Læsetid: 2 min.

Europa får nyt kulturvartegn

En upåagtet spansk havneby skal huse arkitekten Oscar Niemeyers modstykke til bl. a. Pompidou-centeret i Paris, Operahuset i Sydney og New Yorks Lincoln Centre
17. december 2007

MADRID - Markedsført under tilnavnet 'det kulturelle G8' og designet af den brasilianske veteranarkitekt Ocar Niemeyer, skal en futuristisk bygning i en lille umondæn spansk by samle fremragende og ypperlige værker i regi af den såkaldte globale kunstlandsby. Niemeyer Centro Cultural er del af et projekt til 30,5 mio. euro, der skal sammenknytte Londons Barbican Centre, Paris' Centre Pompidou, Sydneys Operahus, Egyptens Alexandria-bibliotek, Tokyo International Forum og Hong Kong Cultural Centre.

Det spanske kulturministerium skal punge ud for, hvad der vil blive et af Europas største kunstfora. I hidtil upåagtede omgivelser i byen Avilès i det nordvestlige Spanien vil cremen af det internationale kunstliv kunne benytte faciliteterne til fælles kunstudstillinger, filmfestivaler, musicals eller kulturkonferencer. Artitekturen, som netop er blevet afsløret i Avilès på dagen før Niemeyers 100-års fødselsdag, vil først blive virkeliggjort som bygning i 2010. Blandt de deltagende ved ceremonien var direktørerne for alle de øvrige førende kunstetablissementer, der er involveret i samarbejdet. Filminstruktøren Woody Allen, den brasilianske romanforfatter Paulo Coelho og den britiske fysiker Stephen Hawking er blandt de berømte navne, der er blevet nævnt som mulige medlemmer af den kunstneriske styringskomité.

Niemeyer Centro Cultural

Niemeyer er den længest levende arkitekt fra den såkaldte 'Moderne Bevægelse'. Han designede den brasilianske hovedstad Brasilia foruden den sensuelle sommerpavillon til London Serpentine Gallery over et halvt århundrede senere. Han påtog sig dette ambitiøse projekt som sin sidste store udfordring.

I Spanien håber man, at udsigten til et så skelsættende projekt forløst af en mand af Niemeyers statur vil gøre for Avilès, der ligger ved den asturiske Atlanterhavskyst, hvad Frank Gehrys ekspressionistiske Guggenheim-museum gjorde for Bilbao. Den såkaldte 'Guggenheim-effekt' satte med et slag den engang så ufashionable baskiske by på landkortet. Dimensionerne i Centro Niemeyer er overvældende. Konferencesalen skal alene kunne rumme 1.000 deltagere, og der vil også være et observationstårn med restaurant, multiplex-biograf, mindre gallerier og mindre konferencecentre. Det største udstillingsområde vil dog være et galleri på 4.000 kvadratmeter med en loftshøjde på 20 meter. Bygningen, hvis design i første omgang kan ligne en slange i Avilès havn, vil blive opført på, hvad der i 1950'erne var det travle centrum for byens stålindustri, men som siden er gået i forfald.

Ideen til centeret voksede ud af et møde holdt i 2005 på 25-årsdagen for uddelingen af Prinsen af Asturiens pris - den spansksprogede verdens pendant til Nobelprisen, hvis ceremonier holdes i Avilès. Natalio Grueso, der nu er direktør for Niemeyer Centro Cultural, fortæller:

"Vi spurgte Oscar, om han ville deltage i konferencen, og han svarede os med dette design til et nyt center."

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu