Læsetid: 7 min.

Den kreative klasses legestue

Hvad sker der, når 3.500 af landets tungeste symbolanalytikere mødes i et åbent forum i cyberspace? Kommunikationsforum.dk er et online fagmagasin for kommunikationsfolk og det første branchemagasin, der udelukkende lever og ånder på nettet gennem brugerne. Reklamefolk, journalister, handelsuddannede, RUC'er, direktører i enmandsfirmaer og et væld af engelske titler
Adm Dir. i Lotte Hansen A/S, mener, at tanken bag demokrati er, at tingene kommer frem, så folk kan tage stilling. Og så skulle hun være ret god til at få skrællet ligegyldige fakta væk.

Adm Dir. i Lotte Hansen A/S, mener, at tanken bag demokrati er, at tingene kommer frem, så folk kan tage stilling. Og så skulle hun være ret god til at få skrællet ligegyldige fakta væk.

Camilla Stephan

13. oktober 2007

Kære Signe, Hvor er det vildt sjovt og 'chummy' det her! Tak for din hilsen. Og tak for dine gode råd om den her ret sjove verden. Har også lige skrevet med Kresten Schultz. Fedt! kh PerFra K-forum.dk om K-forum

Bjarke Guldand Andersen er selvstændig coach og konsulent. Han er FCK-fan, vild med maleren Hornsleth, og hans favoritpoet er filosoffen Morten Albæk - "hele hans liv er poesi," som det med udråbstegn bliver forkyndt på Bjarke Guldand Andersens profil i netværket kommunikationsforum.dk.

Her fremgår det også, at hans foretrukne beskæftigelse er "coaching, management, ledelse, kommunikation, pr, branding, fest og farver og public relations", at han godt kunne tænke sig, "at flere begyndte at kommunikere mere - ikke bare talte sammen", og at den vigtigste egenskab ved kvinder er bryster.

Politisk set er Bjarke Guldand Andersen i øvrigt socialliberal, men vil helst ikke sættes i bås med et politisk parti. Han kender tv-værten Mads Brügger "fra gamle dage". Han sviner Brüggers tv-show til, og han står ikke tilbage for også at håne tv-værtens omtale i det verdensomspændende onlineleksikon Wikipedia:

"Jeg elsker til gengæld, hvad du har gjort ved dit Wiki-opslag! Jeg elsker gutter som Clement, der tydeligvis forfatter og redigerer deres eget Wikipedia-opslag. Hvem fanden skulle ellers gide det? Og så er der jo imageplejen i det, også."

Desværre eksisterer Bjarke Guldand Andersen sandsynligvis kun i cyberspace. Han skal formentlig (og forhåbentlig) forstås som en karikatur af de omkring 3.500 andre brugere af kommunikationsforum.dk - eller som det mere mundret og kommunikativt kalder sig selv K-forum. Kommunikationsbranchens online fagmagasin.

K-forum er det første fagblad i Danmark, der totalt har overgivet produktionsmidlerne til brugerne. Her har man forsøgt at give en hel branche en digital infrastruktur, som sitets redaktør, Timme Bisgaard Munk, formulerer det, og kombineret et seriøst fagblad med såkaldt social software.

Det vil sige, at der løbende lægges artikler ud på sitet, der så kan kommenteres af brugeren, der så igen kan lave blogs, udveksle specialer og powerpoints og ikke mindst tage del i et omfattende og sindrigt netværk, hvor der internt linkes til venner, idoler og forbindelser. Her er jobopslag for kommunikationsstillinger, en liste over "folk, der rykker," og har fået nyt arbejde, debatter og annoncering af fester og fredagsbar. Hver måned har K-forum 50.000 besøgende.

Hvem linker til hvem?

I alt har 3.514 mennesker registreret en profil på forummet. Her kan du lægge dit cv ud, skrive en tekst om dig selv, oprette en blog og flankere det hele med et billede og dit telefonnummer. Folk kan desuden skrive personlige hilsner i din offentlige gæstebog, og det er også med udgangspunkt i disse profilsider, du kan bygge dit netværk op.

Du kan linke til de mennesker, du synes, fortjener dit link, og på din profil fremgår det så, hvem du linker til, om vedkommende linker tilbage (det er ikke en selvfølge), og hvem der linker til dig, uden du linker tilbage.

Administrerende direktør i Lead Agency Kresten Schultz Jørgensen linker for eksempel til ph.d. og chefanalytiker Henrik Dahl. Han linker så videre til sin kone MF'eren Christine Antorini, der igen linker til administrerende direktør og journalist Signe Wenneberg, der linker til Lotte 'Spin' Hansen.

De fleste af dem linker til redaktøren Noa Redington, der til gengæld ikke linker tilbage til dem, hvilket giver ham en ret dårlig score i det så kaldte K-Karma-system. Et pointsystem, der skal opmuntre folk til at linke til hinanden og skabe nye netværker. Alle de ovenstående linker i øvrigt alle til Bjarke Guldand Andersens profil.

'Lad os snart snuppe en kop kaffe'

Der netværkets på K-Forum.dk. Offentligt og i fuld flor på skrift, som her på Kresten Schultz Jørgensens profil.

Hej Kresten,

Pudsigt at møde dig i Gentofte Skøjtehal.

Jeg håber, at din søn er glad for at spille ishockey hos os... Du må endelig rapportere til mig, hvis der er noget, der kan gøres bedre :)

Mvh Nicholas

Og andre mere indforståede kommentarer:

Hej Kresten!

Tak for sidst. Og tak for roserne til det skriftlige.

Gratisaviser hos Rystrøm, du ved...

Mvh.

Peter Andreas Münster.

Eller Peter Andreas Münster, der skriver til kommunikationsmedarbejder Ulrik Jørstad Gade:

Hey-hey - Tillykke med forfremmelsen!

Det blev i øvrigt et af de andre gode tilbud for mit vedkommende.

Jeg lider ingen nød. Overhovedet.

Lad os snart snuppe endnu en kop kaffe - på neutral grund :-)

Peter.

På den måde kan man hilse hinanden på kryds og tværs, udveksle viden eller networke med folk, man gerne vil i kontakt med. Ved at besvare de såkaldte Proust-spørgsmål (der skulle være forfattet af Marcel Proust og fortælle alt, hvad man behøver at vide om et menneske), kan man desuden finde frem til lidt mere personlige præferencer hos de enkelte profiler.

Noa Redington tilkendegiver for eksempel sin brede kulturelle smag ved at fremhæve sine yndlingsforfattere som Auster, Gorki og Giddens, mens favoritpoeterne spænder fra århusbandet Sterling til Rudolf Broby-Johansen, der kun udgav en enkelt digtsamling i 1922. Noa Redingtons heltinde er Søs fra Krøniken.

Selvforståelse til debat

K-forum spænder bredt, og mens nogle af netværkets egne profiler kalder det "datingsite for ordfolk", tager andre mere seriøst hånd om sitet. Den nyeste forskning på kommunikationsfeltet debatteres sideløbende med Lotte Hansens afgang fra Politiken, mens en voldsom debat om Ungdomshuset afslører, at det tilsyneladende ikke lige bliver med kommunikationsbranchens hjælp, at de unge mennesker skaffer sig et nyt hus.

Også branchens selvforståelse debatteres. Særligt efter et indlæg af reklamemanden Martin Kongstad, som nøgternt konstaterede, hvordan den gennemsnitlige læser af K-forum er. Han var faldet over forummets ungdomshusdebat og følte sig provokeret til at fortælle de andre profiler et par sandheder om småborgerligheden i kommunikationsbranchen. Han skriver:

- En gennemsnitlig læser af K-Forum synes, de autonome er forkælede, og at man da ikke kan regne med at få huse foræret ved at kaste med sten

- Er træt af franskmænd

- Savner Uffe Ellemann i dansk politik, fordi han var ærlig og farverig

- Synes simpelthen, det er for langt ude, at alle taler om friværdi (men protesterede dog ikke, da den hjemlige andelsboligforening besluttede at opskrive alle lejligheder med en million)

- Er enten ateist (CBS-uddannede/softwarefolk/kvinder med lædersåler og heftig gang) eller tror på 'et eller andet større', bare ikke en konkret Gud

- Har mindst én Thomas Helmig-cd

- Har købt nye sko inden for den sidste måned

- Er holdt op med at spise så meget pasta, men køber til gengæld romainesalat uden at tænke over det

- Vil gerne linke med Noa Redington, uden helt at vide hvorfor

- Begyndte på spinning sidste vinter

- Synes Lars von Trier er en stor kunstner (uden dog at have set mere af ham end tre afsnit af Riget)

- Går og drømmer om en villalejlighed

Mens nogle tog det meget pænt, blev andre stødt og fik travlt med at forklare, hvad de ikke var. Og det, der stod klarest efter en længere debat var, at kommunikationsfolk er et segment, der ikke vil segmenteres.

Som den første kommentar lød: "Nej, nej, nej... Jeg kan ikke genkende et eneste af de listede udsagn, og jeg er en hyppig bruger af K-forum. Studerer kommunikation og erhvervsøkonomi på CBS og føler mig lidt stødt over den 'stereotype' fremstilling af en aktiv bruger af denne side."

'Segmenter er altmodisch'

Sitets redaktør, Timme Bisgaard Munk, vil også nødig segmentere K-Forums typiske brugere: "Det er svært for mig at udtale mig om," siger han.

"Men omdrejningspunktet for K-forum er, at vi prøver at lave en form for faglig formidling. Et brancheblad. Vi forsøger at samle forskningen på området og anbefale bøger og så videre. Det er et fagligt fællesskab for alle, der arbejder med kommunikation, og det er ret forskellige mennesker," forklarer han

"Der er selvfølgelig mange, der har læst kommunikation på RUC for eksempel og humanister i det private erhvervsliv. Der også mange journalister, og de fleste har sikkert en længere uddannelse og bor i storbyerne," siger Timme Bisgaard Munk. Han mener dog, at hele tanken om segmenter og symbolanalyse er en smule altmodisch og efterhånden har mistet sin betydning.

"Med den omfattende digitalisering og hele mediepenetrationen af samfundet er vi alle blevet symbolanalytikere," siger han og mener heller ikke, at K-forums profiler skulle være en del af et specielt magtfuldt netværk.

"Der er mennesker, som er empowered i flere betydninger af ordet, som deltager i K-forum. Det kan man vel betegne dem som. Ressourcestærke mennesker, der har råderet over nogle talenter. Men det er svært at tale om noget magtfuldt netværk. Først og fremmest handler det om videndeling, og desuden kan enhver jo oprette en profil og være den del af netværket."

Udover de redigerede artikler af betalte forfattere er der foreløbig 3.514, der aktivt deltager i udformningen af K-Forum gennem blogs og debatter. Og ifølge Timme Bisgaard Munk holder profilerne et overraskende højt niveau.

"At det ikke bliver The New Yorker eller noget i den stil, er forventeligt, men det er heller ikke det, der er tanken. Meningen er at få del i en masse tavs viden i branchen, og jeg er faktisk overrasket over, hvor høj standarden egentlig er. Det er jo helt åbent, og det kan være svært at styre - en slags Arto for voksne," siger Timme Bisgaard Munk.

"Der er nogle, der synes, det er lidt dating-agtigt, men jeg synes da, det er den største ros, en database kan få, hvis man synes, den er sexet. Og når man siger til folk, at 'det her handler om dig', så vil det altid blive lidt erotisk, fordi folk har et erotisk forhold til sig selv," siger han og slår fast: "Alle burde have sådan et forum. Tandlæger, havearkitekter og what ever. Alle burde have et fagligt fællesskab, hvor tidens strømninger bliver vendt, og så er det er 10 gange sjovere end at se tv. Det er jo et kæmpe totalteater."

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu