Nyhed
Læsetid: 3 min.

Nyt støttesystem kan bane vejen for flere debutanter

Støttesystemet for populære film skal revideres, fortæller filminstituttet. I branchen er der glæde over, at systemet nu bliver mindre rigidt og åbner for flere unge instruktører
Kultur
31. oktober 2007

Der har været massiv kritik af retningslinjerne for støtte til de danske populærfilm. Rigidt og uden visioner, har det lydt fra kritikerne. De mente, at systemet havde for stor fokus på salgstal, mente kritikerne, og det gav ikke mulighed for, at nye instruktører kunne producere populærfilm, uden det var dokumenteret, at de tidligere havde haft succes.

Filminstituttet (DFI) vil nu ændre systemet. Det omdiskuterede pointskema, der blandt andet er brugt til at vurdere, om der skal gives produktionsstøtte til de såkaldte 60/40 film - populærfilm - skal nu laves om, erfarer Information.

"Vi lavede systemet i hast, og selv om vi troede, at det ville fungere fint nok, kunne vi hurtigt se, at det skulle ændres," siger Claus Ladegaard, områdedirektør på DFI, til filmmagasinet Ekko.

Over for Information understreger han, at de nye retningslinjer først ligger klar i november, men siger:

"Det har været en svær proces. Vi arbejder nu med en revidering af systemet, så det bliver mere anvendeligt, mere præcist og mere gennemskueligt."

Pointskemaet, der nu skal revideres, var et forsøg på at lave et gennemskueligt system, men det er blevet kritiseret for at have for stor fokus på både instruktørs og manuskriptforfatters tidligere salgstal.

Til Ekko har Claus Ladegaard løftet lidt af sløret for ændringerne:

"Vi arbejder på en revision. (...) Det betyder blandt andet, at de involveredes tidligere meritter ikke kommer til at betyde så meget," siger Claus Ladegaard, der dog ikke ønsker at kommentere de konkrete ændringer yderligere, da de først ligger endeligt klar i næste måned.

Rigidt

Glæden ved kursskiftet er udbredt i branchen. Direktør for Nimbus Film Jørgen Ramskov mener, at der var for mange parametre i pointsystemet.

"Det ikke kunne undgås, at det blev rigidt. Jo flere steder, man skal måle, jo mindre plads er der til overraskelser og til nye kræfter," siger han.

Claus Ladegaard forstår den generelle kritik af systemet, men siger:

"Udfordringen har været at lave et pointsystem, som umiddelbart ligner en objektiv vurdering af noget kunstnerisk. Men det er netop svært at vurdere enkelte filmprojekter objektivt."

Også fra populærfilmen glæder man sig. Producenten Regner Grasten, der blandt andet står bag Anja og Viktor-serien siger:

"Det afgørende er, om der er en god historie. Jeg har haft stor succes med debutanter," siger han med henvisning til navne som Thomas Villum Jensen og Charlotte Sachs Bostrup. Man bør i højere grad fokusere på helheden, mener Grasten.

"Systemet fokuserede for meget på, hvad der havde været en succes, i stedet for på, hvad der kunne blive en succes," siger han.

Der er dog en fin balance mellem rutine og nyt blod.

"Jeg mener, at 60/40 skal rumme mulighed for, at nye folk får en chance. På den ene side er der plads til debutanter under andre puljer, på den anden side skal det ikke kun være sværvægtere, der får produktionsstøtte til populære film," siger Ramskov.

Eller som han formulerer det:

"Det er ligesom at lave et stillingsopslag, hvor man søger en yngre ingeniør med 35 års erfaring. Hvis man har et stærkt team, rykker det jo et projekt op, selv om det er en ny instruktør."

Jørgen Ramskov vurderer ikke, at man finder mange sure miner over den nye udmelding fra DFI:

"Systemet har løbende været ændret, men det er aldrig lykkedes at få det til at fungere. Derfor er der nok ikke mange, der begræder, at det er væk."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her