Læsetid: 6 min.

Debatbogen som visitkort

For meget kendisbranding og for lidt analyse og argumentation. Sådan lyder dommen over de mange hurtige debatudgivelser, som i stigende grad finder vej til boghandlernes hylder. Bøgerne minder mest af alt om 'udvidede visitkort', mener en ekspert i debatkultur
For meget kendisbranding og for lidt analyse og argumentation. Sådan lyder dommen over de mange hurtige debatudgivelser, som mest af alt minder om 'udvidede visitkort'.
6. december 2007

Engang kom man i tv for at have skrevet en debatbog. Nu skriver man en debatbog for at komme i tv. Sådan lyder problemet i en nøddeskal for det danske debatbogsmarked, som i stigende grad præges af hurtige og letbenede udgivelser, mener professor Anker Brink Lund fra Copenhagen Business School. Han har i en årrække beskæftiget sig med dansk debatkultur og mener, at alt for mange debatudgivelser minder mere om forfatternes personlige visitkort end om reelle indlæg i den offentlige debat:

"Rigtige debatbøger skal både rumme en analyse og formidle et ræsonnement. Men mange af de debatbøger, som udkommer i dag, gør ingen af delene. De kommer med statements og indeholder en masse 'jeg-mener-og-jeg-synes', men de fremlægger ikke en argumentation. De er snarere udtryk for en visitkorttradition - en slags se mig, hør mig," siger han.

Ifølge Anker Brink Lund er det hjemlige bogmarked generelt præget af en forkvaklet forståelse af, hvad debat er. Da han i 1999 skrev om debatkultur i forbindelse med grundlovens 150 års jubilæum, skelnede han mellem debat som mål, som mantra og som middel. Han mener, debatbogsmarkedet herhjemme i udpræget grad er en eksponent for det sidste:

"Mange af de debatbøger, som udkommer, er skrevet af politikere og kendisser med et enormt profileringsbehov. Det er sjældent, man ser bøger sætte problemer under debat på den måde, Brandes i sin tid gjorde, for de er ikke skrevet med det formål for øje. De er primært skrevet for at kunne sætte titlen 'forfatter' på visitkortet," siger Anker Brink Lund.

Alt for mange debatbøger er derfor ikke egentligt debatterende, men snarere meningsmonologer:

"Når man bedriver debat som middel, tager man et monologisk udgangspunkt og prøver at overbevise andre om, at det er det rigtige. Men det bliver let til manipulation, for man har allerede svaret. Derfor skal man heller ikke blande den her type bøger sammen med problemafklarende debatbøger, som er vigtige for demokratiet," siger Anker Brink Lund.

Ifølge hans kollega, medieforsker Maja Horst fra Copenhagen Business School, er der ingen tvivl om, at den øgede konkurrence på meningsmarkedet, hvor stadig flere 'eksperter' skal konkurrere om taletid i den offentlige debat, reelt set har skabt større tvivl om, hvilke hensigter forfattere har med deres bøger: at debattere eller at promovere sig selv?

"I gamle dage var der færre mennesker, der kom til orde i massemedierne. I dag er antallet af kilder i medierne større. Så for dem, der gerne vil markere og profilere sig i medierne, er det ikke længere nok at kunne skrive og få trykt en kronik. Nu skal man skrive og få trykt en bog, for det er der, du markerer din særlige status som debattør," siger Maja Horst.

Kan man skrive forfatter på cv'et, har man til gengæld hejst et synligt flag om sin egen autoritet, som der bliver lagt mærke til i medielandskabet, forklarer hun:

"Det er lige som at stille sig på en kasse i Hyde Park i London. Man gør opmærksom på sig selv, og det øger sandsynligheden for, at man bliver kontaktet af presse og medier for en kommentar til en aktuel debat. Selv kendte debattører har jo brug for at holde deres navn varmt for at vedholde deres autoritet," siger hun.

Samtidig er mange debattører aktive foredragsholdere - og også her er det en fordel med et forfatterskab i ryggen, fortæller Bjarne Sønnichsen, der er direktør i Danmarks største bookingbureau, ARTE Booking.

"Hvis man vil promovere sig som foredragsholder, som rigtig mange debattører gør, så er det et vigtigt element, at man også udgiver bøger. Dels fordi det er en blåstempling af, at man kan formulere sig, men også fordi det især er bibliotekerne, der arrangerer foredrag med aktuelle forfattere," siger han.

Pumpede skinker

Tidligere forlagschef på People's Press, Jacob Søndergaard, mener ikke, det er fair at sammenligne debatbøger med visitkort.

"Det er klart, at når vi griber ud efter et aktuelt emne og finder et kendt ansigt, der ved noget om det, så ligger der ofte ikke en tilbundsgående analyse bag. Men omvendt mener jeg ikke, vi udgiver noget, der bare kører i tomgang," siger Jacob Søndergaard.

Han mener, kritikken er med til at "mistænkeliggøre folks lyst til at blande sig i samfundsdebatten":

"Selvfølgelig har mange forfattere en ambition om at markedsføre sig selv. Det er helt legitimt. Men jeg mener ikke, man kan reducere dem til visitkort, og desuden er det de færreste forlag, der er med på at finansiere debattørers visitkort," siger Jacob Søndergaard.

Forlagsdirektør på Tiderne Skifter Claus Clausen kan derimod godt få øje på en række gode grunde til, at forlagene i stigende grad foretrækker journalister, kendisser og politikere frem for fagfolk og forskere, når der skal udgives debatbøger om aktuelle samfundsemner:

"Det er jo ofte sådan, at hvis du kan få en rimelig kendt person eller en rimelig kendt journalist til at skrive en hurtig bog, så ser du også hurtige penge. Men bogen er som regel væk fra markedet igen efter tre uger til en måned, og den får sjældent noget efterliv i det almindelige kulturkritiske landskab," siger Claus Clausen, som mener, der er god grund til at stille sig kritisk over for den generelle udvikling på debatbogsmarkedet. Der findes stadig solide og gennemarbejdede debatbøger, men der udkommer flere og flere i visitkort-format, mener han:

"Der ligger mange pumpede skinker og flyder rundt omkring i landskabet. Nogle vil hævde, at det skaber nye læsere og får flere folk ombord, men det skaber altså også en træthed og en tristhed over, at der ikke står noget i de bøger, som ikke kunne have stået i en enkelt avisartikel," siger Claus Clausen.

Ikke meriterende

Ifølge Anker Brink Lund er der flere grunde til, at debatbogsmarkedet i stigende grad bliver overtaget af journalister, politikere og kendisser. En af de tungtvejende er, at akademikere - af forskningspolitiske grunde - helt har mistet interessen for genren, mener han:

"Akademikere bliver ikke meriterede på at skrive debatbøger på dansk, men på at skrive internationale forskningsartikler på engelsk. Det betyder desværre, at den gamle velargumenterede debatbog, hvor nogen tager et problem op og har tiden til at komme hele vejen rundt - fordi det er en del af deres forskning - er på vej ud. Det er i stigende grad folk, der er kendte eller gerne vil være kendte, som skriver debatbøger uden forskningsgrundlag," siger Anker Brink Lund.

Det er dog ikke nødvendigvis en dårlig udvikling, at debatbogsmarkedet ikke længere er forbeholdt akademikere, mener Maja Horst. Dybest set vidner udviklingen om en demokratisering af samfundsdebatten, hvor det at være samfundsdebattør ikke længere er en rolle, man kun kan udfylde, hvis man har institutionel tilknytning:

"I gamle dage var eksperter knyttet til en institution, der automatisk gav dem ekspertise. Men i dag behøver man ikke være ansat på universitetet for at kunne optræde som ekspert. Man skal bare have udgivet en bog, og det er ikke så svært, som det har været, blandt andet fordi produktionsomkostningerne er blevet mindre," siger Maja Horst.

Ifølge Anker Brink Lund er de såkaldte 'visitkortbøger' ikke nødvendigvis skadelige for debatkulturen. De er bare ligegyldige:

"Det er den samme tendens, vi også ser på tv, hvor folk udtaler sig om noget, vi ikke bliver et spadestik klogere af, og hvor vi bagefter heller ikke kan huske, hvad de har sagt. Problemet med størstedelen af de debatbøger, der udkommer herhjemme, er, at de ikke flytter noget som helst. De er spild af svenske skove."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu