Når Preben Juul Madsen går på jagt efter kopister, og det gør han tit, er det ikke nødvendigt med de store tekniske øvelser for at afsløre de formastelige.
"," siger Preben Juul Madsen, der i en periode på 30 år har dokumenteret køb og salg af dansk kunst med auktionsårbogen Kunst Under Hammeren.
At male er en håndskrift
Hver maler har sin helt specielle stil, men man skal kende den godt for at kunne se forskel på kopi og original.
"Man kan ikke se, om noget er en kopi uden at kende originalen. Hver maler har sin helt specielle stil, som det er umuligt at kopiere fuldstændigt. Det er ligesom en personlig håndskrift. Kopisterne kan aldrig få den samme spontanitet i stregen, som maleren har lagt i billedet. F.eks. er forfalskninger af P. S Krøyer meget nemme at afsløre, fordi han malede utroligt hurtigt med en let streg, som er umulig at genskabe, fortæller Preben Juul Madsen.
Pas på netauktionerne
Ligegyldigt hvor meget de store auktionshuse anstrenger sig, kan de ikke undgå at sælge en forfalskning en gang i mellem. En kopi af Olaf Rude, der fra på fredag udstilles på Bornholms Kunstmuseum, blev solgt på Bruun Rasmussens Auktioner for 70.000 kroner. Og billedet var endda udstyret med en ægthedserklæring fra et konservatorfirma.
"Jeg mener ikke, det er en belastning for auktionshuse som Bruun Rasmussens Auktioner, at de kommer til at sælge en kopi i ny og næ, for det sker ikke så tit, og det er umuligt at undgå. Problemet opstår på netauktionerne. Dét er en sand jungle, for her ofrer de ikke penge på at ansætte eksperter til at sortere kopierne fra," siger Preben Juul Madsen, der dagligt rapporterer om forfalskninger på kunstnyt.dk
Daglig kopi-fangst
"Jeg finder dagligt forfalskninger på online-auktionen Lauritz.com, men det er nok ikke af ond vilje, de har bare ikke forstand på det, de sælger," siger Preben Juul Madsen, der finder det problematisk med den manglende kontrol.
"Mange mennesker køber jo kunst som en art investering, og der er ikke meget investering i et falsk billede, når man så efterfølgende henvender sig til et af de etablerede auktionshuse som Bruun Rasmussen Auktioner. Og derfor synes jeg, det er udmærket, at Bornholms Kunstmuseum afholder en udstilling, hvor man kan sammenligne originaler med kopier. For det er kun forskellen mellem de to, der afslører, om der er fusket med initialerne, siger Preben Juul Madsen, der selv skal et smut forbi Bornholm for at øve øjet.
Lovlige forfalskninger
Er man fattig og kunstinteresseret uden hang til investeringseventyr er markedet for de lovlige kopier i vækst. For eksempel tilbyder famouscopies.com kopier af van Gogh og andre berømtheder, men de danske malere er også i høj kurs. Den hurtigtmalende P.S Krøyer kan man f.eks. købe en kopi af på den tyske netside www.reproarte.com.
Preben Juul Madsen jagter kopister, dog undlader Preben Juul Madsen at nævne egne kopier som denne stjæler fra andre sites.
Her er blot et ud af utallige eksempler:
Siden 2002 har Preben Juul Madsen oprettet flere debatsider på nettet med underlødigt indhold og injurie mod bl.a billedkunstneren Bo Krank. Han overtrådte en anden kunstners ophavsret og grappede et foto af Bo Krank og brugte dette stjålne foto på en sådan debat-side.
Annelise Madsen, der er Preben Juul Madsens tro medløber, er ivrig deltager i disse debatter.
I 2005 blev Preben Juul Madsen meldt til Copy-Dan og politiet og debatsiden blev nedlagt.
Men Annelise Rasmussen grappede også nogle fotos af malerier fra en kunstners hjemmeside og oprettede en såkaldt "kulturdebat" på nettet på baggrund af disse malerier under temaet "Hvem er kunstneren?".
Én af hovedaktørene i denne debat var naturligvis Preben Juul Madsen.
De omdiskuterede værker er malet på et meget tyndt og fint materiale. Det er oliemalerier iblandet en speciel olie-impasto.
Maleren er Bo Krank.
På et tidspunkt i debatten, påstod Annelise Rasmussen, at hun havde fået tilladelse fra kunstneren til at bruge disse værker. Det er ikke korrekt. Bo Krank har aldrig givet en sådan tilladelse.
Jeg vil gerne hermed advare kunstelskere mod disse debat-sider, der indtil nu har været i strid med dansk injurie-lovgivning og overtrædelse af ophavsrets-love.