Læsetid: 5 min.

Klassekamp i undergrunden

I USA udspiller der sig en krig mellem graffitimalere og street art-kunstnere - en krig om værdier og respekt. Kampen er ikke bare rykket ind i gallerierne, men er også dukket op i den danske undergrund
Graffitmaleren HOST18 fra Brooklyn i New York har erklæret street art-kunstnerne krig. -De kender hverken til graffitiens historie eller de farer, der er ved at udføre det. De sætter deres plakater og skabelontryk oven på vores graffiti. Hver gang jeg ser det, maler jeg det over. Jeg fører krig!,- siger han.

Graffitmaleren HOST18 fra Brooklyn i New York har erklæret street art-kunstnerne krig. -De kender hverken til graffitiens historie eller de farer, der er ved at udføre det. De sætter deres plakater og skabelontryk oven på vores graffiti. Hver gang jeg ser det, maler jeg det over. Jeg fører krig!,- siger han.

18. august 2007

"Udøvere af kunstformen street art kender hverken til graffitiens historie eller de farer, der er ved at udføre det. De sætter deres plakater og skabelontryk oven på vores graffiti. Hver gang jeg ser det, maler jeg det over. Jeg fører krig!"

Sådan sagde den 30-årige graffitimaler HOST18 fra Brooklyn i New York for nylig til avisen Los Angeles Times.

Forskellen på graffiti og street art kan være svær at definere, men for nogle graffitimalere er forskellen klokkeklar - graffiti er et oprør, og graffiti hører til i undergrunden, street art derimod er et ufarligt middelklassefænomen, der bruger det offentlige rum som adgangsbillet til gallerierne og pengene.

Vægge og tog har siden 1970'erne været graffitimalernes foretrukne lærrede. Graffitimalere har gennem alle årene kæmpet med myndighederne om kontrollen, og selvom der fra politisk side er blevet sat mange penge af til kampen mod de uautoriserede streger, så er tags efterhånden en integreret del af bybilledet i enhver storby verden over.

Det var de fattige, ofte afroamerikanere og latinamerikanere i New Yorks ghettoområder, der startede med at male graffiti. Det startede ikke som et politisk oprør i den forstand, at de kæmpede for en bedre eller mere solidarisk verden. Men ved at skrive deres opdigtede navne - tags - følte de, at de kunne skabe deres egen identitet i en ellers trøstesløs tilværelse. Og så kunne de blive kendte. De ofte simpelt skrevne tags udviklede sig gennem årene til at være farvefyldte og opsigtsvækkende sammensætninger af komplicerede bogstavstyper og figurer.

Udover det åbenlyst farlige ved at stå og male på motorvejsbroer, ved siden af strømførende kabler i undergrundssystemet og hvor der ellers var egnede steder, så kunne konsekvensen også være både fængselsstraf og kæmpe erstatningskrav.

Galleri-yndlinge

I løbet af 1990'erne meldte en ny aktør sig på banen i kampen om byens rum. Det var, som HOST18 nedladende udtrykker det, kunstakademistuderende og middelklassens unge.

Udøverne af street art bruger skabeloner, sætter plakater og klistermærker op og de gør ofte brug af et enten humoristisk eller politisk budskab. Mens graffitikunsten kun sjældent bevæger sig ind på galleriernes vægge, så blev street art hurtigt en galleri-yndling - og flere street art-kunstnere lever i dag af deres kunst og er respekteret langt ind i den etablerede kunstverden. At de sætter eller har sat plakater ulovligt op i byerne, ses nærmest bare som en eksotisk bohemehistorie for kunstkøberne og kulturjournalisterne.

I det amerikanske graffitimiljø hævder nogle, at street art-kunstnerne er ved at sælge kulturen, som graffitimalerne har bygget op i undergrunden.

Men det, der har startet den krig, som HOST18 og andre graffitimalere udkæmper, er den manglende respekt over for graffitiens historie, oprøret og de enkelte pieces og tags på væggene.

New York-graffitimaleren EARSNOT, der også er aktiv deltager i kampen, går endnu videre - street art er et politisk redskab, der er med til at ødelægge de oprindelige kvarterer i New York. Når der er street art i et kvarter, så føler middelklassen, at det er et sikkert kvarter. Langsomt presses underklassen ud.

Stinkbomber

Og graffitimalerne mener det alvorligt. Senest har en gruppe graffitimalere været på spil ved åbningen af både kunstneren Shepard Fairy's udstilling i Brooklyn og ved kunstnerkollektivet Faile's udstilling i Lower Eastside.

Begge steder blev udstillingsbygningerne angrebet med stinkbomber på ferniseringsdagen og forstyrret i en sådan grad, at politiet måtte tilkaldes. På Manhattan gik graffitimalere også fysisk til værks, da en udstilling for street art skulle åbnes. De udstillede værker og vægge blev simpelthen overmalet med malerruller. For enden af væggen skrev de: "Take it from the pros - street art aint graffiti!"

Den danske graffitimaler ZKI nikker genkendende til problematikken. Han har både erfaring med at få sat klistermærker og plakater oven på sine værker og med selv at ødelægge street art.

"Jeg har ikke et generelt problem med street art, men jeg har et problem med, at så mange er hoppet med på moden. Selv MTV bruger jo street art som baggrund i studierne. Der findes da gode street art-kunstnere, men jeg synes, de fleste bare er fulde punkere og irriterende typer, der ikke kender graffitiens historie. Mange er bare med fordi det er smart - jeg lever og brænder for graffiti, jeg er villig til at gå i fængsel for det, og jeg finder mig ikke i at få mine ting ødelagt!"

ZKI kender også til den krig, der udspiller sig i New Yorks undergrund, og han har fuld forståelse for at street art-kunstnere, der forbryder sig mod graffitiens regler eller snylter på den street credibility, som den ulovlige graffiti giver, får deres udstillinger ødelagt.

- Kan du forstille dig at vi kommer til at se det samme ske i Danmark?

"Ja, sagtens. Og det er faktisk allerede sket. Jeg har selv været med til at rive billeder ned fra væggene og lave ballade ved en fernisering for street art i Århus engang. Det var ikke, fordi det var street art, men ham, der udstillede, havde tidligere sat plakater oven på mine ting - og sådan er det: Hvis nogen ødelægger mine eller mine venners ting, som er lavet ulovligt med alle de risici, det indebærer, så accepterer jeg ikke, at de udstiller og tjener penge på det."

Tegneren HUSKMITNAVN, der gennem flere år har sat plakater op på mure rundt omkring i København og efterhånden har skabt sig et internationalt anerkendt navn både i undergrunden og i galleriverdenen, har ikke selv oplevet at få sine ting ødelagt eller revet ned. Han er dog enig med ZKI i, at der findes folk i street art-miljøet, der ikke kender graffitimiljøets uskrevne regler. Nogle gange kan de risikere at havne i en konfliktsituation, men generelt - mener han - er scenen så lille i Danmark, at de fleste kender hinanden. Tingene bliver sjældent så dramatiske.

HUSKMITNAVN ser i det hele taget ikke så dystert på fremtiden for de to kunstretninger, der trods alt har en del til fælles.

-Du tror ikke, vi får samme tilstande i Danmark, som dem vi ser i New York?

"Nej. Stort set alle i Danmark kommer fra middelklassen. Graffiti i Danmark er ikke underklassens oprør. En typisk graffitimaler har en offentligt ansat mor og en fraværende far, og den profil passer sikkert også på de fleste street art-kunstnere - og i øvrigt en million andre danskere også."

Peter Grønlund skriver for hiphop-magasinet Action Speax og musikbladet Gaffa

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Til Jakob,

Jeg synes det er noget lort det du skriver... Vi er mange som er imod sexisme og andre undertrykkelses former, men samtidig laver graffiti på gaden! Du kan ikke generalisere alle malere på den måde. Det er ikke os alle sammen der lytter til 50cent og LOC og synes vi er gangstere.
Bare fordi du ser noget på fjernsyn skal du ikke sluge det råt og tro det er rigtigt...

Peace, Love I'm out....

Hold det Gade!

Til R. Rasmussen,

Jeg er enig med dig.

Til Jakob,

Jeg er selv maler, og ved, at det ikke er sandt det du siger. Så drop dét at generalisere på undergrundsmiljøer, så du intet ved om.

Tags har samme funktion, som når hunde pisser op ad en mur for at vise de andre hunde, at den har været der. Hverken mere eller mindre.

Til a//e

Vi kan såmænd godt blive enige om, at der er mange kedelige og triste bygninger rundt omkring, men det er sådan set diskussionen fuldstændigt uvedkommende.

Diskussionen handler om ganske almindelig anstændighed og respekt for andres ejendom, noget zki åbenbart forventer fra andre mennesker, men ikke mener han selv skal udvise.

Hvis du mener visse bygninger trænger til udsmykning, bør du nok starte med at spørge om tilladelse, a//e, prøv nu for en gangs skyld at vise lidt respekt.

Men Per vadmand har jo nok ret, jeres små tags er et forsøg på at pisse territoriet af og giver jer måske endda lidt af den opmærksomhed, i ikke kan få på anden måde....sørgeligt!

Jeg er ikke selv aktiv i graffiti miljøet men har dog aldrig haft noget imod tags, og graffiti. heller ikke hvis det er min egendom det går udover!!, har altid syntes at tags har væet et tegn på at der er nogle mennensker tilstede som ikke gider følge de almene regler og normer, og jeg syntes det er naturligt at folk tegner og skriver hvor de vil, tænk på oldtidens hulemalerier .Hvis du giver et lille barn en farve i hånden går der heller ikke lang tid før barnet begynder at tegne på en væg. Ligemeget hvad du syntes om graffiti vil det altid være her........... kom over det, det er bare farve på en overflade, der er ting her i verdene som er mere problematiskt!!!!!!!!!! undskyld stavefej!!!!!

peace!

Marks pointe er værd at tage til sig. Farve på en væg er sq ikke en retssag eller 10.000 kr. i erstatning værd... Udsmyk jeres bygninger selv eller vask dem når andre gør.

Mvh Choker

"tags" kan sammenlignes med de duftspor, hunde sætter alle vegne for at vise, de har været der - kort sagt hundepis.

Hvis I vil "udsmykke" huse, så gør det på jeres egne.

Choker: "Udsmyk jeres bygninger selv eller vask dem når andre gør."

Hvad nu, hvis man mener at en hvid væg er udsmykning nok i sig selv? Hvem har gjort dig og andre til dommere over, hvilken form for udsmykning der er acceptabel? Arrogant vås.

Et godt råd, Choker: Få dig snarest muligt nogle tatoveringer i ansigtet ellers risikerer du at få en spand maling i hovedet.
Husk nu: Udsmyk dit ansigt selv eller vask det når andre gør det!

Ja men lige meget om folk kan lide det eller ej er det her, og de folk der laver det tager også deres straf hvis de får en, man kan sige at man betaler for at lave tags via bøder og risikoen ved at lave det !! hvis man udsykker en andens ansigt uden personen vil have det får udsykkeren også en stor bøde og straf for det, og der er stor forskel på at udsmykke en mur i forhold til at lade det gå ud over en persons ansigt jeg syntes det er et meget dårligt eksempel!!!!!!!! en graff maler ville aldrig male på en ufrivillg persons ansigt!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Ja men lige meget om folk kan lide det eller ej er det her,"

Det "argument er igennem tiderne blevet brugt som forsvar for alt fra dødsstraf til heroin. Det holder ikke en meter.

Det, der adskiller os fra dyrene, er bl.a., at vi ikke er nødt til at finde os i alt, hvad der "bare er her", men kan gøre noget ved det.

Jeg kan til nød acceptere, at man i et repressivt samfund maler politiske eller moralske budskaber på murene, men disse tåbelige tags, der udelukkende har til formål at vise "jeg - JEG - J E G!!! har været lige her!" kan som tidligere nævnt kun sammenlignes med hundes afpisning af territorier.

sjovt lille "argument" det med at male folk i hovedet. verden er ikke sort og hvid torben. jeg kan godt forstå at nogle ikke kan lide graffiti og føler sig stødt over at andre skider på de etablerede regler. men nu når flertallet har bestemt at graffiti skal være ulovligt udover steder hvor det er lovligt, blir flertallet også nødt til at lave steder hvor det er lovligt at male. ellers er det jo bare flertals diktatur. og det vil jeg ikke finde mig i. jeg bor også i det her land, og det er der ikke så meget at gøre ved andet end at tage de sager der nu betyder mest for en selv i egen hånd. så før du for en blodprop, så tænk på at det er ulovligt.

Ps i behøver ikke at bruge tid på at smede arrogante feedbacks jeg læser dem alligevel ikke, jeg er ude for at male graffiti. jep graffiti. i´m a true rebel yeahh
tag den etablerede samfund

Sådan Kasper. Ud med dig og genopliv byrummet :-)

Selv bor jeg i nærheden af Assistens Kirkegård, og der er blevet sat skilte op om, at muren er fredet. Jeg håber, at dét betyder, at kommunen lover aldrig at fjerne det stykke subkulturelle danmarkshistorie, der er opstået - særligt efter Ungdomshus kampen. Graf kan være fantastisk streetart. Og det kan være rent ufortyndet oprør og gadekamp på kande.

http://www.lokal-avisen.net/images2/unigrab/noerrebro/20070809-104414-pi...

http://www.thegogglesdonothing.com/photos/d/7632-2/CRW_1644.jpg

http://files.ithink.pl/Image/8b8ce9f5banksy-a.jpg

http://bjoarn.dk/blog/wp-content/kissingcoppers.jpg

En fryd for øjet efter min mening.

Og mht hiphop, så er LOC og 50 Cent og den slags inetellektuelt underbemidlet kvindehadsk metervare heldigvis langt fra repræsentativt for genren og gadekulturen.

Graffiti i dansk sammenhæng, grænser til det latterlige. Har man studeret tags og graffiti i NYC ved man at de danske udøvere er dårlige plagiater. En anden ting er at der absolut ingen ide eller intellektuel bevidsthed bag handlingen.

Politiske slogans NU!

@ simon nørrbro: jeg troede at du var modstander af amerikansk kultur.

Per Kirkeby

Jeg er da på ingen måde modstander af amerikansk kultur. Hvorfor tror du dog det? Hvordan skulle man også kunne være det? Ok, man kunne "flygte" til Nordkorea eller Taleban (dengang de var ved magten), men ellers?

Jakob SR:

Tak skal du have, jeg holder af at holde mig ung. Man skulle nødig ende som en kronisk sur gammel mand i en ung mands krop, Jakob. Desuden er jeg ikke sikker på, jeg overhovedet er voksen. Er man det i tyverne?

Et af de væsentlige problemer ved anti-kulturen er at der ofte ingen etisk ansvarlighed er. Det gælder også brugen af spraydåser, er det særlig miljøvenlig adfærd? Og det der med at smadre, smadre, smadre, hvor er det lige grænsen går?

Per Kirkegård

Ok, hvis det er dét du mener med amerikansk kultur, så er jeg meget imod. Men jeg forstod dig som om, du spurgte til om jeg var decideret anti-amerikansk i min tilgang til kultur.

Mht spraykander har du ret. Jeg maler ikke selv mere, har ikke gjort det i en længere årrække, men jeg nyder til stadighed såvel et flot piece som politiske paroler og slagord, som på Assistens Kirkegårds muren. Jeg kender ikke til øko-graffitti, men det kunne være fint.

Mht at smadre. Det er ike noget jeg selv gør, men jeg er helt med på ad-bashing af forskellig art. Til gengæld blev jeg flintrende tosset, da en flok a-politiske medløbere raserede min Kvickly. Det er imo ikke politisk, men ren og skær hævntørst, og i sidste ende meningsløst og undergravende for andres mangeårige kamp og arbejde.

Men det er så en helt anden diskussion, jeg i øvrigt ikke vil ind i her.

Graffitti er jeg dog helt nede med, og ser det som et af de positive elementer i nyere amerikansk (sub)kultur. Hvem kommer med et økoprodukt til malerne på dén front? :-)

Defacements af dansk folkepartis ubehagelige plakater og billboards er værd at fremhæve og er også gode eksempler på en dansk, lidt famlende graffiti stil, selvom nogle af eksemplerne på hjemmesiden er ude af kontekst.

I artiklen beskrives sabotage mod street art kunstnernes udstillinger begået af graffitimalerne:

"Begge steder blev udstillingsbygningerne angrebet med stinkbomber på ferniseringsdagen og forstyrret i en sådan grad, at politiet måtte tilkaldes. På Manhattan gik graffitimalere også fysisk til værks, da en udstilling for street art skulle åbnes. De udstillede værker og vægge blev simpelthen overmalet med malerruller. For enden af væggen skrev de: "Take it from the pros - street art aint graffiti!"

Den protest finder jeg fuldkommen tåbelig, unødvendig, destruktiv og skræmmende. Det handler for mig at se mest af alt om nogle territoriale fuck heads, der er parate til at bruge vold mod folk, der udøver street art. Måske pga misundelse? Ihvertfald ubegavet.

Jeg kan sagtens forstå at mange folk foragter eller elsker street-art. Jeg er selv maler og maler i crew sammen med en homie som er street-artist og vi har ofte en heftig diskussion om rimeligheden af det i forhold til traditionel graffitistil. Jeg har altid haft svært ved at argumentere for min sag, blot henvist til at street art ikke er 'real' og at det blot er 'toysnes måde at få legitimeret deres afvigende graffitistilarter' - I ved, inden for graffiti skal man VIRKELIG have et respekteret navn for at skille sig ud fra mængden og lave atypisk graffiti som REBUS, KEGR og HUSKMITNAVN. Jeg har ikke noget mod street-art som sådan, men jeg forstår mange 'true' graffitimalere især i New York går amok over at der findes 'unfair konkurrence' i undergrundsmiljøet. Fordi jeg selv er politisk engageret på venstrefløjen nærer jeg dyb respekt for oprøret og har altid gjort det. Sammenlign street-art'en som en slags 'borgerliggørelse' (fx revolutionær vs. reformist inden for den socialistiske verden) af graffitimalere og I forstår hvor jeg vil henad. Vi i SUF driller/kritiserer i hvert fald ofte SFU'erne for deres 'slappe linje' i politik i forhold til os, men vi samarbejder med dem hvor vi kan.

Til alle, primært borgerlige, jeg har et forslag. Se denne svenske graffitifilm og oplev hvor dygtige og kåde nutidens malere er til at få deres kunst op i en fart uden at det bliver decideret grimt. Samtidig har den et frisk amerikansk undergrundshiphop- & drum 'n bass-soundtrack som jeg personligt elsker. Det er meget muligt I ikke forstår og aldrig kommer til at
http://png.shadowpuppet.net/vids/Graffiti-Stockholm.Subway.Stories(03-05)-[png.shadowpuppet.net].mpg

Jeg synes at folk der mener tags er grimme ikke har kigget på det kunstneriske aspekt i mange af dem. Midtvejs i ovenstående film er der en scene hvor FY crew går helt amok i tagging på en stockholmsk tunnelbanestation midt om natten. Læg især mærke til dem der bliver skrevet med marker og blå ink. Alle erfarne malere har en vis stilart også inden for det mest simple. Altså man kan tydeligt se at ham der fører pennen er en slags kalligrafisk ekspert. Dog findes der også straight-letter-tags, som nok er det de fleste af jer kalder for 'grimme'. Dem vil jeg give dig ret i der ikke er synderligt meget kunstnerisk over. Men kritikken af de kunstneriske tags tror jeg bunder i uvidenhed og 'kræsenhed' - at man kun mener graffiti er acceptabelt offentlige steder hvis folk laver store og flotte, farvestrålende malerier (jeg oplever tit den dobbeltmoralske holdning hos nutidens unge). Men man må ligesom erkende over for sig selv at accepterer man ulovlig graffiti, så skal man anerkende det hele og ikke blot forkaste noget fordi man synes det er grimt, eksempelvis simple tags. Tro mig, vi malere med forstand på kunsten kan godt sige til folk eller sågar os selv at de/vi har en grim stil - lad os om det - men vi er alle nede med tags. Graffitimalere som påstår at tags GENERELT er grimme i håb om at pryde deres image over for den borgerlige omverden har ikke læst graffitiens historie og må derfor betegnes som hykleriske.

Terminologi/forklaring af mit hiphopslang:
Crew = graffitigruppe
Drum 'n bass (fork. DnB) = elektronisk musikgenre
Homie = hiphopven
Ink = 'blæk' på engelsk
Marker = tyk tusch, ofte brugt til tags
Være 'nede' med = at kunne li' noget
Real = at noget er 'ægte', dvs. 'true', altså bekender sig til kulturrødderne
Toy = en uerfaren eller dårlig/talentløs graffitimaler, ofte hadet
True = (se to linjer op)

Hovsa, jeg blev vist ikke helt færdig med mit afsnit. *^_^*
...
*Det er meget muligt I ikke forstår og aldrig kommer til at forstå graffiti og folks trang til at markere sig selv og 'være ligeglade' med offentlig- og jernbaneejendom, men jeg kan desværre kun henvise jer til historiebøgerne og jeres egen moralske overvejelser. Se det som et udtryk for at folk faktisk bekymrer sig om udseendet af vores 'allemandseje', eller i hvert fald ting som BURDE ejes af os alle sammen, fordi vi alle sammen bruger det - toget, byrummet, bussen osv. - i stedet for kun et udtryk for ligegyldighed.

Det er utroligt at så mange mennesker kan skrive så meget lort! De fleste fatter slet ikke hvad det går ud på! Panels, WindowDowns, WholeCars, WholeTrains, Inside-Outside Bommin`, PaintBombs osv.. Det er Graff.

Der har siden tidernes morgen været tossede kunstmalere som vælter rundt med pensler og kaster maling ud over et lærred. Nu er det bare spraymaling de bruger men det gør dem ikke til graffitimalere.

Take it from the Champs, streetart is for chumps

Det er noget elitært åndsvrøvl at graffiti malere har nosser nok til at ville krig mod street-art. De eneste der vil det, er wannavees der kun kan male børne tegninger og lader somom de maler graffiti - Hvis man mangler tallent og hverken kan male kunst eller graffiti ,kan man lade som man er graffiti maler og være med til at sætte graffiti malerne op mod den street-art der er den ægte fornyelse indenfor graffitien, altså den kunst vi kan se i det offentlige rum.

Man kan bare finde et skide godt street-art piece på et offentligt stakit -- helst et der har nydt respekt hos graffiti folkene gennem et godt stykke tid, og så klæde sig ud som man tror graffiti folk ser ud, og male børne tegninger hen over et stang flot stykke street-art, -- og så sige at det har man fået lov til, fordi det står i avisen at der er krig mellem graffiti og street art.

At man så bare er en rådden stodder og en tallentløs hykler , det ved man jo selv i forvejen, så hvorfor ikke lave en opvisning med et par tolvårige chicks
og lidt visen bar røv til kameraet, --- avisen har jo skrevet at 'de 'der graffiti malere, og 'de 'der street-art kunstnere ,der kan male andet end børne tegninger er i krig med hinanden . Det er lige sket herude.

her ser du to "graffitimalere" der er ved at male et stykke street-art over, et kunstværk som hele gaden glædede sig over. De påstod foresten, at graffiti malerne på hele det stykke lovligt grafitti stakit, var sure over billederne , --- synes du de ligner graffiti malere ;

http://img371.imageshack.us/img371/5301/billede14031kj4.jpg

her er hvad de malede og kaldte graffiti ;

http://img525.imageshack.us/img525/5366/billede14os5.jpg

Og her er hvad de malede over, --

http://images.artwanted.com/large/09/3401_667009.jpg

Ovenstående street-art der uafbrudt gennem 4 år havde været respekteret hos graffiti malerne, fordi det simpelthen var godt, existerer ikke mere , men er maler over af nogle folk der påstod de er graffiti malere. -- men det var vidst kun avisen her der syntes det ville være spændende med en lille piece war , desværre tror jeg ikke det bliver til noget ; graffiti folkene vil nemlig hellere male graffiti og street art folkene er oftest gamle graffiti malere, der faktisk godt kan male street-art.

De folk du ser på billederne, har da ingen nosser !

Respekt for dine portrætter, (hvis du er den samme Silver Screen som har signeret dem på fotoet) du har tydeligvis gjort en indsats for at lære dig noget og har en ægte ambition om at lave noget seriøst, men der mangler lige et par års rutine, hvis jeg må have lov at være kritisk.

At male den slags du gør, er eksponentielt meget sværere end det sædvanlige tegneserie-noget man ser rundt omkring. Meget små fejl træder tydeligt frem, fordi beskueren har en ultra-konservativ holdning til, hvordan menneskeansigter ser ud, mens der er ret vide rammer for, hvad man accepterer som en veltegnet serietegning. Samtidig er menneskelige motiver sværere at male, desto større lærredet er, men det har du jo nok fundet ud af.

Hvis jeg var dig, ville jeg investere i noget undervisning dvs. af ikke af en eller anden glad formningslærer der kører et croquishold, men af en professionel tegneanatomi-lærer af den gamle skole. Bare et par timers instruktion (og et par ugers målrettede tekniske øvelser) kan gøre underværker.

De folk du ser på billederne, har da ingen nosser !

Det kan man diskutere. Jeg ville hellere brække en arm på langs, end at offentligheden skulle se mig male den slags pinligt fingermaleri.

Jeg tænker at du er bekendt med Burne Hogarth; han har vistnok lavet en bog om portrættegning, selv om jeg ikke har set den til salg i Danmark.

Jo men det jeg fortæller handler om gruppe mobberi -- altså at udefrakommende udser sig en kunstner der er på vej frem med street-art, og så samler eneller to tallentløse evigheds studenter med en alder på ikke under 35 år , en flok der er en blanding af udenlandske hippie typer der ikke aner hvad der foregår, et par medløbere der jer jaloux over at der nu er en enkelt kunstner , der bare sparker røv og maler de mest spændende billeder der er malet i årevis og så er han ovenikøbet dansker .
Et par faktisk med perifær tilknytning til et lovligt stakit, og fordi de er så modige, at de kan samle 12 for det medste ældre ungkarle med fedtet hår, amatør malere vil de fleste sige , som aldrig skulle have lov tol at male Uhyrer-barnetegnings hoveder -- altså den form for hoveder børnehavebørn tegner på danmarks mest exponerede stakit.

Nu må du tænke på, at silverscreen i forvejen er "sært og anderledes" ; om natten experimenterer lokale med projektorer på sølv skærmen ( deraf navnet silverscreen) -- og den slags experimenter, der kombinerer flere forskellige kunst arter, er altså hvad et par halvstuderede tallentløse malere,
--- dem jeg sætter billeder ind af -- har fundet ud af at bruge som terretorie pisseri emne, fordi de evner ikke andet end det "portræt" du ser ovenover.

Gruppemobning er de tilgengæld specialister i, hvilket vel er praktisk hvis man vil male men ikke kan eller har evner, så finder man bare et stang flot stykke street-art, og tænk engang ligesom i udlandet er det en enkelt kunstner der er mesteren og på den måde kan man så bare vandalisere hans billeder, istedet for at vise at man er bedre.

Ser du -- mine kritikere er de lokale der bor her, og de elskede de konstant skiftende portrætter ; de var anderledes og fremhævede den gode graffiti, den udfordrede den efterhånden lidt for akademiske graffiti , med noget friskt , frækt og nyt --- og folk stoppede for at sige tak.

Men det er der en lille gruppe der kalder sig graffiti malere, der ikke kunne tåle og derfor har de vandaliseret silverscreen --- fordi de mener det er latterligt at de lokale har deres eget lille stykke , hvor der experimenteres med lyskunst, projekterede billeder laser og nye maler tekniske experimenter. ---- Det kan du se af de billeder jeg har sat ind, og hvis du tror at de "graffiti malere" er unge med mørke hætter så tager du fejl ; dem har jeg respekt hos næ, dem der malede silverscreen over med de dårligste graffiti stykker du nok har set, er halvgamle, halvskaldede evigheds student typer med en gennemsnit alder mellem 29 og 36 --- hvis debatten fortsætter vil jeg sætte fler billeder ind, -- både af de folk jeg nu søger oplysninger om, og det de syntes vi skal se af "kunst" i det offentlige rum.
Silverscreen er nem nok at finde, du kan bare søge.

Men for at gentage mig selv. er her som street-art så ud på silverscreen indtil igår ,hvor en flok facister syntes det var sjovere at mobbe en lokal kunstner, end at vise at de malede bedre --- dette var hvad der blev malet over ;

http://images.artwanted.com/large/09/3401_667009.jpg

Et nyt initiativ der var populært i både christiania, lokalt og blandt kunstskolerne på holmen, fordi det var nyt og spændende, experimenterende og afvekslende og det blev ladt i fred i 4 år, hvor billederne hele tiden blev skiftet med nye.

Og her er et portræt , malety af disse vandaler ;

http://img525.imageshack.us/img525/5366/billede14os5.jpg

Bla. dem her ;

http://img87.imageshack.us/img87/8968/billede14026pv2.jpg

Syntes du ikke at det er de gamle halvskaldede tyndbenede mobbe kunstnere, der burde læse om portrætkunst ?

Du må så undkylde de mange slå-fejl. jeg er lidt kendt for at når jeg skriver engelsk, gør jeg det med accent , men jeg har lige fået en mus med for kort snor og har hold i ryggen ; det hænder for selv den bedste Stakit Kolorist, men det medfører desværre en del slå fejl på tastaturet.

Jeg tænker nemlig på, at i denne debat, er et konkret eksempel guld værd.
Jeg mener -- såsnart der er tale om en engelsk graffiti maler, der maler i en retning, -- så ligger graffiti folkene næsegrus i blymatros over det ; og det er da også helt Ok, når han nu maler så godt.
Men det der roses så højt er faktisk mere street-art end graffiti, hvis man kigger efter , --- og det er faktisk lidt omvendt h danmark i forhold til USA, hvor her i danmark, er det de fattige kunstnere, der maler street art og de velnærede akademikere eller kunst studerende der maler Graffiti ; det er den helt omvendte verden faktisk. -- Sjovt at huske foresten.

Men hvordan kan det være anderledes .... det er jo netop individerne med tallent, der ændrer tingene også i graffiti verdenen, hvor street art herhjemme, faktisk er annerkendt fordi det er sværere at male "rigtigt" end at male graffiti hvis du er amatør vel at mærke. Det siger jeg selvfølgelig fordi jeg synes der findes rigtigt god graffiti, og især her på vores lokale stakit, var og er der en del god graffiti, men der går jo også tusinder af folk forbi hver dag ,som kan danne sig deres mening om graffiti og street-art.

Men selv helt almindelige mennesker, altså dem der går forbi hver dag, kan altså se, at de billeder eller portrætter, de lærte at værdsætte i silver screen galleri, -- altså vores de loales lille stykke ud af de 200 meter , som vi og christiania har givet til graffiti maleri , som vi lokale har lige ude foran vores vinduer hele døgnet --- der er det mest spændende stykke, blevet vandaliseret af nogle der har malet graffiti -- det kan enhver se, og folk er sure over det, her i gaden . Men er det ikke dejligt alligevel, at vi her har en rigtig og ægte debat om kunst i det offentlige rum, og hvordan nogle der kalder sig graffiti malere, tager imod fornyelse og nytænkning ?

"Respekt for dine portrætter, (hvis du er den samme Silver Screen som har signeret dem på fotoet) ....... "

Tak din kritik er værdsat, --- du må blot tænke på , at det her allerede er extremt experimenterende ; du kan ikke bare "tegne efter" et projekteret billede og alligevel har jeg i de sidste par år fået opfundet et par fag hemmeligheder, -- det næste der ville komme op, ville være baseret på en anden af de glemte nicher ; det er noget af det du ser under Anamoforiske billeder men jeg vil også ombygge en af de gamle tyske projektorer til ultraviolet lys og skifte sølv bagrund ud med flurecerende bagrund --- og helt rigtigt, jeg er blot en amatør.

Men alligevel og på trods af at jeg både er autodidakt og kun har malet portrætter i halvanden år, så er silverscreen både nyskabende og enormt populært -- men det er ikke min skyld at "almindelige mennesker" syntes portrætter er mere spændende end graffiti , graffiti der med vilje er gjort svært forståeligt, men det jeg tænker på er, at det er mærkeligt at graffiti malerne tror at de har patent på at levere solid kunst til det offentlige rum, og når så en dansk kunstner gør det på en måde der siger BANG, -- så bliver de fornærmet og giver øgenavne, eller begynder det gruppe mopperi de har rigeligt af på skolerne, og så kan vi sige farvel til den nye experimenterende kunst, fordi selv i graffiti miljøet, har de ikke nosser til at vurdere hvad der er skæg og hvad der er snot.

De fleste reelle grafitti malere, mangler lige den personlige mening eller modet til at sige den. Og derfor får vandaler "lov" til at svine værker til der burde være fredet, derfor ændrer kunst scenen omkring graffiti sig ikke til graffitiens fordel, fordi elvom du laver noget extremt godt , er der ingen der tør sige deres ærlige mening til vatpikkene. Hvis bare det var blandt de uskrevne regler, at man ikke malede over noget, man ikke selv kunne gøre bedre, så ville det offentlige rum blive meget pænere.
Men jeg vil overveje dit forslag, man kan jo kun blive bedre som amatør.

Silverscreen

Er det dig, der har lavet Natasja i Langgaden? Jeg stod netop og beundrede det i lørdags.

Sikke en skam med de overmalede silverscreens. Der skal sgu ikke bekriges i street art/graf miljøet. Det er jo herligt side om side. Ligeså med stencil art.

Apropos, her er et par herlige eksempler fra dejlige Nørrebro, som allerede er blevet hyldet for sin rigdom på gadekunst i denne tråd.

Silverscreen:
Helt enig. Jeg må indrømme at jeg helst så husmurene pænt, konservativt ensfarvede, men det du laver er klasser over det fingermaleri der forurener gader og stræder. Og over den stencil-art som jeg tror vi allesammen snart vil blive meget trætte af.

Nej ikke den i langgaden , men kig her --- den stod der mellem halvanden og to måneder på Silverscreen i prinsessegade, jeg tog mig et par kunstneriske friheder og ædrede et andet stykke så der blev mere Natasha i udtrykket, og jo, hvis de vatpikke ikke havde malet hele stykket over , ville jeg netop som det næste, have taget mig sammen til en Natasha i sædvanlig stor silverscreen format.
Jeg var ellers lige færdig med en indianer periode, -- det er noget med at sammenligne indianernes historie med hvad der er ved at ske med shristiania , men tak for støtten , jeg forklarer jo nok bedst hvad silverscreen, med at sætte billeder ind som dem der blev malet over - først det jeg langsomt ændrede henad Natasha og som jeg faktisk regnede med at skulle male om i denne uge ;

http://img148.imageshack.us/img148/1678/billede5033br7.jpg

Den til venstre var nem at ændre til Natasha.

Her er foresten det stykke , som blev malet over med Alfons Aaberg uhyrer hovedet ; ---- bemærk Indianeren , der fik lov til at stå der mindre end et par uger ;

http://img134.imageshack.us/img134/8048/billede3002avk8.jpg

Men undskyld at jeg benytter mig af chancen til skånselsløs selvpromovering, ... silverscreen er jo et lokalt fænomen, hvor vi experimenterer med nye male teknikker, med lyskunst der projekteres over på stakittet som graffiti folkene har respekteret i 4 år, --- det handler om at hvis der males med hvidt eller sølv inde i et bogstav, så vil projektoren udfylde sølvet eller det hvide, med det der projekteres.
Men for at promovere mig selv i den forbindelse, så er her et portræt jeg malede i går aftes ;

http://images.artwanted.com/large/41/3401_671241.jpg

Og her blot et enkelt af de andre jeg har malet af lokale christiabshavnere eller christianitter ;

http://images.artwanted.com/large/92/3401_667892.jpg

Silverscreen er også på Røde Sols Plads, hvor der er sat 4 indianere, som er vældigt populære, de kan ses ude fra prinsessegade, og det er foresten meningen, at jeg skal male et 4 meter højt portræt af "Sitting Bull", altså den Indianer høvding der slog General Custer ; her er Indianerne ;

http://images.artwanted.com/large/21/3401_667121.jpg

Jeg forærede dem til "Palmehaven" som Røde sols plads hedder, hos de christianshavnere, der i sin tid befriede pladsen, og den er ikke færdig, fordi der skal placeres et par palmer omkring indianerne, --- Palmer og Indianere.

Men foresten har jeg samlet en del af promoveringen i denne link, den følger Silver Screen Galleri næsten fra starten, op til at jeg stoppde diskutionen og tilmeldte mine pieces til noget der hedder www.ArtWanted.com/PC , men det er ellers en diskutions trad, der beskriver det projekt de overpissede :

http://fireside.designcommunity.com/topic-10104.html

---- Undskyld hvis jeg kom lidt langt fra emnet, men somsagt ville en stor Natasha , samme størrelse som den jeg ikke var tilfreds med, være blevet malet i denne uge, -- men det er så udsat til ubestemt tid.

Det der var så absurt, var at først stod de og skulle ligesom tage mod til sig, og da de endelig gik igang gik jeg hen og spurgte dem hvem og hvad de var. De havde jo samlet en 12 -- 15 af vennerne de modige fyre. Og inden jeg fik åbnet munden, råbte en lyshåret fyr der mere lignede en rekrut på orlov , extremt agrasivt "DET ER SGU IKKE DIT PLANKEVÆRK , ALLE MÅ MALE HER NÅR DE VIL , DIN SPASSER" --- det var det første svar jeg fik da jeg spurgte hvem de var.
Og det fortsatte i samme linie ; jeg gjorde intet andet, end at spørge dem hvad det var de lavede, og det endte med truende adfærd og medens det skete, stod især ham med en ottendedel hestehale, og hyggede sig vældigt, --- ingen af dem lignede graffiti malere , og det handlede tydeligt ikke om at male flot graffiti, men at male Silverscreen over, --- fordi det viste sig, at de vidste en del om hvad silverscreen var, bare med en drejning hanad latterligørelse og gruppe mobberi ----- og helt galt blev det, da jeg ønskede dem tillykke med at skabe et kunst projekt, som handlede om at mobbe og male andres ting over. Men ærligt talt, syntes jeg at de kunstnere, som kun kan promovere sig selv ved at føre krig mod andre, hellere burde melde sig som soldat, end at gøre kunstlivet, til gruppe ,obberi og volds gæng der farer ud og generer andre kunstnere på deres bopæl eller lokalområde --- og de folk vidste ganske udmærket, at jeg bor lige overfor silverscreen og har projektorene i vinduet om natten,
Men døm selv om ham her ligner en hippie med for tynde ben, eller en graffiti kunstner, der er ude og hævne sig på en street-art kunstner fordi en jurnalist kan samle en flok voldsmænd ; jovidst der var både truende adfærd og gruppe mobbe tilråb, og flokken brugte faktisk det meste af tiden, på at more sig over det de var igang med, altså hvordan en større flok, nemt kan tryne en enkelt ;

Her tre af heltene da jeg ville fotografere dem medens de "malede" ; så blev de totalt extalterede og "Se nu fotograferer han os" HA HA HA" ;

http://img207.imageshack.us/img207/8495/billede14021lp0.jpg

Og her , er det en graffiti maler ;

http://img501.imageshack.us/img501/489/billede14022ez5.jpg

Ingen af dem brugte åndedrætsværn og da de var "færdige" lignede stedet en svinesti --- vi plejer ellers at holde stedet rimeligt rent, men foresten skete deres raid lige inden jeg skulle til at reperere, så jeg havde to mælkekasser og to poser med spray maling stående ved silverscreen ; dem huggede de lige.

I det hele taget var det et meget planlagt raid, og vi kan vel fovente at disse stoddere og deres 12 årige chick's ovenpå succen med at overmale silverscreen, nok i løbet af sommeren vil møde op alle de steder, hvor en kunstner de har besluttet at moppe arbejder.

Jeg er somsagt vældigt intereseret i alle oplysninger om hvilke folk det er, det ville du nok også være, efter en flok agrasive , arogante falske graffiti malere, havde malet dine pieces over . Men med dem her er det åbentbart noget mere personligt -- de vidste forskellige ting om vores silverscreen, at jeg bor lige overfor bla. og somsagt optrådte de med en blanding af truende og latterligørende adfærd.

Jeg har aldrig set et stykke stakit maleri, der hurtigere blev overmalet.
Der kom et effektivt crew, der hurtigt leverede et rimeligt piece, så to af de iakt 4 besynderlige vægmalerier der vandaliserede Silver Screen Galleri, er nu erstattet, med et ægte stykke stakit kunst.
Lidt akademisk måske, men mere pænt at se på, end det, hvad det end var, der nu er malet over, Til begge sider er Silver Screen Galleri nu pænt rammet ind -- jeg brugte fritiden til at male en kultegning , men om den bliver sat op på plankeværket , det vil tiden vise ;

http://images.artwanted.com/large/41/3401_671241.jpg

--- der er jo masser af andre emner til pieces , og enten en Indianer, eller måske en række lokale som portrætter kunne jo være spændende at sætte op i galleriet.
Det var vældigt pænt gjort af de folk at male de værste pieces over, og så så hurtigt !
Men hvad ville Du sige, til at skulle møde dette pikke grimme fjæs, når du kikkede ud af dine vinduer ?.

http://img386.imageshack.us/img386/9306/billede15008fv8.jpg

Jeg tænker på om alle ikke vil være enige om, at det virker en smule hippie agtigt, og det er tude grimt så grimt, og alle er enige om det. Det beskriver faktisk sig selv ret godt og især i forhold til det som de malede over ;

http://img405.imageshack.us/img405/3993/billede5039fd3.jpg

Jeg kunne vel blot om et par dage, sætte et ærke flot stykke håndmalet street-art op og så slippe for hvad enhver med respekt for sine medmennesker, vil kalde visuel spam, --- noget der faker sig som graffiti, som er elendige tegninger, og som ikke bruger et eneste bogstav...

Men Gider jeg det ?? --- Måske og så alligevel måske ikke, maleri er faktisk interesant på mange andre områder end det rent kommercielle. Hvem fanden tror at der er penge i at portrætere de lokale christianshavnere . Men der går alligevel rigtigt godt --- lad mig gen præsentere min sidste kul tegning, den er tegnet på lærrede ligsom et maleri, og jeg kunne sikkert male en lige så pæn, i 5 gange 5 meter ; ikke den samme naturligvis eller et andet motiv. Og det er faktisk enormt spændende, hvad man kan med lys , så hvorfor ikke lade den stå og vise sig selv, hele sommeren.

At graffiti folkene, vil forsvare den form for "kunst" , altså graffiti uden bogstaver, men som grimme tegninger som man ikke burde belembre en hel bydel med , --- naturligvis vil graffiti folkene da det , hvis de ikke engang bor i bydelen, hvad koster det så at være ligeglad med, at en af ens egne, bruger graffitien til at gemme sig bag. Den første brandert, har allerede siddet totalt træsprit på trappestenen lige udenfor mine vinduer, og ærligt talt, har disse grimme billeder, en forgiftende virkning, bare rent visuelt er de så grimme, at sådan noget vel nok er forbudt, --- eller også skulle jeg ifølge min ret som lokal beboer, med svineriet ud for mine vindue øve selvtægt, ligesom da jeg startede på stakit kunst -- der vsr det første jeg gjorde, at fjerne et næsten tilsvarende, grimt graffiti hovede, som en ussel idiot, havde forurenet det visuelle billede af gaden med ----

http://img386.imageshack.us/img386/9306/billede15008fv8.jpg

Så er det da mere spændende at male kultegninger på lærred der er limet på masonit plader, ligesom denne her ;

http://images.artwanted.com/large/41/3401_671241.jpg

Sltså hvorfor male sammen med en flok der accepterer visuel spam, hvorfor ikke tegne noget kunst.

Det er lidt ærgeligt at denne debat der fik en pludselig opblomstring, ikke er mere exponeret end det lader til . Men der er vel som altid flere der læser end der skriver og dem der skriver , er nok dem der har lidt mere kendskab til hvad der foregår.

Der er jo gået et par dage siden et gæng hærværksfolk , med "tillladelse" i Peter Grønlunds artikel, og styret af jaluxi over bydelens mest exponerede stykke gadekunst, overmalede det stykke stakit som silverscreen gennem 4 år havde brugt til lys experimenter og experimenter med nye male teknikker.

De ting de folk sagde og hele deres adfærd, medens de morede sig vældigt meget, med at male "graffiti", som de faste grafiti folk kalder svineri og så elendigt at de hellere ville brække en arm på lange, end påtvinge folk så amatøragtige stakit maleri. Tyder mere på et planlagt raid og reaktionen på at en flok som dem på billederne kunne komme her og med truende og agrasiv fremfærd, kunne ødelægge et stykke street art som de tydeligt var jaloux på, har da også vist sig i et øget sammenhold i gaden. Lokale er faktisk forargede over at en flok der gemmer sig bag graffiti ideologien, på den måde kan invadere gaden med bølle metoder --- og jo ; sympatien overfor silverscreen projektet er kun vokset, faktisk har disse halvgamle fæ, kun opnået at undertegnede er blevet endnu mere populær , men desværre har deres raid også medført, at mange lokale nu kan sige om graffitien generelt, at den aldrig har sagt dem noget og at det er typisk, at når der så kommer noget de vil kalde ægte kunst, at så bliver graffiti folkene jaloux og det kan man jo se på hvordan de vandaliserede Silverscreen. --- Og sådan er tingene jo ikke, faktisk var silverscreen ret annerkendt blandt de alvorligt arbejdende graffiti kunstnere , og især hos lokal befolkningen og det var måske det der gjorde så ondt hos en eller et par af de folk , der nu forsøger oppiske stemningen til en krig mellem graffiti og street-art. Problemet er bare, at alle kan se kvalitets forskellen, mellem det der var før og det de malede .

Og hvad var det så disse folk var jaloux over ---- var det det faktum at tegningerne var så gode, at der i gennemsnit blev taget mellem 20 og 50 billeder af lige præcis Silver Screen Galleri om dagen ? Var det at turister der kom til christiania ofte stillede sig op foran netop Silverscreen for at lade sig fotografere,
Var det det faktum, at så mange i bydelen elskede denne nye form for graffiti, , ------ og hvor ondt i deres lille ego ville de få det, hvis de kendte til de sympati tilkendegivelser jeg har modtaget, siden deres barnlige sammenstimling og planlagte hærværk med bagrund i Peter Grønlunds artikel ?

Fordi, det var Peter Grønlunds argumenter de brugte.

Men hvad blev så resultatet --- tja. først og fremmest tog andre fra miljøet afstand fra denne gruppe amatører og gruppe moppere ved lyn hurtigt, at male deres lederes pieces over med noget rimeligt kvalitets graffiti, -- men derudover er bydelens unge rasende på disse svin og lus. De opfordringer, jeg har fået fra unge på havnen og folk fra staden ,egner sig ikke til at offentligøre -- og de sympati tilkendegivelser og løfter om opbakning hvis det skulle være, får mig næsten til at fortryde, at jeg offentligjorde billederne af dem medens de havde deres perverse morskab, med at male silverscreen over og navngive deres nye værk " Sølv prut " ---- At de "underskrev" de fire stykker der skulle til for at overmale silverscreen, med falske navne på danske og udenlandske graffiti kunstnere viser vel også hvad for folk der her er tale om ; altså fakede opfyldningen af Peter Grønlunds profetier, ved at sætte falske underskrifter på de børne tegninger de evnede , eller de parodier på graffiti de kunne male -- foruden det faktum, at ingen af dem brugte åndedrætsværn, får hele denne sag til at stinke. Og får mig til ikke at fortryde at jeg offentligjorde billederne.

Og hvad var det så de malede over --- hvad var Silverscreen Galleri ?

Silverscreen var et meget populært og nyskabende experiment, hvor lokale experimenterede med billeder og lys. Det var helt anderledes bileder men fordi bilederne var af så god en kvalitet, opnåede stedet hurtigt accept og respekt hos de faste graffiti malere . Der var godt nok en smule arogance overfor os de lokale beboere , når vi havde krævet samme ret til at male, som folk der kom udefra, men det var netop det der blev arbejdet på, at vi lokale jo havde denne graffiti lige ude foran vores vinduer og vi kunne godt lide graffitien og havde vores foretrukne kunstnere samt vidste hvad der var god og hvad der var dårlig graffiti , -- og stakittet i prinsessegade er vel nok også ligesom graffitiens ældste og mest ærværdige udstillings vindue i københavn.

Og her på det stykke lå altså Galleri Silverscreen hvor de lokale beboere med deres experimenter med nye teknikker og lys kunst, havde det mest ringe stykke plankeværk. Vi repererede plankeværket med masonit plader hvor det var værst --- noget der nu bliver pillet ned --- vi lokale fik en form for hævd på at bruge det dårligste stykke af vores plankeværk, --- det stykke ingen andre ville bruge fordi det var så dårligt -- og de kunstværker der kom op der, er vel fotograferet af tusinder i den tid inden Peter Grønlunds forudsigelser udmøntede. Og gennem de fire år Galleriet existerede, udvidede vi når vi ligesom de udefra kommende malere , havde lyst til at male et større værk . --

På det sidste, altså de sidste 4 måneder, var der dog en debat lokalt og blandt de faste malere, der handlede om, at det var ærgeligt når de bedste stykker blev overmalet af dårligere graffiti -- men sådan var "reglerne" jo, det er jo et lovligt plankeværk og der mangler lovlige stakitter, så selvfølgelig er det svært når lokale christianshavnere viser tallent og i deres eget lokalområde , og også vil have lov til at sætte dagsordenen indenfor stakit kunsten. -- Det er selvfølgelig også udfordrende, når de samme lokale viser nye veje og om natten viser fantastiske billeder og street-art der kan konkurere med det bedste internasionale, når folk der går forbi begynder at klandre graffitien for at være for uforståelig for almindelige mennesker og rose street-arten for at bringe udtryk og stemninger man kan forholde sig til ; og jo , det har der da også været talt en del om på havnen, altså at den street-art man kan se dukke frem mere og mere også sammen med graffiti eller indtegnet i graffiti, har et større potentiale for at nå ud med et politisk eller måske mere vigtigt idag, et medmenneskeligt udtryk eller budskab.

Kik her hvis du vil have en sammenligning , det minder meget om de billeder der blev malet over ;

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Barcelona_wall_drawing.jpg

Spørgsmålet er så, om dette hærværk virkelig var graffiti folk der var sure på street-art, eller om det var noget helt andet --- De lokale her på havnen , har fortalt hvor deres sympati ligger i går f.eks da jeg gik ud af opgangen var der forsamlet ca 11 lokale unge og voksne , som nærmest krævede af mig at jeg tog krigen op mod dem , --- Jeg måtte så fortælle dem , at det der nu var malet, altså var graffiti folkene der på rekort tid havde overmalet hovedmændens dårlige graffiti fordi de tog afstand fra hærværket , og at det der var efterladt beskrev hærværksfolkenes tallent i forhold til det de ikke kunne tåle.

Jeg har også talt med flere af dem der nu det er sommer, fast kommer og arbejder på et piece -- og det er tydeligt at der blandt de alvorligt arbejdende graffiti malere, er en større og større frustration over at gode stykker bliver overmalet af rene amatør værker. Jeg kan så håbe på at dem der tager sagerne mere alvorligt, kan fatte at der er en flok lus, der for øjeblikket forsøger med tilladelse i Grønlunds artikel , at skabe den mærkværdige krig mellem street-art og Graffiti som jurnalister ville elske at skrive om.

Problemet er blot Peter Grønlund , at i danmark er det somregel gamle graffiti malere der kommer ind i gallerierne og er kommersielle, hvorimod street-art som det kom til udtryk i Silver Screen Galleri, ligesom i Irland og mange andre steder i verden, er fattige kunstnere der kræver byens rum og med kvalitets kunst kræver denne ret. Og såfremt der sker en for råelse, indenfor street-art og graffiti, såfremt det lykkes denne flok at sætte dagsordenen ved at sammenstimle raids mod kvalitets street-art, for at skabe en krig mellem street-art og graffiti i danmark, --- så kan vi nu dokumentere hvilke folk der startede denne krig.

Lad mig tilsidst vise et par af de værker der fik lov til at stå i næsten 4 år, men som skabte dette jaloux raid ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/sscreen-26.jpg

http://img134.imageshack.us/img134/8048/billede3002avk8.jpg

http://img148.imageshack.us/img148/1678/billede5033br7.jpg

http://img178.imageshack.us/img178/722/sta60064dx5.jpg

http://img527.imageshack.us/img527/1041/sta60189ald6.jpg

http://img516.imageshack.us/img516/3353/sscreen46ol3.jpg

http://img168.imageshack.us/img168/1789/sscreen19mj6.jpg

http://img520.imageshack.us/img520/3026/sta60009im9.jpg

Det er selvfølgelig kun et lille udpluk af de billeder der gennem 4 år blev vist, og som idag er overmalet med dette ;

http://img386.imageshack.us/img386/9306/billede15008fv8.jpg

Graffiti er ulovligt! Der findes dog også lovlige ting som er holder sig inden for genren men per definition skal det være ulovligt for at være graffiti. Punktum!

Street art er fint nok med mig men det er ligesom graffiti en flygtig "kunstform". Vind, vejr, afrensning osv fjerner med tiden værkerne som bliver erstattet af nye. Første gang SilverScreen malede sine glimrende portrætter malede han jo også over nogle andres værk. Måske blev de skuffede, måske forstod de hvordan tingene hænger sammen. Hvis man gerne vil have sine ting bevaret så skal man holde sig væk fra gaden med mindre der er tale om en bestilt endegavl eller lignende.

Hvorfor er SilverScreens "kunst" bedre end andres? Er det fordi nogle lokale bedre kan lide hans / hendes ting end den mere traditionelle graffiti? Er det fordi det er mere eksperimenterende i forhold til hvad man ellers ser i gaden? Er det fordi de laver flotte projekteringer på plankeværket?

Vi kan sikkert allesammen blive enige om at der burde være flere lovlige steder at udtrykke sig. Lovlig graffiti eller ej men SilverScreens asshurtness er ynkelig. Kom videre!

Dress

Stakkels silverscreen, kun 4 år? Hvis man laver noget på en offentlig graffitivæg skal man regne med lortet er væg indenfor nogle måneder højest. Hvorfor en sølv baggrund og nogle simple "skygge" characters lavet med standard og soft kan stå så længe forstår jeg ik! Hvis Beboerne har gang i noget kunstnerisk som åbenbart kun er for dem må de vælge et andet sted end en offentlig væg, de ejer intet på den væg! De amatør malere der gik dig over er tydeligvis nogle nybegynder fjolser, men det er en offentlig væg!

Det er Prinsessegade der omkranser Christiania, det er i prinsessegade gadekampene foregår og det er os lokale der må stå model til konflikterne , så er det mærkeligt at det er i Prinsessegade den nye gadekunst opstår ?
Og lige for øjeblikket , handler det om Røde Sol's Plads og Christiania's kamp om selvbestemmelse.
Er der noget bedre sted støtten kan manifestere sig end blandt de lokale der kæmper for Christiania ,dem der selv bor der hvor konflikterne tilspidses, men som forsvarer Staden på en anden måde fordi de er naboer til Christiania , en mere personlig form for Graffiti --- som visse absolut skal proppe i kasser og katalogisere så det enten er eller ikke er Graffiti ; og når det bliver for populært ,når de lokale pludelig elsker de nye billeder, så skabes der fortænkte forestillinger og der går trend i at bekæmpe den nye kunst --- fordi dem der maler den, er så frække at de tror både det ene eller det andet, og derfor har man lov til at samle en agrasiv flok gruppe moppere, der ikke går af vejen for trusler.

Hvor skal den nye kunst ellers opstå ; --- på en pløjemark langt fra det publikum kunsten henvender sig til, eller i lokal området , hvor budskabet kan nå frem ? Og hvad siger det så om den anderledes form for Graffiti der opstår så spontant, og på en helt anderledes måde end den " må opstå" , ---- den skaber ovenikøbet jaluxi blandt folk der ikke kan male .

Det der så skete i jaluxi omkring silverscreen , det sted hvor der bliver råbt "det er flot Silverscreen" , eller er hvor folk står af cyklen eller stopper bilen for at sige "Tak !" , handler så om hvilket mod man må have, for at vise noget nyt.
Og hvilke trusler man må forvente hvis man udstiller en ny form for Graffiti.

Men Silverscreen er enormt populær hos de unge i bydelen og på christiania generelt, netop fordi silverscreen er anderledes og selvfølgelig fordi stykkerne er vedkommende og direkte. --- Reaktionen er så fortænkte ideer om hvad "ham Silverscren tror", andenhånds eller trediehånds sladder ,der antænder straffebatalioner med arogante kunst studerende, der erstatter kunst med gruppe mopperi.

Opfordrer den nye Graffiti da til hade raids og sammenstimling til gruppe mopning , så kunst nu skal handle om målrettet vandalisme og "vi ved hvor du bor" trusler ?

Det gør den åbentbart --- og det er åbentbart accepteret og helt efter reglen om at "du skal ikke tro du er nogen" , og dem der ikke kan male er så dem der er aktive i bekæmpelse af det nye ,og som pludselig, efter denne artikel og efter silverscreen ellers i lokal området, har fået lov til at udvikle sig i 3- 4 år, pludselig får meget travlt med deres egne forestillinger om folk de ikke kender og meget travlt med at lægge folk de aldrig har talt med ord i munden, som aldrig er blevet sagt.-- og det er ikke dem der maler fast i Prinsessegade fordi hverken de, eller de lokale har ondt i noget sted, af at give lidt plads til det nye ---

Der er sgu noget om 'det 'der , med at tage gaden tilbage !

Værsgo --- her er en Indianer , tænk lidt over ham , han var også en af de lokale ;

http://images.artwanted.com/large/86/3401_679386.jpg

"Hvis Beboerne har gang i noget kunstnerisk som åbenbart kun er for dem må de vælge et andet sted end en offentlig væg, de ejer intet på den væg!"

Det passer ikke -- de lokale her elsker Graffitien fordi de istedet for kedelige mure og vinduer, har farver udenfor deres vinduer , vi er nok de mest Graffiti tolerente du kan forestile dig, men netop derfor er vi også krasse kritikere og ved hvad der er skæg og hvad der er lagkage. Og hvis nogle kommer i gaden og opfører sig arogant eller udfører visuel forurening ,er det de faste graffitimalere det tager afærde og maler noget over, der er til at holde ud at se på. Som Graffitimaler er det nemlig ham der maler ved siden af, der bestemmer om Graffiti skal være velset eller ej. Det er ikke dig.

At fratage gaden og de lokale ejerskab er for Arogant, og det ved du udmærket fordi selvfølgelig "ejer" vi da vores nærområde og den overvejende del af de der maler, er aldeles ikke ligeglad med hvordan deres værker bliver modtaget ; Prinsessegade er jo ikke et af de lukkede områder hvor kommunen i misforstået tolerence vil lukke Graffitien inde et sted hvor kun Graffiti malere og nysgerrige kommer , -- et eller andet gudsforladt industriområde --- Gaden er et af de steder hvor Graffitien skal lære respekten for de lokale gør den ikke det vil respekten ikke være gensidig , og manifesterer man arogance eller hvis man direkte fremprovokerer en konflikt ved at male grim Graffiti man så tvinger folk til at se på, skader man da Graffitien generelt og gør Graffiti generelt upopulær. --- Hvordan ville du have det, hvis du har forsvaret Graffiti, og du så oplever Graffiti malere der direkte skider på de lokale er totalt Arogante eller direkte giver lokalområdet fingeren med kolosal grim Graffiti ?
Prinsessegade er jo ikke stedet for amatør maleri, og at silverscreen er anderledes og alligevel nyder annerkendelse, handler om at vi tager hensyn til både de andre der maler, men også til vores egne naboer. Det kan faktisk godt betale sig, og det siger også noget om ens kunst, om man annerkender at når man er færdig, så tilhører det lokalområdet.
Og hvis de lokale ikke skulle have noget at sige vedrørende deres gade, hven skal så ? Det er da heller ikke dit stakit.
Iøvrigt handler kunst ikke om hvor trivielle materialer man bruger, og silverscreen har også evnet at udvikle sig ---- og igen ; hvor kommer den mærkelige ide om at silverscreen "tror det ene eller det andet" , selvfølgelig tror vi at vi er noget , det tror vi ud fra de reaktioner biledrne giver, og så er det da ligegyldigt hvor trivielle materialer der er brugt . Hvis nogle mener det er et argument at vi er amatører så er vi da stolte over at være amatører, der er ikke nogle der har patent på hvor det nye skal komme fra -- eller er det virkelig nødvendigt at sætte links ind til et kunstværk der er "finere" end den gadekunst der er opstået helt af sig selv ?

sliverscreen en lovlig væg er en lovlig væg som alle kan gå over, hvis du bliver så ked af det når nogen går over dit shit, så få et bestillings arbejde kid..

p.s det linger jo også lort. hold dig til børnefarvebøger så kan det være det ikke kommer til at se så skety ud.. og hvem fuck er det populær hos de skæve stive folk der kommer hen til en går du står og maler på staden, og synes det er så floooot.. shit mayn stram op kid

"sliverscreen en lovlig væg er en lovlig væg som alle kan gå over, hvis du bliver så ked af det når nogen går over dit shit, så få et bestillings arbejde kid.."

Jeg fatter ikke hvorfor den kan ætse sig fast, fra den startede som en fantasi i en eller andens hovede om hvad jeg mon "tror" , til som den helt tydeligt har gjort , lavet sig til en sandhed ved at blive gentaget -- jeg har aldrig brokket mig over at nogen har malet over -- det er netop det der gør at næste gang maler man noget bedre . Hvor får de paranoide det dog fra ???
Men lige fra da jeg ville spørge de folk hvem de var, er ordene blevet lagt i min mund ; "du tror det er dit stakit" var det første der blev sagt, uden jeg havde sagt et ord om at jeg tror nogetsomhelst , eller hvad jeg "tror" overhovedet. Påstanden om at jeg tror at jeg "ejer" et skide plankeværk" er både en paranoid fordom , med udgangspunkt i hvad en eller anden stodder tror --- og jeg som troede at netop folk der læser Information, ville være på vagt overfor nogle folks forestillinger om hvad andre mon kunne tænkes at "tro" .....

Jo bestillinger har der været masser af --- og det kunne graffiti malere faktisk bruge fordi jeg er ikke sikker på at jeg gider male på folks vægge. Hvad kunne folk ikke "tro" jeg var ude på, tænk hvis jeg pludselig troede det var min væg !!!

Altså -- hvis man kan blive skudt i skoene at man nok tror man ovenikøbet "ejer" et gammelt råddent plankeværk, der hver efterår falder ind i christiania tre fire steder når det blæser, bare fordi man maler på det --- hvad ellers kunne man så blive beskyldt for : der er da masser af muligheder. Jeg har da fantasi nok til at kunne forestille mig ; hvad nogle folk tror. Men jeg har nok mere trang til at male pæne billeder og du har helt ret -- det ville nok være mere givende at beskæftige sig med smukke damer og detaljer, end at kæmpe en kamp graffiti folkene burde kæmpe selv.

Det kan jeg da forestille mig.

Hvad jeg "tror" har KUN handlet om hvad de folk fantaserede sig til at jeg nok "tror"; og det er netop det der er uhyggeligt ved hele denne her ting --- for jeg har på intet tidspunkt sagt hvad jeg "tror" ---

"og hvem fuck er det populær hos de skæve stive folk der kommer hen til en går du står og maler på staden, og synes det er så floooot.. shit mayn stram op kid"

Tja .... noget kunne tyde på at du har ret.

Sider