Læsetid: 3 min.

Skulpturel dialog i særklasse

J.F. Willumsens Museum fylder i år 50 og fejrer den gamle modernist med en mesterlig udstilling af maleren og billedhuggeren Kaspar Bonnén
Kaspar Bonnén har skabt tre enorme hoveder udført i en konstruktion af træ, der tillader den besøgende at betragte mængden af objekter inden i dem.

Kaspar Bonnén har skabt tre enorme hoveder udført i en konstruktion af træ, der tillader den besøgende at betragte mængden af objekter inden i dem.

Anders Sune Berg

4. august 2007

Willumsen kan hvile trygt i sin grav. Siden den gamle modernists død i 1958 har J.F. Willumsens Museum i Frederikssund forvaltet stifterens eftermæle med sikker hånd. For to år siden blev museets areal forøget til mere end det dobbelte. Sidste år fejrede symbolisten fra Danmark store triumfer på Quai d'Orsay i Paris. Og i år hædres mesteren så med en fremragende udstilling af den unge maler og billedhugger Kaspar Bonnén. Hvad mere kan en mand ønske sig?

Sikkert ikke så lidt. Beskedenhed lå aldrig til J.F. Willumsen, der i livet som i kunsten brød den ene konventionelle grænse efter den anden. Willumsen er kendt som budbringeren af symbolismen i Danmark. En opfattelse af maleriet, der frem for den ældre naturalisme vægtede tingenes indre liv under den materielle overflade. Senere blev det ekspressionismens former, som den utrættelige kunstner skulle divertere sit voksende publikum med. Den dag i dag blæser hans farvestrålende billeder som fanfarer ud over rammen og hele Nordsjælland, hvor de minder den besøgende om en af dansk kunsthistories mest brændende sjæle.

Willumsen var af en tid, hvor en enkelt mand endnu kunne bære den store fortælling på sine brede skuldre. En tid, hvor nazismen endnu ikke have aflivet Nietzsches overmenneske, og hvor forestillingen om, at verden stadig udviklede sig i retning af det bedre, endnu herskede. Det er dette højmoderne - og apokalyptiske - historiesyn, som Willumsen udfolder i sit monumentale Store Relief, der udgør hovedattraktionen i samlingen i Frederikssund. Og det er naturligvis dette værk, som Kaspar Bonnén har valgt som samtalepartner for en skulpturel dialog i særklasse.

Inde og ude

Allerede ved første øjekast på udstillingen I symbolernes skygge står Kaspar Bonnéns kunstneriske ærinde klart. Udstillingen består af tre enorme hoveder udført i en konstruktion af træ, der tillader den besøgende at betragte mængden af objekter inden i dem. Mens Willumsens marmorfigurer i baggrunden troner selvsikkert fra deres ophøjede plads i relieffet, ligger Bonnéns hoveder som væltede gudebilleder på gulvet. Bag hovedernes stumme smil hviler en melankoli, der rækker langt ind i eksistensens dunkle afkroge og stiller det gode spørgsmål: Hvad findes der egentlig bag det inde bagved?

Med hovedernes konstruktion i træ har Bonnén med et enkelt greb skabt en tydelig fornemmelse af inde og ude i skulpturerne. De mange personlige objekter inde i værkerne synes at pege på kunstnerens eget, indre liv. Fortællingerne vokser imidlertid langt ud over det biografiske, og man genkender som besøgende hurtigt sig selv i de mange genstande. I værket Hoved - tankernes objekter stilles vi således over for en række poetiske udsagn, hvis kontrastfulde natur aftegner eksistensens mange opgør og konflikter.

En montre viser et puslespil i uorden og fire forskellige håndtag. Men hvilket et af dem kan få brikkerne til at falde på plads? En anden rummer tre-bindsværket Tankens Magt - og Foucaults Galskabens historie, der profetisk minder den første om rationalitetens grænse. Mellem to små, farveløse figurer, der illustrerer parforholdet, ligger et krøllet ark papir. 'Undskyld', står der blot med formfulde bogstaver. Overfor stræber Tintins rumraket fallisk mod universet i en sky af sorte tåger som billede på det driftige, mandlige begær. Det er ikke dæmoner, der mangler hos Bonnén.

Det hjemlige

Men at kunstneren også kan slå blødere toner an ses straks i værket Hoved - den højeste hvisken. Her indgår tøjstykker, trøjer og bukser, der er hængt op på bøjler uden på hovedet. Det er ikke første gang, at Bonnén arbejder med tøj som element i skulpturen. Denne sommer har man på Arken kunnet gense kunstnerens fine Uden titel (seng) fra 2000, der er en skulptur udført udelukkende af brugt tøj. Netop tøjet som sanselig erindring om kroppen er også temaet i værket på Willumsens Museum. Tøjets skrøbelige blødhed forener det maskuline hos Bonnén omkring den tilbagevendende undersøgelse af hjemmet og det hjemlige som prisme for eksistensen.

Netop det hjemlige er temaet for udstillingens sidste værk, Hoved - sfærer. I et univers af mini-kloder hænger hjemmet som en række af rum i dukkehus-størrelse. Der er noget på én gang uendelig tragisk og isoleret og umådelig trygt og kærlighedsfuldt over Bonnéns hjem. Som billede på vores menneskelige status antager hjemmet hos Bonnén galaktiske proportioner og universel betydning. Det er fra hjemmets udgangspunkt, at kunstnerens poetiske refleksion over livet og verden starter og slutter.

Selvom Willumsens og symbolismens moderne tro på selvet og inderligheden forlængst er forbi, så er der dog stadig et 'jeg', som skal lokaliseres i verden. Det synes i hvert fald at være budskabet i Kaspar Bonnéns mesterlige værker.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu