Læsetid: 4 min.

'Nå, lille hr. Gud, hvordan har vi det så i dag?'

Der blev gået stuegang på Vorherres hospice, da Teologisk Forening for fuldt fremmøde drøftede: Hvor død er Gud? Aftenen endte i skrig fra salen
24. november 2007

Mødet foregår i noget så hyggeligt som en kælder under Det Teologiske Fakultet i Københavns indre by.

Kælderen emmer af friskbrygget kaffe; på bordene ses også rødvin, som der nippes til i sømmelige mængder. Lokalet er stuvende fuldt, mange unge, flest piger. Teologisk Forening har indkaldt til debatten: "Hvor død er Gud?"

Fra aftenens tremandspanel indleder lektor ved Afdeling for Religionsvidenskab Morten Warmind med at oplyse, at han er kommet hjemmefra uden sit manuskript. Han fortsætter:

"Andre religionssociologer mener, at troen er en fejl, som det er muligt at rette. Det gør jeg ikke. Jeg betragter tro på linje med tale: Den kan gøre skade, men afskaffe den kan man ikke."

Morten Warmind finder behag i at tirre teologer. Han erklærer: "Der findes ikke et ateistisk standpunkt, der er så ateistisk som den troendes. For det troende standpunkt må bestride eksistensen af al anden guddom end den, det selv tror på."

Ifølge Warmind er, at troen navnlig truet af darwinisme og naturvidenskab:

"Altså, ideen om at mennesket er en dyreart på linje med andre dyrearter. Hvis man antager det, må man spørge: Hvad var Guds plan med dinosaurerne?"

Tætskrevet og rablende

Næste taler er filosoffen Arno Victor Nielsen. Han har medbragt et manuskript, et meget langt og tætskrevet ét, som han rabler af sig:

"Den såkaldt 'ny ateisme' er så grotesk dårlig i forhold til den traditionelle ateisme, f.eks. marxismen."

Og videre: "Det meste, man hører i præsternes prædiken, er sort snak, tungetale. Men jeg lytter til dygtige teologer, og de har belært mig om, at kristendommen ikke er en religion, men er født af religionskritikken."

Og mere endnu: "Ateisme er kun mulig i en kristen kulturkreds. Kristendommen bærer i sig kimen til sin egen opløsning. Det specielle ved kristendommen er, at den sækulariseres indefra - den sækulariserer sig selv."

Arno Victor Nielsen fornemmer, at han er ved at udmarve forsamlingen. Han slutter brat:

"For nu at skære det ud i pap: Vi har ikke brug for Gud. Gud har brug for os!"

Næste og sidste taler kommer fra fakultetskontorerne ovenover kælderen. Det er professor i dogmatik, lic.theol. Niels Henrik Gregersen.

Han fremhæver, at religionskritik går tilbage til civilisationens urtider:

"Buddha siger: 'Jeg tror ikke på Gud, men på en sammenhæng.'"

Gregersen fortsætter: "Alt, hvad vi tænker, tænker vi ud fra os selv. Det påvirker også vores gudebillede. Man siger: 'Mennesket bliver forløst af Guds kærlighed.' Men hvad er det, der forløser - Gud eller kærligheden? Er det sådan, at vi lige så godt kunne tage en kærlighedspille?"

Troen er uafviselig

Gregersen går i offensiv mod troens kritikere: "Religion er ikke et overstået stadium - heller ikke efter naturvidenskabens fremkomst. Hvis man vil afvise Gud som menneskers tankespind, så er det hele den menneskelige forestillingsverden, der skal afvises. Også Shakespeares sonetter og Einsteins formler - for de er jo også tankespind."

Gregersen runder af:

"De forestillinger, vi gør os om Gud, har en lang udviklingshistorie. Vi er indstillet på at søge tegn, på at jage - og også jage efter Gud."

Arno Victor Nielsen gribes af trang til at lave rav i den: "Mine to meddebattører taler om religion. Men hvilken religion? Vi har kristendom; vi har islam. Pave Benedict har ret: Islam er en rigtig dårlig religion, som bør bekæmpes på alle mulige måder. Kristendom er den bedste af alle religioner. Den giver os nogle egenskaber i evolutionen."

Professor Gregersen svarer afglidende: "Det er et spekulativt, historisk-metafysisk udsagn."

Efter pausen spørger en mand fra salen:

"Hvilken Gud taler vi om - din eller min?"

Den tygger panelet på. Så svarer professor Gregersen:

"Den Gud, som den moderne religionskritik snakker om, er for længst død - for egen hånd."

Gregersen søger at beskrive Gud: "Man kan ikke sige, at han er endelig. Modsat en skat på 40 procent kan han ikke indføres kun for Fyn. Han er også i Iran."

Arno Victor Nielsen:

"Alle de begrebsafklaringer, vi har skullet igennem om Gud, har afkastet en masse brugbare løsninger. Jeg håber, at mit gudsbillede er det mest avancerede, der overhovedet findes."

Til spørgeren gensvarer religionssociolog Warmind:

"Min Gud er dig. Hvordan har du det?"

Spørgeren siger usikkert: "Gud er i mennesket?"

Warmind: "Nej, mennesket er i Gud."

En ung mandlig spørger forsøger sig:

"Muligvis er Gud død, men han er ikke glemt."

Den griber professor Gregersen: "Gud er billedet på det, vi ikke er. Eller endnu ikke er."

Den bemærkning får de andre to i panelet til at brokke sig højlydt.

Gregersen indrømmer:

"Ja, det er et greb at sige sådan."

Arno Victor Nielsen: "Ja, et lovligt smart greb."

Warmind: "Kristendommen er ikke nogen enkelt størrelse. Jeg har en kollega, der siger, at den eneste rigtige kristendom er den russisk-ortodokse."

De ord får bægeret til at flyde over for en kvinde, der er iført lys spadseredragt og pelshue. Hun rejser sig og råber harmfuldt:

"Kristendommen kan kun lægges ned, hvis den bliver løbet over ende af magt. Kristendommen lever den dag i dag, fordi der bliver bedt bønner i mange liv."

Der udbryder uro i salen. Folk hysser og tysser. Da kvinden bliver ved med at råbe op, må hun undvige rundt i lokalet forfulgt af to hærdebrede teologistuderende, der vil løbe hende over ende med magt.

Hun skriger: "Livets træ skal vandes."

De to griber fat i hende, og hun sætter sig ned og kigger rundt med en triumferende mine.

Panelet genoptager sine indbyrdes hak:

Morten Warmind: "Som forsker i religionsvidenskab behøver man ikke interessere sig særligt for kristendom. Det er en lille religion, der ikke betyder ret meget."

Arno Victor Nielsen: "Heldigvis er der andre religionsvidenskabsmænd end Warmind. Kristendommen er den eneste religion, der ikke udnævner syndebukke og anvender vold."

Warmind: "Som i Nordirland?"

Professor Gregersen: "Man gør sig selv dum, hvis man ikke som religionsvidenskabsmand vil beskæftige sig med kristendom. Det er verdens største religion."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu