Læsetid: 3 min.

Mercedes er for gamle mænd!

Selv på brugtbilmarkedet er der forskel på arabere og jøder, fortæller Amir Garra
Selv på brugtbilmarkedet er der forskel på arabere og jøder, fortæller Amir Garra
5. oktober 2007

I den arabiske verden er der en særlig tæt forbindelse mellem status og den bil, man kører i. Amir Garra fra den israelsk-arabiske landsby Jatt mener, at det skyldels, at andre former for transport stort set ikke findes.

"Israel har et offentligt transportsystem, men det dækker kun den arabiske sektor meget dårligt," forklarer han. "Vi har ikke tog, busruterne er ringe, og det er svært at få fat i en taxi. Alle er nødt til at have en bil, og derfor bliver bilen også et så vigtigt signal om, hvem du er."

Svær at sælge

Amir synes, det er lidt morsomt, og vil helst ikke lade sig påvirke af det, men alligevel tænker han en ekstra gang over netop disse ting lige nu, hvor han er ved at skifte bil.

"Arabere tænker meget traditionelt om biler," siger han. "Her hos os kører de mennesker, som ikke har så mange penge, i Subaru eller Fiat. Altså de ældre modeller. De har ry for aldrig at gå i stykker, og det er nok mere myte end virkelighed. Tjener du mange penge, køber du en BMW eller en Mercedes, men det har jeg ikke lyst til. Jeg synes, Mecedes er en bil for gamle mænd!"

Amir Garra, som er advokat med egen virksomhed, solgte sin 10 år gamle Golf for et par uger siden. Den havde kørt 225.000 km, men var i god stand, så han fik en tilfredsstillende pris for den. Og nu er han lige ved at købe en Chrysler Sebring.

To verdener

"Det er en smuk bil," forklarer han. "Mange har frarådet mig at købe den. De siger, at amerikanske biler har dårlig benzinøkonomi, det mener jeg er noget sludder. Og det kan godt være, at det er svært at sælge en amerikansk bil igen, men det er den, jeg vil have."

Han er ved at købe sin nye bil fra en ellers velhavende familie, som har været i alvorlige økonomiske vanskeligheder.

"Nu går det bedre, men gennem de sidste tre år har de en stor del af tiden holdt bilen skjult for kreditorerne, og derfor har den ikke kørt ret langt," smiler han. "Det er en god grund til at købe, og vi har aftalt en pris, der ligger 20 procent under listeprisen."

Han solgte sin Golf på under 24 timer. Køber var en ung arabisk fyr. At det gik så hurtigt, forklarer han med, at tyske biler generelt er populære i den arabiske verden.

"Jeg tror, der er en slags modsat effekt her," siger han. "Tyske biler er ikke så populære blandt jødiske israelere - fordi de er tyske. Og netop derfor, tror jeg, at arabere finder tyske biler attraktive. Chrysler er derimod populær blandt jøder, men den bil, jeg er ved at den har stået til salg i tre måneder, og det er nok, fordi sælger bor i Baqa el Gharbiyeh (den arabiske nabolandsby, red.). Jøder køber ikke brugte biler af arabere. De er sikre på at blive snydt, og arabere køber heller ikke hos jøder."

To markeder

På grund af de socioøkonomiske forskelle ligger priserne på det arabiske brugtbilmarked derfor også omkring 10 procent lavere end på det jødiske. Amir Garra ville aldrig kunne finde en lignende bil i samme stand til den pris på det jødiske marked, og det er med til at holde de to markeder adskilt.

"Jeg ville nok også have kunnet få den lidt billigere, hvis det ikke havde været Ramadan," slutter han.

Det er en funktion af udbud og efterspørgsel. Fastemåneden er en tid, hvor mange vælger at skifte bil, fordi tempoet generelt er nedsat, og det derfor er lettere rent praktisk. Fordi det er Ramadan, har hans mor lukket sin skønhedssalon og kan derfor låne ham sin bil, indtil han får købt sin Chrysler.

"Til daglig vil det være meget kompliceret, for der har vi alle, jeg, min mor, min far og min bror, konstant brug for hver vores bil," slutter han. "Hvis jeg boede i Tel Aviv, ville det ikke være noget problem, for der er tog og busser. Men i den arabiske verden kan man ikke klare sig uden sin bil!"

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu