Læsetid: 5 min.

Koncertsal får privat hovedsponsor

TDC kaster millioner i driften af en ny koncertsal, Mega Vega, der bliver Danmarks største af sin art. Partnerskabet mellem Vega og TDC er en byttehandel mellem økonomisk og symbolsk kapital, der rummer både muligheder og problemer for kulturen, mener eksperter
Spillestedet Vega i København får snart en storebror som nabo - med sponsorhjælp fra TDC.

Spillestedet Vega i København får snart en storebror som nabo - med sponsorhjælp fra TDC.

Thomas Borberg

30. november 2007

TDC har indgået et partnerskab med Vega om i fem år at poste fire mio. kr. årligt i driften af den nye koncertsal Mega Vega. TDC's sponsorat sikrer "den kunsteriske uafhængighed", mener Vegas adm. direktør, Malene Lei Raben, mens TDC's marketingschef Mikael Jensen giver udtryk for en lidt anden linje: "Vi kan også komme med vores meninger en gang i mellem," som han sagde til Politiken i onsdags.

Ifølge Malene Lei Raben er Vega en kulturinstituion, der opererer på kommercielle præmisser.

"Men det ligger slet ikke i kortene, at TDC skal have indflydelse på vores program," siger Malene Lei Raben og tilføjer: "TDC skal selvfølgelig have nogle fordele, som jeg ikke kan komme nærmere ind på her. Det er noget, vi udvikler i dialog med TDC. De har vist, at de vil gøre en indsats på det rytmiske område og kan hjælpe os med at realisere et projekt af stor kulturpolitisk nødvendighed."

TDC's sponsorat af Mega Vega indebærer en 'prekær magtbalance', mener kunsthistoriker Gitte Vang Sørensen, der peger på den konflikt, der opstår, når 'filantropiske donationer' bliver til gensidigt partnerskab mellem kultur- og erhvervsliv.

Kulturpolitiske idealer

Tom Fjederholt, musikchef for Vegas pendant i Århus, Voxhall, siger: "Potentialet for Mega Vega er jo enormt, hvis der ikke følger restriktioner med sponsorkronerne - men det gør der jo som regel. Men jeg har da stor tillid til, at Vegas ledelse kan sikre de kulturpolitiske idealer."

Gitte Vang Sørensen mener, at ligeværdigheden mellem kultur og erhvervsliv kan vise sig skrøbelig i praksis.

"Det ligger i forestillingen om den 'kreative alliance' mellem kultur- og erhvervsliv, at kulturen skal udbyde en vare til virksomheden. Men hvis Vega skal opretholde og øge sin symbolske kapital, skal musikken være i centrum og ikke hvor mange billetter, der bliver solgt. Hvis det for TDC alene handler om, at Vega skal være store og synlige over for specifikke målgrupper, kan der nemt opstå uoverensstemmelser mellem forventningerne til samarbejdet. Det er afgørende, at Vega har frihed til at lave de koncerter, der gavner deres kulturelle image," siger Gitte Vang Sørensen. Den holdning deler Thomas Badura, direktør for SponsorPeople, der rådgiver virksomheder og 'sponsorobjekter' om samarbejde.

Bytteforhold

"Det kan være farligt, hvis virksomheder på bagrund af kapital får lov til at præge kulturen. Armslængdeprincippet er vigtigt for at bevare spillestedets integritet," siger Thomas Badura, der mener, at både Vega og TDC kan få meget ud af samarbejdet.

"Vega får et økonomisk råderum, som giver frihed til at være nytænkende," siger Thomas Badura.

Selv om Vega de seneste syv år har haft overskud, er det småpenge i forhold til den samlede omsætning. Sidste år var overskuddet på 0,6 procent af de godt 50 mio. kr. i indtægter. Det gør Vega sårbar og hæmmer muligheden for større satsninger, sagde Malene Lei Raben i september, da Vega lancerede ideen om en nationalscene for den rytmiske musik:

"Vi er en kulturbærer for hele den rytmiske musik i dag. Men med den økonomi, vi har, kan vi ikke løfte det til næste niveau, selv om potentialet er der".

TDC's sponsorat handler dog ikke kun om kærlighed til den rytmiske musik. Partnerskabet med Vega kan også generere større omsætning for teleselskabet, mener Thomas Badura: "Vegas målgruppe er meget bevidste omkring deres valg og kvalitet, og hvad de engagerer sig i. Den målgruppe kan TDC komme tættere på gennem samarbejdet med Vega end ved traditionel marketing. Hvis TDC forstår at bruge partnerskabet rigtigt, kan det blive en god forretning."

For Vega gælder det, ifølge Thomas Badura, om at vise, at de "forstår at udvikle produktet til målgruppen. Både den Vega i forvejen har, og dem, TDC gerne vil i kontakt med."

"Der kan TDC være med til at forme tingene i den retning, de gerne vil. Det vil være fordelagtigt for virksomheden," siger Thomas Badura, der dog ikke ser de store programmæssige ændringer for sig:

"Jeg tror ikke, at TDC vil ændre indholdet markant, men der kan være musikgenrer, man vil fokusere lidt mere på, end man har gjort hidtil, for at TDC kan få det optimale ud af det."

Symbolsk kapital

Men TDC skyder sig selv i foden, hvis de insisterer på indflydelse på det kulturelle indhold og stiller konkrete krav til økonomisk afkast for at opretholde partnerskabet med Vega, mener Gitte Vang Sørensen: "TDC ønsker del i Vegas symbolske kapital. Og selv om kulturen må forholde sig til virkeligheden, må økonomisk afkast aldrig blive et selvstændigt mål for kulturen. Så mister Vega den symbolske kapital, de har oparbejdet."

Hvis Vegas nye koncertsal bliver døbt 'TDC Mega Vega', vil det skade Vegas symbolske kapital, mener Gitte Vang Sørensen: "TDC har ingen symbolsk kapital i den verden, Vega henvender sig til. Og hvis TDC bliver inkorporeret i navnet, vil det skabe tvivl om, hvem der bestemmer hvad i forhold til musikken. Det signal vil ikke gavne Vegas image."

Det synspunkt bakkes op af Tom Fjederholt fra Voxhall i Århus: "Så får TDC da virkelig eksponering for pengene! De skal nok lige overveje, om det vil give goodwill eller badwill fra publikum," siger Tom Fjederholt.

Ifølge Malene Lei Raben er det endnu ikke besluttet, om TDC skal indgå i navnet.

"Det er noget, vi skal finde frem til i en god dialog. Men jeg har ikke grund til at tro, at TDC er interesseret i at gøre Vega til TDC. Det er netop vores egenart, de er interesseret i," siger Malene Lei Raben, der ikke vil afvise, at det ender med 'TDC Mega Vega': "Det er jo ikke et ukendt fænomen, når man kigger på udlandet, og navnet ændrer ikke på de aktiviteter, vi laver."

Gitte Vang Sørensen understreger, at bytteforholdet mellem den symbolske og økonomiske kapital ikke udelukkende kan etableres ud fra virksomhedernes økonomiske værdisæt, hvis kultursponsorater skal være frugtbare for både erhvervsliv og kultur.

"Det tror jeg også, at TDC er professionelle nok til at respektere," siger Gitte Vang Sørensen og tilføjer: "Hvis Mega Vega forfalder til store kommercielle koncerter, hvor profitten bliver for central, har det en negativ indvirkning på deres kulturelle kapital. Vegas målsætning må nødvendigvis være ikke at blive opfattet som kommerciel, men derimod som en innovativ, kreativ, impulsiv og musisk og kulturelt kvalitetsbevidst institution."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu