Læsetid: 5 min.

Elastisk design

INDEX: 2007 åbnes i dag. Det er design, der gør en forskel i helt konkret forstand. Men måske resulterer dette i et for jordnært og åndsforladt design, lyder kritikken
17. august 2007

På Kongens Nytorv udklækkes i dag det, der ifølge juryen under INDEX: 2007 er de vigtigste designs lige nu. Ikke danske Wegner- eller Kjærholm-stole, ikke Panton- eller PH-lamper, ikke traditionelt design, ikke æstetisk design, men design til at forbedre livet (to improve life), det centrale mantra for INDEX: 2007. Og sådan bedømmes de 106 designs fra ind- og udland, som i dag ser lyset. Fem designs, der i form, effekt og etik bedst formår at løse en menneskelig problematik, vinder en check på 100.000. Der deles 3,7 millioner kroner ud til designs i den kommende uge med Dansk Industri som sponsor. Men det er vel, fordi det er design, der gør en forskel?

Ingen er uenige. Der er ikke noget dårligt ved letvægts-benproteser, terrængående kørestole, hjælpeprodukter til mennesker med inkontinens eller en talende blindestok (selvom førerhundene nok bliver kede af det).

Men hvad betyder INDEX:'s designbegreb for vores forståelse af design. Her er der stor uenighed. Sætter INDEX: en ny dagsorden? Er etisk forsvarligt design det samme som godt design? Information har talt med Merete Ahnfeldt Mollerup, der sidder som medlem af Designrådet og er lektor ved Arkitektskolen, og den oprindelige idémand bag INDEX:, Johan Adam Linneballe, der i dag er administrerende direktør ved Scandinavian Branding A/S.

Godt design eller god ide

Hvis der er en ting, som INDEX: har formået, er det at få skabt debat i den danske designverden om, hvad design er og bør være. Nu oplever man ifølge Merete Ahnfeldt Mollerup et større og større fokus på formgivningen generelt og også inden for faget.

"Og det er jo godt at få rusket lidt op i folk. Nu sker der endelig noget."

Men hun mener ikke, at INDEX: har sat en ny dagsorden i verden.

"Det er fantastisk ubetydeligt. Man har forsøgt at re-etablere Danmark som en vigtig design-nation. Men så har man kigget sig omkring i verden og lader så af en eller anden grund blikket falde på USA, som nok er verdens dårligste design-nation. Amerikanerne erkender det endda selv. Men på INDEX: er der masser af amerikansk design, som bare ikke er godt," udtaler hun, men påpeger også de gode hensigter, som INDEX: er udtryk for.

"INDEX: begyndte med gode hensigter, hvor man forsøgte at åbne designbegrebet, så det ikke bare handlede om det sidste nye livsstilsprodukt, men også om noget, der går ind og løser komplekse problemer i vores hverdag. Og det er jo rigtig fint at bringe livsksvalitet ind i den sammenhæng. Men så er det mit indtryk, at det i mellemtiden er kommet til at bringe designbegrebet ud i noget meget immatrielt og på den måde meget utilgængeligt. En af vinderne fra INDEX: 2005 var ikke et hjemmeside-design, men konceptet bag hjemmesiden. Selvom jeg arbejder med design til daglig, så er vi jo her så langt ude, at jeg forlængst har tabt tråden."

Et sugerør til at rense drikkevand, sidste års danske vinder, er mere håndgribeligt i hendes øjne. Men er det design eller en god opfindelse?

"Jeg vil ikke sige, at enhver kan få en god ide, men fra at man får en god ide, til den også bliver et godt design er der lang vej. Index er lidt for meget god ide og for lidt godt design i mine øjne."

Og ved at have meget lidt fokus på det formgivningsmæssige, synes INDEX: nok, at de kommer tættere på det folkelige, men i virkeligheden bliver det ifølge Merete Ahnfeldt Mollerup meget sværere at forstå, hvad det så er, vi egentlig snakker om.

En mand og en ide

Under et møde arrangeret af Kulturministeriet og Erhvervsministeriet om designpolitikken og udviklingen inden for dansk design i 1999 fremlagde Johan Adam Linneballe under en diskussion i en mindre arbejdsgruppe ideen bag INDEX:, (In)ternationel (De)sign E(x)hibition. Lille Danmark skulle som design-nation gå forrest og skabe alkymien. En Documenta (den store kunst-festival) eller en Cannés-Festival (den store film-festival) inden for design, som kunne trække alverdens designpinger til København for at sætte spotlight på det hotteste design udvalgt af en skiftende jury fra design- og kunstverdenens top. En begivenhed, hvor design skulle debatteres og belyses bredt.

På et år fik Johan Adam Linneballe sammen med en sparringsgruppe og Jørgen Rosted, daværende departementschef i Erhvervsministeriet, udviklet et holdbart koncept. Projektforslaget blev defineret og sendt i trykken, og dér lå det hele klar til at blive virkeliggjort, da der blev udskrevet valg i 2001. Jørgen Rosted var derefter ikke længere departementschef, og konceptet blev aldrig realiseret.

"Jeg var dog stadig en del af udviklingen af det nye koncept i 2002, hvor også Kigge Hvid blev en del af INDEX:. Langsomt blev den brede præsentation af design udviklet til ideen om design to improve life. Den overskrift var ikke en del af mit koncept. Jeg bryder mig ikke om det frelste i den tilgang, men det er jo meget oppe i tiden at diskutere moral og have et klart budskab. Det handler jo i realiteten ikke længere om godt design, men om design, der er godt for de mennesker, der bruger det. Designbegrebet er jo en meget elastisk størrelse, som under INDEX: jo både er koncepter, processer, systemer og noget, der på den anden side nærmer sig ingeniørarbejde. I år er fokusset vendt lidt tilbage til også at handle om godt design, og det er jeg glad for," siger Johan Adam Linneballe.

Design, politik og ånd

Pointen er ifølge Merete Ahnfeldt Mollerup, at der er en meget stor konflikt inden for designfeltet, hvor der er et enormt fokus på design fra politisk hånd og erhvervslivets side.

"Man vil gerne nyde godt af den merværdi, design kan give, og ikke se på, hvad formgivere egentlig kan. Når vi diskuterer INDEX:, er debatten bare toppen af isbjerget, der handler om, at der er et klart forsøg på at kontrollere designverdenen fra politisk og erhvervsmæssig side," forklarer hun og peger på et andet grundlæggende problem inden for design. Nemlig, at det handler om produkter.

"Nogle produkter er selvfølgelig rigtig gode, når de for eksempel går ind og løser et problem som inkontinens. Selvfølgelig er det vigtigt, men det er også et produkt, som nogle tjener penge på, og derfor er det bare ikke så åndeligt som for eksempel at bygge kirker eller skulpturer. Hvis man har en stor kunst- eller arkitekturpris, kan man gå efter den rene kunst. Når det er en designpris, kommer der flere og ofte økonomiske aspekter og interesser ind i billedet."

INDEX: 2007. Kgs. Nytorv, København 17.-23. aug. Se mere om programmet og de udstillede designs på www.indexaward.dkDe udstillede designs kommer fra 25 lande verden over.Informationsbygningen er åben hver dag 10-20, mens resten af udstillingen kan besøges døgnet rundt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu