Læsetid: 2 min.

Teaterchefer: Teatre plages af institutionel racisme

To fremtrædende teaterchefer kritiserer deres kolleger for ikke at åbne scenen for etniske minoriteter
19. oktober 2007

Det er landets teaterdirektører, som er skyld i, at der er så få skuespiller med anden etnisk herkomst end dansk på den danske kulturscene.

Det mener teaterchef Mogens Holm fra Taastrup Teater og direktør for Betty Nansen Teatret Henrik Hartmann.

"Det er et problem, som teaterdirektørerne er med til at skabe med deres traditionelle valg af skuespillere," siger Henrik Hartmann.

En optælling fra landets tre statslige teaterskoler viser, at der i øjeblikket kun er en enkelt skuespillerelev med indvandrerbaggrund, og at der gennem tiden ikke har været mange elever med anden etnisk herkomst fra ikke-vestlige lande. Henrik Hartmann, mener dog ikke, det er rimeligt at rette skytset mod skuespillerskolerne, når der optræder så få skuespillere med udenlandsk baggrund i dansk film og teater.

Henrik Hartmann tror dog, at den klassisk uddannede skuespiller er på vej til at blive 'overhalet af virkeligheden'.

"Selvfølgelig vil der også være plads til disse uddannelser i fremtiden, men vi lever i en verden, som ændrer sig med hastige skridt. Det betyder, at de historier, som teatret fortæller, nogle gange skal fortælles på en anden måde, og det gør vi måske bedst ved at bruge mennesker, der har en anden baggrund, men ikke den formelle uddannelse," siger han.

Den typiske rolle

Lederen af Taastrup Teater, Mogens Holm, støtter Hartmans vurdering. Han mener sågar, at de danske teatre under ét er repræsentanter for 'institutionel racisme'.

"I dette tilfælde findes racismen ikke i vores hoveder. Den er heller ikke personlig, men kommer til udtryk gennem institutionernes adfærd," siger han.

Dette kan eksempelvis være gennem valg af skuespillere, hvor personer med anden etnisk baggrund end dansk kommer til at spille 'indvandreren' eller 'den fremmede' - også kaldet typecasting. Både Hartmann og Holm arbejder på at integrere etniske minoriteter på deres respektive scener.

På Betty Nansen har omkring 500 unge, flertallet med indvandrerbaggrund, deltaget i teatrets projekter inden for teater, film, radio, tv og journalistik, der i dag gennemføres under overskriften C:ntact.

Taastrup Teater prøver at udvikle sig til at blive en slags globalt kulturhus. Det vil sige, at de mange udlændinge i lokalområdet både skal være repræsenteret blandt publikum og tilgodeses i valget af forestillinger. ritzau

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu