Læsetid: 3 min.

Drømmen om en bestseller

Jens Blendstrup havde taget briller med fartstriber på for at få et lift til en bestseller. Peter Øvig har allerede haft en - og har købt en Jaguar. Her er nogle bud på, hvordan man gør
29. november 2007

Mange tror, at forfattere skrive bøger for at udtrykke deres indre eller gøre samfundsproblemer synlige eller lignende humane og ærværdige formål.Det kan godt være, men bag det hele ligger også drømmen om at skrive en bestseller. Ikke for den usle mammons skyld, slet ikke, men fordi den klarer huslejen, så man kan blive ved med at ændre samfund og udtrykke indre. Det var også det, forfatteren til bestselleren om Blekingegade-banden, Peter Øvig Knudsen, fremhævede i Politiken forleden. Pengene sætter ham i stand til i lang tid fremover at skrive det, han gerne vil. Han sagde også, at han har købt en Jaguar. Det ene udelukker ikke det andet. (Nuvel, Jaguaren var af ældre årgang, men stadig dog en Jaguar).

Digteren Jens Blendstrup, som endnu har et stort salgs-tal til gode, sagde det på sin egen underfundige måde i DR2 for nylig: Den tragedie, at han altid blev sat til at spille venstre back på Vejlby-Risskovs lilleput-hold i sin barndom, er den tragedie, der har bestemt hans forfatterskab. Han sagde også, at han gerne ville have skrevet en roman af Hans Scherfig!

Samtidig er et flertal af forfattere meget mod det, de kalder 'bestsellerismen', fordi de synes,den er uretfærdig (læs: skygger for eget forfatterskab).

En god historie

Udsendelsen på DR2 om bogmessen med fokus på bestsellerne. Hvordan vrider man lige sådan en ud af ærmet? Jeg synes ikke, man fik så meget at vide, som man ikke vidste i forvejen. Om det, der står i bøgerne, nærmest intet. Men udsendelsen gengav udmærket det flimrende marked, en sådan messe er.

Forlæggere ved, at man ikke kan forudsige sæsonens pludselige højdespringere. Det gælder dog ikke det mindretal, der har fundet formlen: Sådan nogle som Rowling, Dan Brown, krimiforfattere, Møllehave og Hanne-Vibeke Holst. Eller Ken Follett, som i udsendelsen forklarede, at det gælder om at få læserne engageret følelsesmæssigt eksempelvis få dem til at græde. Alle er vilde med andres mareridt! Derimod kan man tvivle mere på sportsjournalisten Poul Erik Anderssons forklaring på en mulig opskrift og et muligt håb: "Jeg har hørt, at folk elsker at læse bøger af journalister, der skriver om deres liv."

Det kommer nu an på.

Rejsekongen Stig Elling havde også et bud på en god biografi: "Man skal have en historie at fortælle!" Vist så. Ideen være hermed givet videre.

Output

Så var der også den engelsksprogede kvinde (fik i et ubevogtet øjeblik ikke fat i navnet), som fortalte, at man på et universitet havde fodret en computer med en hel masse bestsellere. Som output kom den følgende opskrift: Der skal være noget om det, som alle er vilde med: Gud, konge, sex og spænding. Det rummer nemlig de bedste solgte bøger.

Computeren blev så bedt om en sætning, der rummer det hele, og den formede den således:

"Åh, Gud," skreg dronningen. Jeg er blevet voldtaget. Hvem gjorde det?"

Markedsføring blev igen og igen nævnt som vigtig. Det kan ikke komme bag på nogen. Heller ikke, at det er godt, hvis der er noget ved siden af, som vækker opmærksomhed. En artig sensation af en eller anden slags om forfatterens person. Heller ikke det med, at det skal være den rigtige forfatter på det rette sted på det rigtige tidspunkt. (Jens Blendstrup havde af den årsag taget briller med fartstriber på).

Til gengæld fik vi at vide, at en bog regnes for en bestseller i Danamrk, når den sælger mere end 5.000 eksemplarer. I USA er de oppe på 60-70 millioner.

Hvad var ellers interessant i udsendelsen? At Maria Helleberg, der havde boet begge steder, syntes, der var mere mærkeligt i Vejle end i Teheran, og at Svend Åge Madsen udtalte:

"At eksistere, det må være en underlig fornemmelse. Jeg kan næsten ikke forestille mig det!"

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu