Læsetid: 2 min.

Under lavmålet

Produktionsselsskabet STV sætter nye standarder med sine programmer om baronessen, der hverken er baronesse eller interessant, men til gengæld får god reklame
Alle har jo ret til et kvarters berømmelse - men tre en halv time af slagsen er alt for meget til -baronessen- Caroline Flemming.

Alle har jo ret til et kvarters berømmelse - men tre en halv time af slagsen er alt for meget til -baronessen- Caroline Flemming.

Lars Skaaning

23. august 2007

For et par år siden blev Caroline Fleming, ejer af Valdemar slot på Tåsinge, og direktør Tom Pelle Jensen fra Hotel Svendborg, der driver slottet som hotel og konferencevirksomhed, kontaktet af STV A/S, som producerer reklamefilm og tv-udsendelser for bl. a. TV 2 og DR.

Filmselskabet ville producere en dokusoap med Caroline Fleming i rollen som baronesse og slottet som ramme om galante fester, som var vi tilbage i enevældens tid.

Caroline Fleming er ganske vist ikke baronesse og Valdemar slot er ikke hendes hjem. Men pyt med det, for meningen med hele projektet var ikke at berette om en pige og hendes slot, men at lave en tre timer lang reklamefilm for hotellet, og så lade TV 2 både sende og betale filmen. Og det gjorde TV 2 så i sommerens løb. Ikke mindre end syv afsnit blev det til om en teenager på omkring de 30, som reelt ikke rummede stof i sig til mere end de 15 minutters berømmelse, vi alle kan gøre krav på.

Det var en treenhalv time lang blondinevittighed. Den var bare ikke spor morsom. Caroline Fleming gispede af henrykkelse ved den mindste anledning, og hendes skamløse glæde ved et liv i luksus og lediggang har allerede fået sociologer til at se hende som budbringer om en ny hedonistisk bølge i røgen fra 11. september 2001.

En stor reklame

Produktionsselskabet bag filmen er en mester i at sælger reklamefilm forklædt som hverdagsdokumentar eller tv-underholdning. Selv Danmarks Radio røg på limpinden, da DR købte sommerunderholdning fra seks provinsbyer, og det så afsløredes, at byerne havde betalt 350.000 til STV for at få Johnny Reimars rolator-show til byen. I Ringsted raser man i dag over, at udsendelsen ikke indeholdt alle de seværdigheder, man havde aftalt skulle med.

De omtalte tv-produktioner var begge af usædvanlig ringe kvalitet i form såvel som indhold. Og det må de jo blive, når de ikke vil fortælle os noget, men sælge os noget. Serien om 'Baronessen' fyldte os med løgn og skjult reklame, så enkelte aviser måtte træde til og fortælle de interessante historier om slottet og dets ejere, der har modtaget millioner af kroner i landbrugsstøtte samtidig med at de har søgt skattely i udlandet. Politikerne har bestemt, at TV 2 ikke må lægge reklamer ind midt i udsendelserne. Der skal være vandtætte skotter mellem reklamer og tv-udsendelser. Men i serien om 'baronessen' er forbrydelsen meget større, for her er reklame og tv-udsendelse smeltet helt sammen.

Det bør hverken forarge eller forundre, at de statslige tv-stationer bruger den bedste sendetid til det værste lort. Den bedste sendetid for en tv-station er nemlig den, hvor der er flest seere, og ikke den, hvor der er de bedste seere. Der kan endda være noget sælsomt fascinerende ved tv-programmer, som konsekvent går efter den laveste fællesnævner. For de går i det mindste efter seerne og ikke kun efter pengene.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu