Læsetid: 2 min.

Olafur Eliasson bygger fremtidsbil

Den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson har omdannet en BMW-racerbil til et kunstværk, der samtidig er en kommentar til den globale opvarmning
Olafur Eliasson har erstattet karosseriet af en BMW H2R med en kombination af trådnet og reflekterende paneler. Derpå har han oversprøjtet bilen med over 2.000 liter vand over flere dage for at skabe et islag rundt om den.

Olafur Eliasson har erstattet karosseriet af en BMW H2R med en kombination af trådnet og reflekterende paneler. Derpå har han oversprøjtet bilen med over 2.000 liter vand over flere dage for at skabe et islag rundt om den.

Studio Eliasson

5. september 2007

Chassiset er forvandlet til en over fem meter lang rumalderfantasi, skabt som en enorm isblok, som en futuristisk chauffør kan stige ind i for at cruise fra galakse til galakse.

Selv om teknologien, der kan trodse tidens og rummets skranker, endnu ikke er opfundet, har Olafur Eliasson allerede skabt sin egen postmoderne fantasi om bilismens fremtid.

Eliasson, der er bedst kendt for sit Weather project, som blev det store tilløbsstykke i galleriet Tate Moderns turbinehal i 2003, er den seneste kunstner, der er blevet indbudt til at medvirke i bilproducenten BMW's Art Car Project. Tidligere har kunstnere fra Andy Warhol til David Hockney fået til opgave at udsmykke et BMW-karrosseri.

Eliassons værk er skabt omkring en brintbaseret BMW-racerbil, H2R. Den dansk-islandske kunstner erstattede først karosseriet med en kombination af trådnet og reflekterende paneler. Derpå oversprøjtede han bilen med over 2.000 liter vand over flere dage for at skabe et islag rundt om den.

Værket blev konstrueret på selve udstillingsstedet, San Francisco Museum of Modern Art, hvor det vil kunne studeres frem til 13. januar næste år som indslag i udstillingen Your tempo: olafur eliasson.

Ifølge BMW har målet for det seneste projekt været at transformere et stykke avanceret industrielt design til et kunstværk, der kan afspejle forholdet mellem den globale opvarmning og bilindustrien.

"Eliassons transformation af H2R-bilen er en effektfuld designprovaktion og en påmindelse om, hvor dybt vores tilværelse påvirkes af design," siger Henry Urbach, der har organiseret udstillingen.

"Eliasson har givet os et værk, der udfordrer vores gængse opfattelse af biler og hjælper os ved at pege fremad imod en anden fremtid."

Bilen, der er oplyst indefra, ser ud til at gløde i sin frosne indpakning. Værket følges op med en film, der går bag kulisserne under værkets tilblivelse.

Udstillingens gæster lukkes ind i begrænset antal.

"Man bevæger sig ind i et koldt rum med en lille gruppe," siger Urbach.

"Det er næsten som en lille ekspedition, hvor du konfronteres med noget, du aldrig har set før, og som er fuldkommen magisk. Samtidig er det en skarp kritik, der giver iagttageren stof til eftertanke."

For Eliasson afspejler dette værk hans dybe interesse for naturen og den fornemmelse af ærefrygt, naturen kan vække.

"Vores bevægelsesmønstre har konsekvenser for den måde, hvorpå vi forholder til verden," siger Olafur Eliasson.

"Når man kører bil, forhandler man også den måde, hvorpå tid og rum er konstrueret. Hvad jeg finder så interessant i forskningen i bevægelse og bæredygtig energi, er det faktum, at den forstærker vores følelse af ansvar for, hvordan vi som individer kan navigere i en verden, der er kendetegnet ved mangfoldighed."

BMW's Art Collection-koncept blev lanceret i 1975. Det går ud på, at kunstnere skal formulere et udsagn om deres tid på deres samtids biler. Projektet blev inspireret af Hervé Poulain, en fransk racerkører, som lod sin ven, kunstneren Alexander Calder, male sin BMW-racerbil først i 1970'erne. Bilerne fra denne samling er permanent udstillet på BMW-museet i München, men er også blevet vist i en lang række forskellige museer og gallerier verden over.

I 2005 blev Eliasson udvalgt af BMW som den 16. kunstner til at transformere en automobil-produktionsmodel til et kunstværk.

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu