Læsetid: 4 min.

Gennem Århus ad Den Røde Rute

Århus Festuge løb i år af stablen med en ny direktør i spidsen. Festuge-ledelsens erklærede mål har været at sætte byen og dens borgere i bevægelse, og årets kunstneriske udbud viser en samtidskunst, der i enhver forstand rører på sig
Kultur
10. september 2007
Århus Festuge løb i år af stablen med en ny direktør i spidsen. Festuge-ledelsens erklærede mål har været at sætte byen og dens borgere i bevægelse, og årets kunstneriske udbud viser en samtidskunst, der i enhver forstand rører på sig

Den debuterende festugedirektør, Jens Folmer Jepsen, er århusianer med stort Å og kulturmand med stort K. Som producer og sangskriver har han stået bag tv-satirerne Mit liv som Bent og Kongeriget og ikke mindst PS12's evergreen "Hjem til Århus". Han er desuden kendt for sin udtalelse om, at det folkelige og det elitære ikke nødvendigvis er adskilte størrelser.

Temaet for festugen var i år "I bevægelse". Et af de tiltag, som den nye festugechef har hilst velkommen, er etableringen af en såkaldt Rød Rute, tilrettelagt som en form for alternativ sightseeing med store og små øjenåbnere undervejs. Titlen blev ved nogle poster taget helt bogstaveligt: Her var røde gader, røde træer og røde lys. Fik man som festugegænger brug for et hvil undervejs, kunne man indtage et måltid serveret med rødt bestik eller slænge sig i verdens angiveligt længste røde sofa. Som pejlemærker var anbragt røde måtter med filosoffen Morten Albæks skriftlige sidestød til fordomsfuldhed og vanetænkning.

Der var dermed lagt op til dels at sætte byens borgere i bevægelse, dels at skabe en kulturel mangfoldighed, der rent faktisk beviste en forenelighed mellem folkelighed og finkultur. Foruden ammecafe, musikarrangementer, containere fra Frontløberne og en mængde andre særtilbud bød turen rundt i Århus således også på masser af kunst.

Storbyens mennesker

Et af festugens mest omfattende værker var Birgit Johnsens og Hanne Nielsens videopanorama Camaraderies, der kunne opleves på ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Det kvindelige makkerpar har gennem de sidste 10 år stået bag adskillige videoværker af mere eller mindre morbid karakter, blandt andet har de flået pelsen af en død kanin for efterfølgende at erstatte dens naturlige pelspragt med dukketøj.

Det var dog ganske andre tematikker, der udspillede sig i Camaraderies, først og fremmest byrummets sociale grupper og deres indbyrdes relationer, som var sat i scene på et af byens grønne områder.

Publikum kunne her møde skrålende AGF-fans, muslimske mødre på picnic, en mødregruppe med barnevogne og aggressiv trafikkultur, en ung skater, en flaskesamler og såmænd også ordensmagten. Det hele var sat op som uafhængige begivenheder, der nok kunne pege i retning af interne magtforhold, uden at det dog på noget tidspunkt udviklede sig dramatisk. De løsrevne scenarier blev undervejs flankeret af visualiserede ordsprog som en nøgen kvinde med spinderok og en bakkende grisetransport, hvis ankomst straks fik tre nydelige damer til at rive deres halskæder itu og kaste perler for svin. Klicheerne - sproglige såvel som sociale - blev med andre ord effektivt sat til vægs i de to videokunstneres skildring af storbyens liv.

Tilbage til livmoderen

Efterfølgende kunne man ad Den Røde Rute lade sig gelejde væk fra ARoS' mondæne omgivelser og ned mod havnens pakhuse.

I det mildest talt rustikke kunstnerværksted Spanien 19B vidnede Liné Ringtved Thordarsons sirligt opstillede - røde - pigesko om et uafsluttet livsforløbs hidtidige bevægelser, og Katja Bjørn Jakobsens store transportkasse viste sig at være åben for besøgende. At træde ind i kassen var som at lade sig omslutte af et helt rødt univers, hvor et par høretelefoner forsynede den besøgende med en undervandsagtig lydsang, der fuldendte indtrykket af at befinde sig i en livmoder.

Hos de to kvindelige kunstnere var der således mulighed for at opleve, hvad der rimeligvis kan opfattes som livets begyndelse - fra den på en gang trygge og klaustrofobiske omsluttethed i livmoderen til de tidligste livsstadier, hvis foreløbige kulmination viste sig at være en koncentreret lakering af tånegle på en blomstrende sommereng.

Kaniner og flimrende lys

Barnets univers trængte sig også på udenfor Den Røde Rute.

På Galleri Image kan man endnu opleve fotoudstillingen Planet of Rabbits af den japanske kunstner Toschi Takeuchi. Skønt fotografier af børn i kanindragter umiddelbart leder tankerne i retning af de tuttenuttede Anne Geddes-postkort med udklædte børn, der kan købes i de fleste større boghandler, er der absolut intet sødsuppeagtigt over Takeuchis fotografier.

Tværtimod er her tale om billeder af en foruroligende og påfaldende voksenforladt drømmeverden befolket af små sårbare eksistenser, der bogstavelig talt skriger til himlen, sover alene på gulvet, leger i tomme fabrikshaller og smadrer de græskar, der af uforklarlige årsager triller ind på deres legeplads. Planet of Rabbits er et sted, vi ikke kender, eller som i det mindste har undergået en uhåndgribelig forvandling.

Forvandlet er for øjeblikket også Århus Kunstbygning, der på festugens officielle åbningsdag kunne slå dørene op for sin store efterårsudstilling. Med udstillingen Light Complex udforsker den tyske kunstner Mischa Kuball lyset, rummet og forholdet mellem de to fænomener.

Kuball giver os optagelser af storbyen set i et flimmer af lys og farver fra bunden af et drikkeglas. Lys, der skifter farve, når nogen nærmer sig. Og ansigter, der projiceres op på udstillingsrummets vægge via en roterende skærm, som får dem til at forsvinde igen lige så hurtigt, som de viser sig for publikum.

I sine eksperimenter med lyset byder Kuball dermed på en anderledes kunstoplevelse, hvor man indimellem har indtryk af, at selve udstillingsrummet bevæger sig, og hvor det, der fascinerer, viser sig at være yderst flygtigt.

De, der ikke nåede at opleve festugens kulturelle mangfoldighed, har med andre ord stadig mulighed for unikke kunstneriske oplevelser. Resten af os kan nikke anerkendende til et festugeprogram, der lagde op til at festugens kunstværker og udstillingssteder skulle have sin egen plads i mængden af kulturelle tilbud.

Århus Festuge 2007, 31.aug.- 9.sep. Årets tema var 'I bevægelse.' www.aarhusfestuge.dk

Planet of Rabbits, Galleri Image til 30. sep.www.galleriimage.dk

Light Complex, Århus Kunstbygning til 1.nov.www.aarhuskunstbygning.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jyllands-Posten og Århus Stiftstidende om Thorsten Sadowsky og Århus Kunstbygning:

Jyllands-Posten:

"Stort underskud i kunstbygning

Af TOM HERMANSEN

Offentliggjort 17.03.08 kl. 17:31

Århus Kunstbygning kom ud af 2007 med et underskud på knap en halv million kroner, viser et netop offentliggjort regnskab.

Lederen for Århus Kunstbygning, Thorsten Sadowsky, forlader i disse dage Århus for at blive direktør for nyt kunstmuseum på øen Föhr. Han efterlader ikke kun et fagligt tomrum, men også et økonomisk, viser det sig nu. Det netop offentliggjorte regnskab afslører et underskud på 415.000 kr. for året 2007."

http://jp.dk/indland/aar/kultur/article1298061.ece

Århus Stiftstidende:

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080320/AAS/943449900