Læsetid: 3 min.

Direktør søges

24. august 2007

Danmarks førende kommercielle tv-station, kalder TV2 sig i en række store annoncer, der i disse dage opfordrer medlemmer af offentligheden til at søge en akut-ledig stilling som virksomhedens administrerende direktør.

Der er dog visse begrænsninger med hensyn til, hvem der kan søge. Folk uden empati, f.eks. har ingen interesse. Annoncen understreger nemlig, at ansøgeren skal være en person med "stor empati".

Det er yderst sjældent, at kravet om empati får en så fremtrædende plads i topstillingsannoncer. Ordet forklares således iflg fremmedordbogen:

"(fra græsk, pathos=følelse) det at tillægge andre sine følelser; samfølelse; (sympatisk); indføling."

Stillingsopslaget vrimler med spændende sproglige umiddelbart modsætningsfyldte udsagn: I den sætning, hvor empatien understreges, kræves der også "stor gennemslagskraft og "en brændende vilje til og ønske om at videreudvikle TV 2."

Senere nævnes det, at den nye direktør skal være en "karismatisk og moderne ledertype, der kan samle og lede en kompleks organisation" samtidig med at han/hun skal have 'naturlige' evner til at lede en virksomhed som TV 2 med selvstændigt fungerende afdelinger og personer."

Det skal for resten ske på en "positiv og tillidsvækkende måde" Altså, en flink fyr med jernnæven i fløjlshandsken.

Nævn ikke lytterne

Danmarks førende kommercielle tv-station er - som nævnt med små nærmest diminutive bogstaver allernederst i annoncen 100procent statsejet, og kandidaten skal derfor i et konkurrencepræget medielandskab proaktivt og visionært sikre, at TV2 bedst opfylder sin public service forpligtelse."

Samtidig med, at hun/han skal fastholde og tage ansvaret for at udbygge TV2's markedsandele blandt danske seere.

Der står ikke noget om lytterne, hvilket er meget klogt, TV2 Radios situation taget i betragtning.

Annoncen kommer som et slag i ansigtet på de, der mente at den afgående kuglelyns-direktør Per Mikael Jensens burde efterfølges af en stille og rolig konsolideringsperiode. Ud fra det gamle Storm P-citat fra maj 1945 om, at "nu har vi fået fred, nu mangler vi bare lidt ro."

Men bare rolig. Der ER faktisk ret roligt på TV2. De sidste ugers seertal er helt rolige. Det går fredeligt tilbage for TV2. Annoncemarkedet flytter roligt og med små skridt penge væk fra tv og over i andre medier, specielt internettet. TV2 kunne også tage den med ro under den nys overståede tv-festival, hvor det endog meget urolige DR løb med 13 ud af 19 priser, selvom

TV2 stadig har de bedste værter og vandt en pris for nyskabelsen Zuluræs, der af juryen i en let omskrivning blev betegnet som en formmæssig nyskabelse, hylende sjov men uden noget reelt indhold, hvilket er blevet en hel fin betegnelse for en national tv-station, der sagde farvel til sin dramachef med en bemærkning om, at dansk dramaproduktion på TV2 (en public service-forpligtelse) ikke længere skulle have samme ambitionsniveau som de hundedyre produktioner fra DR, men nærmere være en mellemting mellem Klovn og Nynne på TV3.

Seerne tager det roligt

Der er også helt roligt på TV2 News. Ikke blandt de stressfyldte medarbejdere, der skal løbe om kap med en helikopter. Seerne tager det også ret roligt

TV2 News har et gennemsnitligt dagligt seertal, som kan konkurrere med TV2 Radios minimale lyttertal, men opruster nu med at sætte de fhv. spindoktorer Michael Kristiansen og Peter Mogensen overfor hinanden i et ugentligt revolutionerende koncept, som naturligvis intet har med DR2's Jersild og Spin at gøre.

Danmarks største kommercielle tv-station er så ramt af empatisk viljestyrke fra den tidligere direktør, at den for nogle måneder siden valgte at forære et af de mest ambitiøse og interessante internationale dokumentarprojekter, Why Democracy - udviklet og organiseret af TV2's internationalt anerkendte dokumentarredaktør Mette Hoffman Meyer - til DR. I øvrigt sammen med redaktøren.

Jeg kan ikke forestille mig, at dette spændende dokumentarprojekt blev foræret DR som en slags katastrofehjælp. Sandheden er nærmere, at det ikke passede ind i TV2's nye samlede virksomheds-koncept, der indtil videre har haft bragende succes med Zuluræs og Klovn (som faktisk ER både nyskabende og sjovt).

Indhold ikke vigtigt

Der er nok at tage fat på for en ny empatisk direktør med brændende viljestyrke, gennemslagskraft og "evne til at fungere i et politisk miljø" - for nu at tage endnu et citat fra annoncen, der slet ikke anvender fy-ord som 'kreativ', 'programmer' eller 'indhold'. Det er der da selvfølgelig folk til på TV2, der med et afsluttende annonce-citat er "midt i et spændende udviklingsforløb, både teknologisk og organisatorisk."

Det er en meget præcis beskrivelse af TV2's situation. Indholdet er nemlig slet ikke nævnt. Men det er jo heller ikke vigtigt i moderne medievirksomhed.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu