Læsetid: 3 min.

Mord i Island

Island. To nye, islandske kriminalfilm understreger, at Island er en filmnation, man bør holde øje med - og at det ikke kun er i Sverige, man kan finde ud af at afvikle en effektiv krimiintrige
Cold Train. Billedsidens kølige farver afspejler det både mentalt, følelsesmæssigt og moralsk dybfrosne miljø, Baldur færdes i, og filmen udnytter sine locations optimalt til at skabe en næsten klaustrofobisk og ildevarslende stemning af isolation.

Cold Train. Billedsidens kølige farver afspejler det både mentalt, følelsesmæssigt og moralsk dybfrosne miljø, Baldur færdes i, og filmen udnytter sine locations optimalt til at skabe en næsten klaustrofobisk og ildevarslende stemning af isolation.

Carsten Lehmann

2. november 2007

Det kan godt være, at Sverige er Nordens krimimetropol, men Island - der i det hele taget er et spændende filmland lige nu - kan også være med, når det gælder mord og ikke mindst fortidens synder.

Det kan man forvisse sig om takket være to nye, islandske kriminalfilm - i sig selv lidt af et særsyn i islandsk film - Cold Trail og Jar City, hvoraf begge kan opleves i en dansk biograf inden for en overskuelig fremtid.

På tirsdag i næste uge blænder Nordatlantens Brygge op for sine årlige Biodage, og den første film, man viser er Björn Br. Björnssons Cold Trail, der inden visningen får et par ord med på vejen af Biodagenes kurator, Birgir Thor Møller, og Politikens krimikonge, Bo Tao Michaëlis.

Af de to islandske kriminalfilm er Björnssons den mest traditionelle, men det er ikke ensbetydende med, at den er kedelig eller ikke rummer både elementær spænding og nogle af de næsten magiske øjeblikke, som panoreringer henover det majestætiske, snedækkede islandske landskab skaber.

Faktisk får instruktøren meget ud af at isolere sine hovedpersoner i en afsidesliggende betondæmning, hvor der foregår skumle ting, mens en snestorm nådesløst raser udenfor.

Voldtægt og mord

Throstur Leó Gunnarsson spiller den både samvittigheds- og rodløse tabloidjournalist Baldur, der lader sig ansætte som sikkerhedsvagt på en dæmning langt mod nord, da han finder ud af, at sikkerhedsvagten Tóti, som netop er død under mystiske omstændigheder, er den far, Baldur aldrig har kendt.

"Det er min eneste mulighed for at lære min far at kende," siger Baldu og bliver snart indblandet i alt fra en gammel voldtægtssag, rensdyr-krybskytteri og det, der viser sig at være mordet på Tóti - og så forelsker han sig i den tiltrækkende Freyja (Elva Ósk Ólafsdóttir), der arbejder med at bringe forsyninger til dæmningen og bor alene med sin handicappede mor.

De øvrige sikkerhedsvagter, der bor og arbejder på dæmningen, har alle deres hemmeligheder, og efterhånden som Baldur kommer tættere og tættere på sandheden om både dette og hint, viser det sig, at også hans eget liv er i fare.

Cold Trail er en meget stilsikker krimi. Billedsidens kølige, blålige farver afspejler det både mentalt, følelsesmæssigt og moralsk dybfrosne miljø, Baldur færdes i, og Björn Br. Björnsson udnytter som sagt sine locations optimalt til at skabe en næsten klaustrofobisk og ildevarslende stemning af isolation.

Man kan godt ærgre sig lidt over, at en tidlig, journalistisk fadæse fra Baldurs side - en virksomhedsleder hænges ud på forsiden af Baldurs avis - ikke får flere konsekvenser for ham, personligt og professionelt. Men i det hele taget er psykologi ikke filmens stærke side, og Björnsson synes ikke videre interesseret i at give historien yderligere dybde eller folde den ud til en samfundskritisk skildring af den vældig fascinerende slags, moderne islandsk film kan byde på en del af.

Kuldslået

Så er der mere at hente i Baltasar Kormákurs Jar City, der er baseret på en populær krimi af den islandske krimiforfatter Arnaldur Idridason, og som med held forsøger at skildre både generationskløfter, og hvordan fortid og nutid ofte støder sammen i et lille, natur-bundet samfund som det islandske, der udvikler sig så stærkt, at ikke alle kan følge med.

Det er et emne, Kormákur har beskæftiget sig med i tidligere film, den vittige dannelsesfortælling 101 Reykjavik og melodramaet Havet, og her serveres det i genrefilmens forførende gevandter med Ingvar Eggert Sigurdsson i hovedrollen som den aldrende, illusionsløse politimand Erlendur, der både må kæmpe med sin narkoman-datter og en mystisk mordsag, som (også) har at gøre med en mange år gammel, uopklaret voldtægt.

Ligesom Cold Trail er Jar City - den engelske titel henviser til stedet, hvor man til forskningsbrug opbevarer menneskedele i sprit - en stilistisk nydelse. Kormákur lader sine personers kuldslåede eksistenser spejle sig i det visuelle, og tilmed tegner filmen et noget andet og mindre pittoresk billede af Reykjavik, end man er vant til i film fra sagaøen.

Cold Trail og Jar City er to stærke film fra en ung filmnation og et gammelt samfund, der synes at have meget på hjerte. Vil man have mere, kan man glæde sig til Ragnar Bragasons sammenhængende, seværdige dramaer, Børn og Forældre, der har dansk premiere senere på året.

Læs mere om Cold Trail og Biodage på www.bryggen.dk/biodage

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu