Læsetid: 5 min.

Papirslapper sælger flere bøger

Kvarteret omkring Harvard University i Cambridge plejede at være et bogmekka for læselystne fra overalt i USA. Nu er der kun få af de 23 boglader tilbage. Flagskibet Harvard Bookstore klarer skærene med innovative salgsmetoder
Personligt. Et af de mest succesrige salgsinstrumenter bogladen bruger, er personalets personlige anbefalinger til kunderne. Overalt hænger der lapper med personlige notater fra en af de ansatte, som ytrer sin personlige mening om bogen på hylden.

Personligt. Et af de mest succesrige salgsinstrumenter bogladen bruger, er personalets personlige anbefalinger til kunderne. Overalt hænger der lapper med personlige notater fra en af de ansatte, som ytrer sin personlige mening om bogen på hylden.

8. september 2007

CAMBRIDGE - Frank Kramer er rystet. Den distingverede herre med spids næse, varme øjne og langt, glat hvidt hår har lige rystet historien om, hvordan Harvard Bookstore overlever den eksistentielle trussel fra uhyrer som superbogkæderne Barnes & Nobles, Borders og internetsupermakedet amazon.com, ud af ærmet.

Så falder det dødbringende spørgsmål. Jeg er flere gange blevet tvunget til at købe aktuelle bøger hos konkurrenten Harvard Coop (ejet og drevet af Barnes & Nobles), fordi min yndlingsboglade havde udsolgt på andendagen eller modtaget bogen en dag efter udgivelsesdatoen. Hvordan kan det være?

"Det må ikke ske," nærmest råber Frank Kramer ud i kontoret. "Kan du huske titlerne? Det skal tjekkes. Jeg har hørt andre kunder rapportere det samme. Vær så venlig og sende mig en e-mail, næste gang det sker."

Indehaveren af flagskibet Harvard Bookstore - som ligger klods op ad Harvards universitetspark i Cambridge - er en ildsjæl, der aldrig giver op. Det er 45 år siden, at han overtog bogbutikken efter hans fars pludselige og uventede død i 1962. I de første par årtier ekspanderede arvtageren uhæmmet.

Bogrestaurant

Der var Harvard Bookstore Cafe på den dyre modegade Newbury Street midt i Boston, hvor den nu berømte kok Jasper White kokkererede i et lille køkken indtil 1994, bogladen på Harvard juridiske fakultet og den akademiske boghandel nær Boston University.

Nu er der kun flagskibet tilbage på Massachusetts Avenue i Cambridge, tværs over for Harvards universitetsbibliotek. Engang var den lille. Nu er arealet udvidet til 560 kvadratmeter i takt med overtagelsen af nærliggende butikker. Men det er intet at regne i forhold til konkurrenten Harvard Coop, som har tre-fire gange mere plads og flere midler til at tage flere kopier hjem.

Men Kramer og hans dedikerede personale er ikke til sinds at give op.

"Vi identificerer os selv som en uafhængig boghandel, der er dybt engageret og integreret i lokalsamfundet. Vi lever på vores renommé, at akademikere og intellektuelle foretrækker os. Der skal være en vis prestige i at lægge vejen omkring Harvard Bookstore," påpeger han.

Og der er en prisværdig forskel mellem en superbogkæde og Harvard Bookstore. I Kramers boglade udstilles i vinduerne og inde på bordene et bredt og varieret udvalg af bøger, som både vækker genkendelse, fra avisers og ugeblades anmeldelser, og overraskelse (fordi man ikke har hørt om eller set bogen nævnt andetsteds). Opdagelsesmomentet er sat i højsædet.

Forlag betaler

Når man til gengæld træder ind i Barnes & Nobles' Harvard Coop (kæden vil ikke vedkende sig ejerskabet og viderefører de tidligere ejeres navn), står det i forvejen indprentet på nethinden, hvilke bøger der vil ligge fremme.

"Forrest i butikken står bøger, som forlagene betaler Barnes & Nobles gebyr for at vise frem," fortæller Carol Horne, administrerende direktør i Harvard Bookstore.

Sådan er det ikke i den uafhængige boglade.

"Vi modtager bøgerne tre-fire måneder før udgivelsen og prøver at læse så mange af dem som muligt. Hvis f.eks. Philip Roth eller Barbara Ehrenreich udgiver nye bøger, er det klart, at vi satser på at promovere dem. Ud over det leder vi efter bøger med en skæv vinkel, noget som vores kunder næppe ville være opmærksom på, hvis det ikke var for os," forklarer Horne.

Blikfang

Således kunne man onsdag i Harvard Bookstore se fag- og debatbøger om Bill Clinton, Henry Kissinger og en Hillary-biografi stå sammen med (for mig ukendte) bøger af Earl Shorris' The Politics of Heaven (politik og religion), Ibrahim Warde The Price of Fear (finansering af terrorisme), Ben Kiernans Blood and Soil (folkemords historie) og Ruth Wisse Jews and Power. Og naturligvis havde bogbutikken den nys udkomne og kontroversielle The Israel Lobby af de to ikke-jødiske professorer John Mearsheimer og Stephen Walt.

Harvard Bookstores bestsellerliste - en blanding af skønlitteratur og fagbøger - afspejler præcist, hvor anderledes kundernes præferencer er her end andre steder. Nummer et er Amy Blooms roman Away efterfulgt af en funky bog kendetegnende for klientellets særlige smagsløg: Thomas Cathcarths fornøjelige introduktion til filosofi - Plato and a Platypus Walk into a Bar: Understanding Philosophy through Jokes.

Et af de mest succesrige salgsinstrumenter bogladen bruger, er personalets personlige anbefalinger til kunderne. Overalt på hylder i de forskellige bogsektioner - lige fra skønlitteratur til kunsthistorie, kogebøger og fotografi - hænger der lapper med personlige notater fra en af de ansatte, som ytrer sin personlige mening om bogen på hylden.

"Det er de bøger, vi sælger flest af. Det svarer lidt til at gå ned i en vinkælder og tale med en ekspedient, som har smagt den vin, han eller hun anbefaler," forklarer Caroll Horne.

1.000 tilhørere

Det er en gammel tradition i Harvard Bookstore at invitere forfattere til personligt at præsentere deres værker i butikslokalerne og i tilfælde af trækplastre at flytte begivenheden til et universitetsauditorie, en nærliggende kirke eller biograf med plads til henimod 600 tilhørere. De fleste af det 20. århundredes største amerikanske og engelskskrivende forfattere har op til flere gange optrådt i den ærværdige boglade.

Gennemsnitligt optræder fire-fem forfattere om ugen i dette forum, hvilket vil sige én om dagen. På listen i denne måned står bl.a. Joanthan Kozol (uddannelsesfilosofi), Naomi Klein, Steven Pinker og romanforfatterne David Leavitt, Edmund White og Junot Diaz - for blot at nævne de umiddelbart kendteste.

"Vi startede disse møder med forfattere i begyndelsen af 1980'erne," fortæller Frank Kramer. "I flere tilfælde er publikum nået op over 1.000 mennesker. Jeg har personale ansat til udelukkende at arrangere disse begivenheder, så det bliver gennemført professionelt, og det er en meget eftersøgt platform hos forlag og forfattere."

Men når det kommer til stykket, er det ikke så let at sælge bøger fra en boglade, som det plejede at være. Kramer og Horne lægger især skylden på akademikere, som foretrækker at bestille deres mange bøger via amazon.com, selv om de faktisk kan bestille dem fra bogladens egen hjemmeside til samme pris. Og det er naturligvis selvsamme akademikere, der råber højst, bår populære boglader lukker.

Sidste år måtte den eneste anden tilbageblivende uafhængige boghandel i Cambridge - Wordsworth Bookstore - lukke, hvilket siden er blevet begrædt i byens intellektuelle miljø.

"Cambridge var et bogmekka indtil for 15 år siden. Litteraturinteresserede kom fra Bostons forstæder, hele New England - ja fra overalt i verden - for at besøge de 23 boglader her i kvarteret omkring Harvard University. Nu er der kun et halvt dusin tilbage," konstaterer Frank Kramer.

"Folk går i superboglader eller bestiller bøger via internettet."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu