Læsetid: 4 min.

Design og de gode hensigter

26. august 2007

I sin bog fra 1971 Design for the Real World skrev den amerikanske designer og forfatter Viktor Papanek, at designfaget er den næstmest skadelige branche for kloden. Kun overgået af reklameindustrien, mente han, var designerne de bedste til at bortøde jordens ressourcer for at få folk til at købe mere forlorent og overflødigt bras.
Papaneks bog var tankevækkende, og han var i et år gæst på Arkitektskolen i København og blev æresmedlem af den danske designforening. Han har ikke levet forgæves, hvilket alle der har passeret Kgs. Nytorv den sidste uges tid har kunnet se. Her, indeni 106 meterstore acrylbobler, har man kunnet se de design, der både skal redde verden, og som har kandideret til en INDEX-award.

Udstillingen
INDEX: er en slags biennale med ambitioner som Kassel og Venedig. Den finder stedhvert andet år (begyndte i 2005), under overskriften ’Design to Improve Life’. Ved festlige lejligheder siger folkene bag, at de vil skabe designverdenens svar på Nobelpriserne. I modsætning til de andre biennaler, så lægger INDEX: dog ikke så meget vægt på store langvarige debatskabende udstillinger. Udstillingen i år varer fra den 17.-23. september, mens hovedvægten ligger på de store designpriser.
Selve udstillingen på Kgs. Nytorv vækker berettiget opsigt, og mange stoppede op for at kigge. Alle projekterne befandt sig inden i en af de nævnte acryl-bobler, hvilket betød, at større projekter, som f.eks. køretøjer måtte vises som fotos eller skala-modeller. Desuden blev alle projekterne ledsaget af en kort beskrivende tekst på både dansk og engelsk. Mange af projekterne var dog for komplekse til at kunne forklares med den korte tekst, og så gik meningen tabt for de fleste beskuere.
I det hele taget var INDEX: kommunikation i nogen grad mangelfuld og kaotisk, både tekstmæssigt og grafisk. Og det kunne man måske have levet med hvis det havde været en mere traditionel designudstilling og designpris. En stol er nok lidt lettere at forstå for et publikum uden forudsætninger. Men netop når projekterne er så komplekse og udvalgt for at demonstrere det humant innovative, så kræver det en helt anden storytelling. 106 topnominerede projekter er også alt for mange – det halve havde været mere end rigeligt.

INDEX: Award
De nominerede projekter blev udvalgt efter tre hoved-kriterier, hvoraf kun den ene fokuserede på formgivning. De to andre var henholdsvis ’Impact’, dvs. hvor bæredygtigt produktet er, og ’Context’ som handlede om i hvor høj grad projektet tog hensyn til kulturelle og etiske aspekter.
En følge af denne måde at betragte design på er, at ikke kun traditionelle produkter kom i betragtning, men også immaterielle systemer. Blandt andet var Kaospilot-uddannelsen nomineret og planerne for en ny bæredygtig bydel i Shanghai samt et koncept for en delebilsordning.
For yderligere at markere, at man i INDEX: opererer med et helt nyt designbegreb, så bliver de fem store priser på hver 100.000 euro (750.000 kr) ikke givet i forhold til traditionelle designkategorier såsom produktdesign og grafisk design.
Derimod fokuseres på emner som Body, Home, Work, Play og Community.
Eksemplerne på bæredygtige produkter og koncepter der blev nomineret, spændte fra et dørhåndtag med lys i, over Lego Mindstorms til internetdomænet Second Life.
Der synes dog at være gået lidt rigelig koncept og opfinderi i INDEX:. En del af de udstillede projekter virker heller ikke som andet end hjernespind endnu, ofte rene afgangsopgaver fra designskoler. Det meste er båret af en god og i hvert fald menneskekærlig idé, men i alt for mange tilfælde er løsningen ikke tænkt ordentligt igennem, og designet virker ikke færdigt. Det ser ud som om, at når det etiske i så høj grad kommer i højsædet, så går det ud over den designmæssige faglighed.

De store vindere
Når man så kigger på de fem store prisvindere, må man til gengæld sige, at de er gode:
Canadieren Sebastian Dubois vandt sin pris for en fjedrende fodprotese i glasfiber til landmineofre. Den kan produceres lokalt af standardmaterialer, hvilket er med til at holde prisen nede på otte dollar.
De italiensk/argentinske designere Alberto Meda og Francisco Gomez Paz vandt en pris på en særlig flad og gennemsigtig flaske, der kan rense vand, når den lægges ud i solen. Varmen og UV-strålerne dræber de bakterier og vira, der ofte fører til alvorlige sygdomme.
Tongue Sucker er en lille ballonagtig dims, der kan sikre fri passage i bevidstløse menneskers luftveje ved ulykker, indtil ambulancefolk kan nå frem. Hvordan den skal distribueres, så den kan gøre nytte er lidt uklart.
Den amerikanske eldrevne sportsvogn Tesla vandt også. Den har både høj fart og ca. 300 km rækkevidde på en opladning. Pointen er, at elbiler også kan være smarte, men om den vil lide samme triste skæbne som de mange andre el-bilsprojekter må tiden vise.
Den sidste pris – måske bedste valg – gik til fonden bag One Laptop per Child. Produktet, der har Nicholas Negroponte som ankermand, er en enkel pc til 100 dollar, så alle børn, også i u-landene, kan få en computer. Det er ikke et billigt discount-produkt, men fremstilles i stort antal med avanceret teknologi.
Det er fint, at INDEX: prøver at vise design fra en anden side end de traditionelle livsstilsudstillinger, men på flere måder virker det ikke, som om man er kommet videre end Papanek for 35 år siden.
De gode viljer er ikke nok, der må også seriøs faglighed og kommunikation til.

kultur@information.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu