Læsetid: 5 min.

Hollywooder gået i strejke

De amerikanske manuskriptforfatteres langvarige strejke truer nu Oscar- og Golden Globe-ceremonierne, hvorfra stjernerne vil udeblive i sympati. Også næste sæsons tv-premierer er i fare. Alligevel spår branchekendere, at forfatterne vil tabe til producenterne, for verdens største mediekonglomerater har meget dybe lommer
De strejkende manuskriptforfattere er her samlet uden for det legendariske Paramount Pictures- port i deres aktions sjette uge. Til højre ses skuespilleren Nichelle Nichols, der er kendt som Uhura fra -Star Trek-. Hun var mødt op for at vise sin støtte til Writers Guild of America (WGA) i Los Angeles.

De strejkende manuskriptforfattere er her samlet uden for det legendariske Paramount Pictures- port i deres aktions sjette uge. Til højre ses skuespilleren Nichelle Nichols, der er kendt som Uhura fra -Star Trek-. Hun var mødt op for at vise sin støtte til Writers Guild of America (WGA) i Los Angeles.

Damian Dovarganes

Kultur
20. december 2007

LOS ANGELES - Tænk engang, hvis Hollywood holdt en prisoverrækkelsesceremoni, og ingen mødte op? Sandt nok er større katastrofer overgået planeten, og man kan da udmærket mene, at disse overprangende og diamantbesatte shows i årets første to måneder, hvor underholdningsindustrien gratulerer sig selv, kunne have brug for at rette lidt op på stilen.

Faktum er imidlertid, at den værste arbejdskonflikt i Hollywood i årtier truer med at føre til aflysning af Oscar-festen. Og Golden Globe-uddelingen. Og måske også en række andre glitterfester, hvor slagsmålet mellem Atonement, Sweeney Todd og No Country for Old Men og alle de øvrige nominerede kunne overstråles af striden mellem Armani, Prada og Valentino.

Hollywoods film- og tv-manuskriptforfattere er nu gået ind i syvende uge af en strejke, hvis afslutning endnu ikke er i syne, og hvis følgevirkninger nu begynder at gøre ondt, rigtig ondt. På et ophidset møde i badebyen Santa Monica mandag aften nægtede Writers Guild, manuskriptforfatternes fagforening, at give dispensation til Golden Globe-uddelingen. der skal finde sted 13. januar. Det vil indebære, at dette show vil være uden deltagelse af såvel manuskriptforfattere som disses sympatisører, herunder de skuespillere, der er organiseret i det amerikanske filmskuespillerforbund. Writers Guild afviste samtidig en anmodning fra det amerikanske filmakademi om at vise film- og tv-klip ved Oscarceremonien i februar.

Så medmindre de kommende par uger bringer en eller anden mirakuløs løsning, hvilket begge konfliktens parter lige nu udelukker, ser det ud til, at de røde løbere vil blive rullet ud forgæves for filmbyens sædvanlige kendisser, og hvad er der så tilbage af det show?

Kollektiv forhandlingsret

Patrick Verrone, formand for vestkystafdelingen af Writers Guild, forklarer:

"Vi forfattere har kastet os ud i en afgørende kamp om at få sikret en kollektiv forhandlingsret, og det har vi gjort for at sikre os selv en rimelig godtgørelse og en beskyttelse af vores intellektuelle ejendomsrettigheder nu og i fremtiden."

Ved første, overfladiske øjekast kunne det se ud til, at forfatterne står stærkest i den verserende konflikt. De har udvist et bemærkelsesværdigt sammenhold i deres bestræbelser for at sikre godtgørelse på udnyttelse af deres værker igennem nye medier som internettet, mobiltelefoner osv. under henvisning til, at de blev snydt for deres andele af video- og siden dvd-markedet, der begyndte at boome fra 1980'erne og frem. De vil under ingen omstændigheder se dette gentaget.

Fra dag ét lukkede de alle sene chat-shows og satirer over tv-nyheder, idet de fik overtalt de såkaldte show-runners og forfatter-producere, som bestiller og finpolerer manuskripterne, til at sympatikonflikte med dem, hvorved populære serier som Desperate Housewives, Grey's Anatomy og Lost hurtigt løb tør for nyt materiale og måtte ty til genudsendelser.

Hvis strejken fortsætter ind i januar og længere frem, vil manuskriptforfatterne effektivt kunne sabotere næste efterårs premierer på nye tv-shows, da ingen forfattere for tiden vil skrive pilot-episoder, som producentselskaberne kan optage og afprøve.

Og hvor forfatterne fører an, følger skuespillerne hurtigt trop. Det amerikanske filmskuespillerforbund, Screen Actors Guild, skal forhandle nye overenskomster i juni, og her går overvejelserne på, at enten vil det lykkes manuskriptforfatterne at få en bedre aftale i land, som de også kan hægte sig på, eller også vil strejken fortsætte, i hvilket tilfælde de vil optrappe deres sympatiaktioner, hvorved hele underholdningsindustrien effektivt vil blive lagt død.

"Jeres kamp er vores kamp," sagde SAG-formand, Alan Rosenberg, tidligere på ugen. "Vi er stolte af at stå side om side med jer, og SAG vil bakke jer op, så længe det behøves."

Gør ondt på indtægten

Indtrykket af, at forfatterne langsomt er ved at tvinge Hollywood i knæ, har imidlertid noget vildledende over sig. For det første er lidelse ikke en ensrettet gade, og at manuskriptforfatterne lider, kan der ikke herske tvivl om - deres strejke har allerede kostet dem indtægter i størrelsesordenen 100 mio. dollar eller mere. På et ejendomsmarked i frit fald og i en stagnerende økonomi som den amerikanske skaber det bekymringer for, om terminerne kan klares og familiebudgetterne holdes - bekymringer, der kun vokser og vokser uge for uge.

Filmstudierne har allerede suspenderet eksisterende aftaler med mange forfattere og har fra og med denne uge ret og magt til at påkalde sig force majeure og simpelthen annullere disse aftaler, hvis de ønsker det. Den position er ikke uden fordele, den giver chancen for at komme af med 'dødvægt' og frisætte kapital til andre typer shows, der i mindre grad er afhængige af organiserede forfattere.

Dertil kommer den grimme kendsgerning, at Hollywoods kreative kræfter ikke er helt så forenede, som ledelsen i Writers Guild gerne ville give det udseende af. Skuespillerne er ganske vist helt på deres parti, men med instruktørerne, der er organiseret i instruktørforbundet Directors Guild, hvis kontrakter også skal fornyes i juni, forholder det sig ganske anderledes. Forfattere og skuespillere presser på for at få højere andele af indtægterne fra dvd og andre medier, herunder internettet, fordi de ikke altid har regelmæssige engagementer og derfor har brug for at kunne falde tilbage på tidligere succeser, som de kan lukrere på i perioder uden job.

Instruktører er ikke nær så forhippede på disse biindtægter, blandt andet fordi de i reglen i forvejen betales langt mere fyrsteligt. De største instruktørnavne kan desuden sikre sig lukrative, såkaldte back end-kontrakter ved forhandlinger, som deres agenter indgår direkte og uden om fagforeningen med producenterne. De behøver derfor ikke i samme grad de minimumssatser, som en fagforeningsaftale kunne garantere. Og i den anden ende af skalaen er instruktørassistenter og sekundære instruktører ret ligeglade med biindtægterne, som de opfatter som under bagatelgrænsen.

Sultne efter arbejde

Det mest sandsynlige udfald ifølge mange branche-iagttagere, producenter og forfattere er følgende: Producentforbundet vil opgive at forhandle med forfatterne - det gjorde de faktisk allerede i sidste uge til Writers Guilds vrede - og i stedet fokusere på at få en aftale i stand med instruktørerne. Forhandlingerne med Directors Guild begynder i januar og vil, hvis alle sten kan ryddes af vejen, kunne afsluttes i februar eller begyndelsen af marts. På det tidspunkt vil forfatterne være så sultne efter arbejde, at en betydelig fraktion af dem vil gå imod WG-ledelsens linje - mange skuespillere vil i givet fald følge deres eksempler. Før eller senere vil forfatterne blive nødt til at indse, at de ikke har nær så dybe lommer som de enorme mediekonglomerater, der ejer filmstudierne og tv-stationerne, og så vil de blive tvunget til at give efter.

Hvorfor tror nogle af Hollywoods kyndigste iagttagere, at forfatterne vil tabe? Til dels fordi alle fortilfælde viser, at det gør de. I 1988 strejkede manuskriptforfatterne også, fordi de følte sig snydt for videoindtægterne - den strejke varede i fem måneder, uden at de opnåede en eneste indrømmelse. Deres afmagt har desuden en del at gøre med Hollywoods traditioner. Når bilarbejdere går i strejke, søger de i reglen at ramme en enkelt producent, Ford eller General Motors, idet de håber på at skade dens konkurrenceevne så meget, at den lader sig presse til indrømmelser. Men forfatterne strejker imod hver eneste større mediekonglomerat, Disney, News Corp, Viacom, Time Warner osv. Bare at aktionere imod en enkelt ville formentlig være uoverkommeligt. At udfordre dem alle på én gang ligner et forsøg på at udrette det umulige.

© The Independent og InformationOversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her