Læsetid: 5 min.

Globale tråde

Modeugen er over os, og Information tog plads på første række til Baum und Pferdgarten's modeshow på Statens Museum for Kunst - blandt kolleger fra Vogue, Elle og The Times. Kronprinsesse Mary var der også. Men først møder vi de to kvinder bag til en snak om business, kunst og ekspansion
Kultur
11. august 2007

Det var en ganske lille kollektion, som de to designere, Rikke Baumgarten og Helle Hestehave, havde under armen, da de i Paris 1999 "forsøgte at få kontakt med indkøbere i de butikker, som vi gerne ville hænge i."

Det var i den tids største modeby, at en indkøber anbefalede et showroom "i stedet for, at vi selv gik rundt," erindrer Helle om deres første internationale erfaringer i modeverdenen. De kom med et mindre legat fra Statens Kunstfond i ryggen og uden viden om hverken agenter eller regnskaber. Men virksomheden Baum und Pferdgarten tog fart. De seneste par år har firmaet seksdoblet sin omsætning og firedoblet holdet bag. Den store succes, som firmaet oplever, med eksport til foreløbig 21 lande, har ikke fået Helle eller Rikke til at ændre deres kunstnerisk indstilling.

Visioner og business

Det er dagen inden showet, og mange måneders intenst arbejde kulminerer snart. Alt er forberedt til 14 minutters catwalk med særligt inviterede medier og kendisser. Der er travlhed overalt i den gamle fabrik i Ryesgade i København, og samtalen er hurtigt henne ved, hvad de to kunstnere oplever som centralt:

"Foranderlighed, det er vores manifest" siger Helle og forsætter: "Hver eneste kollektion skal byde på noget helt nyt."

Rikke stemmer i: "Vi har altid været bange for at gentage en succes, vi vil under ingen omstændigheder køre i det samme spor." Hun uddyber: "Hvis man i et stykke tid koncentrerer sig om bestemte materialer og farver, føder det et behov for noget helt andet: Det er vores kunstneriske praksis," siger Rikke og tilføjer, at hvis man først begynder at lade sig diktere af, hvad andre forventer, er man ufri:

"Den dag, vi helt ud bliver bundet af markedet på den måde, har jeg ikke lyst til at lave tøj mere - så foregår det på helt andre præmisser."

Men ét er blot at give efter for generelle forventninger, om hvem man er som kunstner. Noget helt andet er at tænke på, at kunden skal tilbydes noget helt nyt.

"Design handler egentlig om at have sin forbruger i tankerne," mener Rikke, og Helle tilføjer: "Vi har en klar fornemmelse af, at vores forbrugere er bevidste. De forholder sig til det bestemte stykke tøj, de køber, de har glæde ved det og føler sig godt tilpas i det." Helle understreger, at hendes drivkraft er igen og igen at forfine produktet.

Begge designere er enige om, at mediedækningen af mode ikke rigtig er kommet igang endnu herhjemme:

"Der er ikke ordenligt dækning i den seriøse presse. Vi har udmærkede modemagasiner, men de store danske dagblade hænger med mulen," kommer det fra Rikke. Hun sammenligner med situationen i Storbritanien, USA og Frankrig, hvor toneangivende aviser går i dybden med moden. Og, ifølge Rikke, ikke er bange for hverken at give kvalificeret kritik eller for at tildele tilstrækkelig spalteplads.

Helle mener, det skyldes historie og tradition:

"Det skal nok komme, men det er mærkeligt, at der ikke er større dækning i aviserne af modeugen, en af de største begivenheder i København."

"En forklaringen er, at folk vistnok mener, at der er noget i vores branche, som kan virke enormt overfladisk, men det skyldes i høj grad, at området ikke bliver tilstrækkeligt seriøst dækket, siger Rikke og tilføjer:

"En ordentlig modedækning kræver tid og engagement fra medierne, og så er der jo også dét, at mange mener, at når vi designere kan noget med hænderne, så kan vi nok ikke også have sproget med os."

Hun mener dog også, at designere kan være dårlige til at fortælle om, hvad der ligger bag produktet:

"Det er vi sådan set ikke specielt uddannede til."

Hun tilføjer, at uddannelsen på Designskolen nu om stunder er mere teoretisk funderet, og det egenlig også var, hvad hendes egen generation efterlyste den gang, men det er måske ved at gå for vidt: "Jeg synes stadig, Designskolen skal koncentrere sig om kreativitet og design. Det er ikke meningen, at vi skal uddannes til at være pr- og administrations-genier," siger Rikke.

Det globale

Firmaet producerer i syv forskellige lande deriblandt Estland, Portugal, Hong Kong og Italien, og dét præger overblikket.

"De steder, hvor vi producerer mest, har vi agenter, der tager ud på stederne og tjekker, at tingene går som de skal," siger Rikke og tilføjer, at "det bedste ville naturligvis være, at have en medarbejder, som var tilstede under hele produktionen, som følger alt tæt på langdistancen."

Men det er ikke muligt helt at trænge til bunds: "Hvert år har vi møde med vores producenter i Østen," siger Helle. "Og vi har nogle aftaler med agenterne om produktionsforhold. Men man kan aldrig være helt sikker på, hvordan underleverandørerne behandler deres medarbejdere."

Der er mange hænder involveret, og mange kæder som kan knække i de forskellige lande.

I Belgien findes der produktionsstøtte til tekstilbranchen ligesom f.eks. landbrugsstøtte, indskyder Helle: "Hvis vi kunne få støtte til at producere i vores eget land, ville det være fantastisk. Vi spreder produktionen ud over hele verden, det ville være meget nemmere, hvis vi havde noget af produktionen lige rundt om hjørnet," siger Helle med inddirekte henvisning til, at modens produktionsmuligheder i Danmark allerede ophørte i 1990'erne.

Ambitionen med Baumund Pferdgarten?

Rikke: "At være med til at skabe en international dagsorden i vores branche."

Helle: "Det kan jeg vældig godt tilslutte mig. Og at hele holdet er med på vej, at produktet er fuldstændig som jeg har det i hovedet - i orden i alle ender og kanter."

'Lovely and edgy'

Dagen efter: Showet er slut, Mary har hilst på og forladt Statens Museum for Kunst ad særlig udgang. Vi prøver at få nogle friske reaktioner. Den britiske Vogue-moderedaktør, Dolly Jones, mener det nye design er lovely og edgy, og vurderer, at Baum und Pferdgartens næsten store ambition, sikkert fodfæste på markedet i USA, absolut er muligt - men bliver svært. Backstage er der lettelse, men da Rikke bliver spurgt om, hvordan hun mener det er gået, svarer hun med et smil:

"Jeg ved det simpelthen ikke endnu. Vi skal se det på video i morgen."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her