven af Warhol, men med et kunstnerisk udtryk langt fra Warhol selv.

I dag er det to generationer, et popikon og en rebelsk graffitimaler, to outsidere med et kritisk forhold til samfundet og de kapitale mekanismer.

Nu er to af de mest hyldede kunstnere i dag sat i stævne med i alt 40 værker i et nyindrettet hospital fra det 18. århundrede i Covent Garden i London, hvor deres indbyrdes forhold kan iagttages. Og jo, Banksy har da lært af The Pope of Pop. Banksy har blandt andet lavet en fortolkning af Andy Warhols Campell's Soup Can fra 1964 og Marilyn fra 1967, hvor den kvindelige berømthed blev udsat for tryk i alskens farver. Banksys nutidige version hedder Kate og afbilleder modellen Kate Moss. Derudover har Banksys værker også snart nået ubetalelige højder.

Indefra og ud

Men så hører relationerne også op og selve duellen kan starte. Warhol mængede sig i selskaber og pressens lys. Banksy er uden offentlig identitet og arbejder i det skjulte. "Ingen lyttede til mig, lige indtil den dag hvor de ikke længere vidste, hvem jeg var," lyder kommentaren fra Banksy selv i hans bogudgivelse fra 2005.

Warhol arbejdede inden for kunstinstitutionens rammer og rejste en subtil kritik af kunstverdenen med sine masseproduktioner, happenings og hverdagsobjekter. Han førte forretningen og varebetegnelsen ind i kunstens rum og proklamerede at "det at tjene penge er en kunst, arbejde er en kunst og god forretning er den bedste kunst." Men uden dobbelthed.

"Det er intet bag," som han sagde.

Pop-kunstens provokerende kølige mantra.

Udefra og ind

Banksy er graffitimaleren fra gaden, som langsomt er blevet omfavnet af kunstmarkedet. Formentlig uden hans egen fulde vilje. Med stencils af rotter, aber, krigsscenarier og kyssende politibetjente tegner han et nutidsbillede, hvor mennesket langsomt er blevet fremmedgjort af sine egne ideologier. Hele tiden med en dobbelthed. Soldater med smiley-ansigter, masaikrigere der jagter en indkøbsvogn, kamphelikoptere med lyserød sløjfe, gadekæmper der kaster en blomsterbuket, og rotter og aber som fremtidens intellegensia. "Grin bare nu, men en skønne dag vil vi tage magten," lyder abernes advarsel.

Graffitien versus kunsten, rebellen versus ikonet, dobbelthed versus overfladiskhed, Banksy versus Warhol. Nu versus dengang.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her