Baggrund
Læsetid: 4 min.

Magten i dansk film har forskubbet sig

Tv har fået magten over dansk film med det seneste filmforlig, lyder kritikken fra filmbranchen, der frygter mere forudsigelige film og færre krumspring. DR afviser, at man satser på det sikre, men erkender at have fået mere magt end tidligere
Kultur
15. august 2007
DR-s dramachef, Ingolf Gabold, er efter det seneste filmforlig blevet en magtfuld mand i dansk film. En magt han ikke har bedt om, og som han helst ville være foruden.

DR-s dramachef, Ingolf Gabold, er efter det seneste filmforlig blevet en magtfuld mand i dansk film. En magt han ikke har bedt om, og som han helst ville være foruden.

Bjarne Bergius Hermansen

Tv-stationerne DR og TV2 har fået endnu mere magt over Dansk Film med det seneste filmforlig, og derfor vil muligheden for at satse på det nye og det anderledes være svækket i fremtiden.

Sådan lyder kritikken fra instruktør Per Fly og Zentropa-producer Meta Louise Foldager, der i et indlæg i debatten skriver:

"At flytte pengene betyder, at magten til at bestemme hvilke film, der skal produceres, flyttes over til tv-stationerne."

Og problemet er, at tv-stationerne har et andet fokus end eksempelvis filmkonsulenterne på Filminstituttet, siger de to.

"Derfor bliver resultatet, at pengene bruges til film, der passer til et nationalt tv-medie, og som har et på papiret , forventeligt stort tv-seertal."

Dette fører automatisk, skriver Fly og Foldager, til et ændret syn på slutproduktet.

Og det vil betyde mere forudsigelige film til det nationale hjemmemarked, advarer de to.

Bredt og smalt DR

Kritikken fremføres i det seneste nummer af filmmagasinet Ekko, hvor det seneste filmforlig (for perioden 2007-2010) blandt andet får en hård medfart.

DR's dramachef, Ingolf Gabold, afviser dog, at DR satser mere på de brede film end på det smalle og eksperimenterende.

"Kritikken går hus forbi, hvad angår DR. Vi prøver at styre vores repertoire ad mange spor," siger Ingolf Gabold.

På DR1 satser man både på mainstreamfilm, der kan sendes 1. juledag, og på såkaldte imagefilm, der er med til at tegne DR som institution.

På DR2 har man to spor: Populære film fra de smallere genrer som f.eks. Kristian Levrings The King is Alive, og de absolut eksperimenterende film som eksempelvis Jytte Rex' Silkevejen.

Alt i alt mener dramachefen, at man er bredt orienteret mod både det populære og det smalle.

"Det skal vi, og det gør vi," siger Ingolf Gabold.

Magtskifte

Samtidig erkender Ingolf Gabold, at DR og TV2 har fået mere magt end tidligere. Og det er her, utilfredsheden i branchen bunder.

Producer gennem mere end 30 år Ib Tardini fra Zentropa illustrerer magtskiftet med et regnestykke:

"Tidligere fik jeg penge af en filmkonsulent, ca. seks-syv millioner kroner, og så fik jeg ca. tre mio. fra tv-stationerne. Nu er det nærmere en fifty-fifty fordeling," siger Ib Tardini.

"Dermed har tv-stationerne fået større betydning for hvilke film, der bliver til noget," siger Zentropa-produceren.

Det bekræfter DR:

"Det er klart, at når vi har ansvaret for at uddele ca. 70 millioner kroner årligt, er der ikke kun tale om støtte. Vi bestemmer også i høj grad, hvad der bliver til noget. Det er en magt, vi ikke har bedt om. Det skal efter min mening ikke være de to store tv-stationer, der skal bestemme, hvad der skal blive til noget," siger Ingolf Gabold.

Hvad med det smalle?

Diskussionen drejer sig hovedsageligt om de penge, som er tilknyttet den såkaldte konsulentordning. Mainstreamfilm vil ikke være truet økonomisk. De er styrket under den såkaldte 60/40-ordning. Men samlet set råder tv-stationerne altså over en stor del (ca. 100 mio. kr.) af de penge, der skal produceres film for.

Og det er her, de smalle film spås trange kår.

Ib Tardini fortæller, at DR for nylig afviste et eksperimenterende projekt, hvilket i sig selv er ok.

"Men det var der, jeg opdagede, at den film nu ikke vil blive lavet. Og så kan man jo samtidig tænke, hvad der sker, hvis jeg kommer med en ung instruktør," spørger Tardini.

Han tvivler på, at TV2 eller DR vil støtte et grønt projekt. Og så er mulighederne ved at være væk.

"Man kan bekymre sig over, at en tv-stations redaktør nu er blevet smagsdommer i dansk kulturliv," siger Tardini, der er enig i Per Fly og Meta Louise Foldagers kritik.

Han kritiserer ikke direkte Gabold, men han er bekymret over udviklingen.

"Tv-cheferne har fået et nyt ansvarsområde. De er nu ansvarlige for videreudviklingen af dansk film," siger Tardini.

Ingen flæben

På Filminstituttet jubler man heller ikke over det nye forlig, men områdechef Claus Ladegaard understreger dog, at der endnu ikke er færdiggjort film under den nye ordning, så derfor er det endnu svært at tale om ændrede tendenser.

Han siger dog:

"Jeg havde langt hellere set, at pengene var blevet på filminstituttet. Dog tyder det ikke på, at DR vil ændre deres fokus i filmstøtten. Udmeldingerne fra TV2 er mere uklare."

Fra kritikerstolen ser det ganske godt ud for dansk film, mener Morten Piil, der gennem en halv menneskealder har anmeldt film for Information og skrevet bøger om dansk film.

Han mener, det generelt går godt for dansk film, uden at det dog er prangende, men han advarer også:

"Jeg er bekymret over, at tv-stationerne får mere indflydelse på, hvad der skal laves. De har en helt anden dagsorden, der skal appellere meget bredere. I tv-forstand skal tv-film være brede, og man kan frygte, at tv slider nogle af de spændende kanter af dansk film."

Ib Tardini understreger dog, at der ikke sidder noget grædekor i Filmbyen.

"Vi skal ikke flæbe, vi skal producere os ud af det. Og vi skal producere på en anden måde. Eksempelvis Råzone, den var billig, alle fik løn, den blev set, og alle var glade. Vi har også lavet Klovn for en bøjet femører. Men de store kunstfilm bliver der ikke plads til."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her