Læsetid: 2 min.

En trapez, et reb og oplyst nøgen hud

Ny Cirkus Festival åbner med forestilling, der næsten bogstavelig talt sparker bar røv. Akrobatkunstnere ridser råt og humoristisk historier op fra livet på kanten
Kultur
4. august 2007

En nøgen kvinde går ind på scenen og tager underbukser på. Så bøjer hun sig ned og vender røven ud til publikum, mens hun jonglerer rundt med en hulahop-ring på hoften.

Scenen er sat for det australske ny cirkus kompagni Acrobats fandenivoldske og skrabede univers. Og Københavns Internationale Teaters Ny Cirkus Festival kan endnu en gang begynde. Progammet er varieret sammensat af seks forestillinger.

Som titlen hentyder til: smaller/poorer/cheaper, er der ikke mange pailletter at hente i Acrobats forestilling.

Den nøgne kvinde Jo-Ann Lancaster fortæller sin antydede historie med få rekvisitter. Et bryllup bliver til ved hjælp af et hvidt klæde over hovedet og et lille stativ med en mørk habitjakke holdt ud ved siden af sig. Lidt som når man leger far, mor og børn. Hun får også pludselig en støvsuger i armene og bliver sat helt forkert ned på en stol.

For hun hører tydeligvis til oppe under loftet, hvor hun svinger sig frygtløst i trapezen hen over hovedet på publikum. Drejer for vildt rundt et par gange om sin krops egen akse og vender så med hovedet nedad. Holder sig kun fast i trapezen med fødderne. Og dét i et nøgent lys fra to spots, der som de eneste oplyser rummet.

Hendes hud og krop skinner smukt og skærende alene i det sorte luftrum. Men pludselig er hun nede igen og danser kækt ind bag ved scenetæppet og forsvinder helt - inden hun skælmsk med et enkelt øje har kigget ud bag forhænget.

Trylletricks i pikken

Det fysiske overlevelses-instinkt er lige så stærkt i superakrobaten Mozes historie. Han er hiv-positiv og frembringer uden ord fortællingen til musik af Tim Barrass om sin kamp for at holde sig i live. I trapezen og med kunster på rebet bliver der med skrøbelig dødsforagt skubbet til grænserne for, hvad der er fysisk muligt, og til grænserne for teatrets rammer.

Men det alvorlige afvæbnes af en galgenhumor, som når Moze pludselig danser splitterravende nøgen rundt på rulleskøjter eller lige så splitterravende nøgen tryller røde lommetørklæder ud af både pik og røvhul.

I Simon Yates' optræden derimod opstår dagligdags-situationer - men nu på linen. Han sover korrekt klædt i stribet pyjamas - men på linen. Klæder under megen publikumslatter om på linen, spiser cornflakes på linen. Det handler om hans isolation i forbindelse med en skade, han fik, og kampen for at vende tilbage til manegen med: trapezen, rebet og den nøgne hud.

Ny cirkus festivalen er vendt stærkt tilbage.

*

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her