Læsetid: 3 min.

Død og ødelæggelse - liv og skabelse

Peter Callesen imponerer med hårdtslående soloudstilling af papirkunst i emilyTsingou Gallery, London
Kultur
17. september 2007
Peter Callesen imponerer med hårdtslående soloudstilling af papirkunst i emilyTsingou Gallery, London

Informations udsendte oplevede første gang Peter Callesens værker for 10 år siden til en elevudstilling på Det Jyske Kunstakademi, hvor han havde hængt nogle hvide A4-ark op på en væg. Når man nærmede sig, så man, at der stod noget med meget lille skrift midt på arkene. Det var som en knytnæve i maven, da skriften blev tydet som "jeg tænkte engang på at begå selvmord". Det havde De nok ikke regent med?

Denne enkelhed er karakteristisk for Peter Callesens arbejde. Hans værker kan læses på få sekunder, som et billboard du passerer på motorvejen. Men værkernes renhed og klare kommunikation river tunge tanker med sig. Det er det samme, der sker, når vi lader os underholde af en eventyrlig fabel, græsk mytologi eller en bibelsk fortælling. Det er nemt at lade sig rive med. Men det sker på en påtrængende måde, og der er en grund til at visse historier og symboler bliver gentaget gennem årtusinder.

Fra papir til liv

Callesens kunst taler om eksistens. Kunsten taler gennem et ydmygt stykke papir, der transformeres fra to til tre dimensioner. Der er en pointe i at bruge papiret i stedet for marmorblokken, for Callesens kunst kredser om skrøbelighed og foranderlighed, men også om overgangen fra liv til død, skabelse til destruktion - og omvendt. Et af hovedværkerne på udstillingen hos emilyTsingou Gallery, London, er Erected Ruins: Der rejser sig et stykke barok kirkeruin fra et ark papir. Ruinen - komplet med knuste ruder og fuldt ornamenteret - kaster en perfekt skygge fra sig. Skyggen er det tomme hul i papirarket, der viser arkitekturen, før den blev ruin. Forlægget er Dresden Frauenkirche, der var bomberuin i 50 år og netop er blevet restaureret.

Et andet stort papirklip viser en mand, der har krænget huden af. Det er utvivlsomt også kunstnerens egen krop, der har været forlæg for den silhuet, hvis hud er krænget af, klippet op og foldet sammen, så den er blevet til et rigtigt skelet, der hænger ved kroppens (tegnede) kødelige fødder.

Mellem liv og død

Callesen er mest kendt for sine tredimensionelle papirklip af fugle, der prøver at undslippe deres tegning, snebolden, der ruller mod huset, kisten med blomster, afblomstrende planter, der er ved at ændre form til insekter, eller lignende dramatiske begivenheder. Det er alt sammen skabt af hvidt A4-papir, som vi kender det. Callesen mestrer også større formater og bygger rummelige slotte, porte og trappeopsatser i hvidt papir. Eller han folder en papirbåd som den standhaftige tinsoldats og roer til båden synker.

Andre performances, der ikke involverer papir, handler gerne om Den Grimme Ælling og Den Døende Svane, der danser, synger eller prøver at kopulere et æg. Samme figur er dukket op i tegninger, der har en gammeldags aura og kunne ligne noget, der er malet med kafferester. En tegning fra denne periode kan for eksempel forestille en lådden og alt andet end flyveklar grim ælling, balancerende på et stort æg, der ligger for foden af et træ. Et af træets grene bærer løkken, der strammer om ællingens dunede hals. Der er revner i ægget. Når skallen brister, mister ællingen fodfæstet og kvæles. Måske, måske ikke, fødes en ny og bedre svaneunge af ægget.

Gennem det lyriske og falden-på-halen-komikken er der masser af død og ødelæggelse, som man også vil se i denne udstilling af papirværker i mangfoldige formater, enkelte med farver. Men der er også et stærkt nærvær og en menneskelig vedholdenhed. På trods. Når Peter Callesens kunst handler om tilværelsens betingelser, viser han os alt levendes skrøbelighed. Det er smukt og er fyldt med nærvær og livsnerve.

Peter Callesen: Unfolding, emilyTsingou Gallery, London. Udstillingen varer til den 27. oktober 2007.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her