Læsetid: 3 min.

Balladen om de magiske skåle

Engelsk universitet returnerer irakisk kulturarv til norsk storsamler, selvom flere eksperter mener, at tingene er stjålet fra Irak
11. oktober 2007

Et af Englands ledende universiteter har været nødt til at aflevere i hundredvis af irakiske kulturskatte til en privat norsk samler, der hævder at havde erhvervet dem på legal vis.

Det drejer sig om fund fra Mesopotamien, området mellem floderne Eufrat og Tigris i det nuværende Irak. I det 6. og 8. århundrede placerede man såkaldt magiske skåle, så de hang omvendt ned for at fange onde ånder. 654 af disse skåle blev i midten af 90'erne udlånt til University College London (UCL) til research.

Ejeren af skålene er den norske forretningsmand Martin Schøyen, der påstår at have købt skålene i London af en jordaner, som hævder, at de har været i hans familie i generationer.

En forklaring, som arkæolog Staffan Lundén fra Göteborg Universitet finder yderst problematisk. Han forsker i ulovlig handel med kulturgods og etik blandt forhandlere, samlere og museer og er meget skeptisk over for Schøyens forklaringer.

"Martin Schøyen har samlet dokumenter fra Af-ghanistan og Pakistan i årevis. Og han har også købt magiske skåle fra Irak. Det er meget usandsynligt, at en samling med over 600 skåle skulle være at finde i en privat samling i flere år, når alle forskere inden for området ikke kendte til den," siger han.

Samme konklusion nåede UCL til, da universitetet nedsatte en undersøgelseskomite.

Den fandt frem til, at skålene med overvejende sandsynlighed var plyndret i Irak, hvorefter Martin Schøyen sagsøgte UCL for at få skålene tilbage.

Plyndringernes paradis

Denne helt specielle type skål kommer hovedsageligt fra Irak, hvor en stor samling af skåle blev stjålet i 1990'erne. Siden den første Golfkrig har Irak været et paradis for kunstsmuglere, da landet som hjemsted for den ældste kendte civilisation vrimler med ubeskyttet kulturarv. For at dæmme op for den kulturhistoriske katastrofe indførte FN i 2003 et forbud mod handel med irakiske kulturgenstande, der forlod landet efter 1990.

"Schøyen bryder både den irakiske lovgivning og FN-embargoen i handlen med Irak," vurderer Staffan Lundén.

Alligevel mener professor Colin Renfrew fra Cambridge University, der har siddet i UCL's undersøgelseskomite, at UCL er nødt til at returnere samlingen til den private norske samler.

"Selvom skålene er plynd-ret i Irak, er det sandsynligt, at Martin Schøyen har ret til dem, hvis han har købt dem i god tro. Men omvendt er der en god etisk grund til, at de burde returneres til Irak," siger Renfrew til The Independent.

Selvom det kan være van-skeligt at bedømme, hvor en kulturgenstand kommer fra, mener Staffan Lundén imid-lertid ikke, at Martin Schøyen kan have været i god tro.

"Når en genstand er opkøbt på det sorte marked, er det svært at vide, hvordan handelen er foregået. Og derfor er det meget let for dem, der køber genstandene, at påberåbe sig god tro, selvom de ved, at det er illegalt," siger Lundén.

Colin Renfrew sætter også et stort spørgsmålstegn ved, at den mest kendte samling af magiske skåle har været i Jordan i 70 år, uden at nogen vidste det.

"UCL prøvede at gøre det etisk korrekte og nedsætte en undersøgelseskomite. Men da de blev truet med en retssag, så gav de efter for pres," siger Renfrew,

Basalt problem

Det altoverskyggende pro-blem i handelen med kulturgenstande er ifølge Staffan Lundén, hvis folk får lov til at sælge uden at sige, hvor de har det fra.

"Det kommer fra en gam-mel samling, siger de, men det kan være svært at bevi-se," understreger Staffan Lundén:

"Det bør være samleren selv, der skal dokumentere, at tingene kommer fra en gammel samling, eller at han er i besiddelse af lovlige udførelsespapirer fra Irak."

Martin Schøyen begyndte at samle på antikke genstande som 15-årig, da han spottede nogle gamle bøger på et søndagsmarked i Firenze. Den ene var fra 1592 og ko-stede tre cent. I dag ejer han verdens største private samling af håndskrifter. En samling, som visse personer i Norge ifølge Staffan Lundén bør være stolte af. Samlingen har dog også været genstand for heftig debat.

"Schøyens hjemmeside har ligget på det norske nationalbiblioteks hjemme-side, hvilket er dybt problematisk. Når en national organisation samarbejder med en samler, der samler på gen-stande fra plyndrede old-tidsminder, er den med til at legitimere den illegale handel og skaber forudsætningerne for fortsat plyndring. Det er både naivt og dybt dobbeltmoralsk," slutter Lunden.

UCL svarer i en e-mail til Information, at "de efter at have foretaget alle mulige undersøgelser kun kan kon-kludere, at ejendomsretten tilhører Schøyen-samlingen. UCL har nu returneret skå-lene til Schøyen".

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Martin Schøyen selv.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu