Læsetid: 4 min.

Slaget om Facebook

Pengestrømmen følger nettrafikken – derfor følger Microsoft nu ærkefjenderne Google og Yahoos eksempel og prøver at købe sig ind i verdens største sociale netværkstjeneste
5. oktober 2007

Hvad stiller man op, hvis man ville hade at se Microsofts grådige klør rage det sociale netværksfænomen Facebook til sig? Det er da ligetil - man starter en diskussion på Facebook.

Modoffensiven er altså sat i værk, og det kun et døgn efter at det kom frem, at magtfulde Microsoft vil købe sig ind i Facebook - webtjenesten, som over bare de seneste få måneder har akkumuleret ikke færre end 40 millioner medlemmer. Så eksplosiv er Facebooks vækst, at Microsoft for en investering på op til 500 mio. dollar højest kan regne med at erobre en fem procents aktieandel, idet virksomhedens samlede værdi skønnes at være i omegnen af 10 mia. dollar.

En sådan andel vil imidlertid række til at forpurre Google og Yahoos ambitioner om at udvikle egne lukrative forretningsrelationer til Facebok. Og den vil sætte Bill Gates softwaregigant i pole position, hvis eller når slaget om den fulde overtagelse bryder ud.

Et kampråb fra en bruger af sitet lød i går:

"Vi vil frede Facebook fra Microsofts skammelige allestedsnærværelse. Kom og vær med i korstoget."

En anden supplerede:

"Vi får mindre privatliv og flere reklamer og alt, hvad Microsoft bestemmer over, er røvsygt. Sælg ikke Facebook til Microsoft!"

Det er endnu ikke sikkert, at de protesterende brugere bliver nødt til at generalmobilisere, da Facebook stadig tøver med at alliere sig med såvel Microsoft som nogen af de andre storspillere. Overvejelserne, som ingen af parterne har villet kommentere over for The Independent, er endnu på et forberedende stade - også for Facebook selv, som ifølge analytikere vil præstere en profit på næsten 30 mio. dollar i år. Den 23-årige Mark Zuckerberg, som grundlagde virksomheden på Harvard University for mindre end fire år siden, har flere gange givet udtryk for, at han ønsker at lade selskabet "flyde frit".

Pengene følger trafikken

Helt sikkert er det derimod, at Facebook optager en stadig stigende mængde af internetbrugernes tid, og at annoncørerne søger efter nye metoder til at ramme potentielle online-kunder. For uanset hvad følger pengestrømmen nettrafikken, hvilket selvfølgelig er den egentlige forklaring på, at Microsoft er så forhippet på at knytte bånd til Facebook, og på, at Yahoo bød næsten en mia. dollar for virksomheden sidste år og på, at Google ifølge rygter vil forsøge at overbyde Microsoft for at erobre den fem-procentsandel, der angiveligt kommer i udbud.

Google, Yahoo og Microsoft har det til fælles, at de har udviklet sofistikeret teknologi til at sælge reklameplads på websteder - ikke blot deres egne, men også tredjepartssider, med hvilke de har indgået aftaler. Reklamerne målrettes specifikke internetbrugeres interesser ved hjælp af sporingsmetoder som f.eks. registrering af søgeforespørgsler og andre informationer på de websider, der åbnes.

Googles teknologi er den mest sofistikerede af trioens, fordi den bygger på den ekspertise, der har skabt verdens mest succesrige søgemaskine, og som følge heraf har Google en dominerende stilling inden for internetreklame med forventede indtægter på 16,3 mia. dollar for indeværende år, hvoraf så godt som det hele stammer fra reklame - det er fem gange mere, end Microsoft tjener på samme forretningsområde.

Markedsanalytiker Andrew Frank fra firmaet Gartner har denne forklaring på, at Microsoft tilsyneladende er rede til at betale en så høj pris for et stykke af Facebook.

"Det er ret oplagt, at de forsøger at indhente Google, og ret oplagt, at sociale netværksstjenester er en af de afgørende slagmarker for reklame uden for søgemaskineuniverset."

Zuckerbergs synes at gætte på, at Facebook kan udvikle sig til en Google-agtig gateway til internettet for den sociale netværkstradition. Det er i al fald hans målsætning og grunden til, at han omtaler Facebook som "et socialt operativsystem", dvs. som en platform svarende til Windows operativsystem for pc'en, oven på hvilken brugere kan installere en hel konstellation af andre applikationer.

Allerede nu findes omkring 4.000 såkaldte apps - også kendt som widgets - inden for Facebook, og flere nye kommer til hver dag.

Videodelingsapplikationer og festorganiseringsværktøjer har opnået stor popularitet.

"Facebooks beslutning i maj om at åbne sin platform for webudviklere, som kan kreere unikke miniapplikationer eller widgets, som brugere kan udbygge deres Facebook-profil med, udviser nogle af de samme karakteristika, som hjalp Google til at blive en så populær platform for udviklere og brugere," siger analytiker Vijay Jayant fra firmaet Lehman Brothers.

"Som et resultat af denne indfaldsvinkel, investerer mange selskaber nu i at bygge brugerskræddersyede Facebook-applikationer, hvad der yderligere nærer et allerede hurtigt voksende økosystem."

Ringe gennemslagskraft

Analytiker Andrew Frank fra Gartner maner dog til forsigtighed. Noget kunne tyde på, at de målrettede reklamer på Facebook stadig har ringe gennemslagskraft - brugerne ignorerer dem systematisk, og det antal, som klikker sig videre til annoncørernes website, er lavt. Frank tilføjer, at reklameindustrien bliver nødt til at opfinde mere kreative måder at tiltrække opmærksomhed på på Facebook og tilsvarende sites.

En potentiel løsning kunne være Googles såkaldte gadget ads, lanceret for to uger siden, som gør det muligt for annoncører at kreere langt mere interessant og interaktivt indhold, såsom kombinationer af videoklip og realtids-data i widgets, der kan placeres på websites. Dette er cutting edge-teknologi, og mens Microsoft forsøger at indynde sig hos Facebook i et forsøg på at indhente sin ærkerival, kan Google meget vel allerede være ved at spurte ud i den fjerne horisont igen.

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu