Læsetid: 6 min.

Jeg vil lave en ny, fantastisk version af virkeligheden

Wes Anderson lader sig inspirere af sine omgivelser og sine venner, når han skaber de excentriske personer og særegne verdener i sine film Karaktererne i Wes Andersons 'The Darjeeling Limited' er i høj grad inspireret af hans venner - men det er en hemmelighed hvilke karakteristika, der stammer fra hvem
Hemmeligt. Wes Anderson kan næsten lave et kort over, hvilke dele af hvilke af de tre brødre i -The Darjeeling Limited-, der kommer fra hvem. Men det er nok bedst, at han ikke gør det, mener instruktøren.

Hemmeligt. Wes Anderson kan næsten lave et kort over, hvilke dele af hvilke af de tre brødre i -The Darjeeling Limited-, der kommer fra hvem. Men det er nok bedst, at han ikke gør det, mener instruktøren.

Twentieth Century Fox

21. december 2007

Iført et jakkesæt af klassisk snit tilføjet et par iøjnefaldende, kulørte accessories ligner spinkle, 38-årige Wes Anderson en person fra en af sine egne, ikke mindre excentriske film. I løbet af interviewet kommer det da også frem, at den amerikanske instruktør, der er rejst til London - hvor jeg møder ham - for at tale om sit seneste værk, The Darjeeling Limited, bruger sit eget liv og sine omgivelser, når han skal forme historierne i film som Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001) og The Life Aquatic (2004).

The Darjeeling Limited, der handler om tre brødre på rejse i Indien og deres forsøg på at blive forsonet, er skrevet af Anderson sammen med skuespilleren Jason Schwartzman - der spiller den ene af de tre brødre - og instruktøren Roman Coppola, søn af Francis Ford Coppola og fætter til Schwartzman. Det er i høj grad en familieaffære med Andersons gamle ven og skrivemakker Owen Wilson og Adrien Brody i rollerne som de to andre brødre.

Filmens lyd

- Der er musik af The Kinks og fra film af både den indiske instruktør Satyajit Ray og den indisk-britiske duo Merchant-Ivory i 'The Darjeeling Limited. Kan du fortælle lidt om din brug af musik?

"Jeg var interesseret i Satyajit Rays film, og jeg fandt ud af, at han komponerede sin egen musik til mange af filmene, hvilket jeg ikke var klar over. Jeg fandt også ud af, at han havde skrevet musik til Merchant-Ivorys Shakespeare-Wallah (1965), og det førte mig til deres film, og derfor besluttede jeg mig for at bruge musikstykker fra både Rays og Merchant-Ivorys film, og det blev filmens lyd."

"Jeg tænker ikke så meget over, hvad jeg vil have folk til at tænke - jeg vil bare have, at de skal have en oplevelse. Men processen er denne: Jeg kan godt lide tanken om, at min film er forbundet til Rays film på en eller anden måde, fordi jeg følte, at jeg skyldte hans film noget. Da jeg så lærte hans musik bedre at kende, forelskede jeg mig i den, og nogle af temaerne mindede mig om Mark Mothersbaughs, komponisten, jeg altid har arbejdet med. Det passede bare godt til vores film. Og jeg begyndte så at tænke på scener, hvor musikken kunne ... nogle af scenerne optog vi med Rays musik i tankerne, og det blev en stor del af historien."

Uforudsigeligt

-Hvordan var det at optage i Indien?

"Jeg måtte gøre alting lidt anderledes. Af flere mennesker havde jeg fået at vide, at det ville blive kaotisk og uforudsigelig. Jeg blev på en måde advaret. Jeg havde den tanke, at det skulle være vores politik, at når vi blev konfronteret med en eller anden overraskelse eller forhindring i løbet af optagelserne, så skulle vi bare inkorporere det i historien. Hvis det, vi var blevet enige om, skulle være optagestedet, viste sig at være anderledes, når vi nåede frem og skulle optage, så brugte vi bare, hvad vi havde. Det skete ret ofte. Noget så enkelt som ... vi havde en scene, hvor det er meningen, at liget af drengen skal vaskes, og ingen af menneskene i landsbyen, hvor vi filmede, ville have, at den scene skulle optages i deres huse. De ville ikke have, at en eller anden skulle spille død hjemme hos dem, men de indvilgede i at bygge os et lille hus, hvor vi kunne optage den scene. De byggede huset, og fyren, som stod for byggeriet, viste mig den, og jeg sagde, 'strålende, vi kommer på tirsdag og optager scenen'. Da vi så ankom tirsdag morgen, havde de ændret huset, malet det, puttet blomster på det. Det var meget anderledes. 'Hvad er der sket,' spurgte jeg, og de sagde, 'vi mente, at I bedre ville kunne lide det sådan her'. Og så optog vi det sådan, og det blev vores fremgangsmåde. Deraf fulgte, at der var overraskelser indbygget i vores proces, som gjorde det spændende."

Forbrødring

- Hovedpersonerne i dine film har svært ved at blive voksne. De har en meget barnlig og direkte måde at reagere på.

"Næsten alle personerne i mine film stammer fra forskellige mennesker, jeg kender eller har kendt eller har været. De tre brødre i min nye film - jeg er selv en af tre brødre, og Jason og Roman, der har været med til at skrive manuskriptet, er næsten som brødre, og vi tre har tilbragt megen tid med at rejse sammen på en slags broderagtig måde. Owen er også en af tre brødre, og alle disse forhold fandt bestemt deres vej ind i historien. Jeg kan næsten lave et kort over, hvilke dele af hvilke brødre i The Darjeeling Limited, der kommer fra hvem af os og andre mennesker. Men det er nok bedst, at jeg ikke gør det."

- Hvilken af brødrene er mest som dig?

"Jeg føler mig tættest på Jasons karakter. Jeg kan relatere til det faktum, at han føler, han må dokumentere alt, hvad der foregår i hans liv og lave det til fiktion, fordi det på en eller anden måde vil føre ham videre til næste kapitel i hans liv. Jeg kan bestemt identificere mig med, at den proces er vigtig for ham."

"Da vi skrev denne film, gjorde vi det til en pointe at gøre den så personlig som muligt og hele tiden bruge vores personlige oplevelser i historien. Og vi var overbevist om, at filmen ville have en stor betydning for os. Det var vores mål, at der skulle ske noget dybt for os."

- Skete der så noget?

"Det gjorde der. Når man tager væk for at lave en film, er det som regel så voldsom og intens en opgave, at det har en betydning. Vi lærte Indien at kende som turister, men det er et sted, som jeg forelskede mig i, og som jeg kunne se de andre virkelig forholde sig til. Dem, som ikke før havde tilbragt tid der, blev overvældede og betaget af stedet. Man er sammen om at fortælle en historie, og alle kommer meget tæt på hinanden."

Brug fantasien

- Den karakter, som Owen Wilson spiller, er en kontrolfreak. Er det en slags selvportræt? Du skaber dine egne verdener i dine film. Skyldes det, at du ikke kan kontrollere virkeligheden?

"Det handler mindre om at kontrollere end om at bruge min fantasi. På et tidspunkt tog jeg den beslutning, at hvis jeg har et valg mellem at bruge noget, der allerede eksisterer, eller skabe en ny version af det, som ingen har set før, vil jeg hellere prøve at finde på en fantastisk, ny version. Da vi skrev The Life Aquatic, prøvede jeg at finde ud af, hvordan vi skulle lave alle undervandsoptagelserne, og hvor vi skulle finde de dyr og fisk, vi havde brug for. Men pludselig gik det op for mig: Vi laver vores egne fisk. Og det er noget, man kan tage med sig fra filmen. Man kan se Discovery Channel, der går ret tæt på dyr og fisk, og jeg var bekymret for, hvad der ville være anderledes i vores film. Jeg kan godt lide at benytte muligheden for at opfinde nye ting til mine film, og detalje for detalje ender man med en verden, der er forskellig fra virkeligheden. Men den er som regel fyldt med ideer, der er hentet fra virkeligheden og filtreret gennem mine egne interesser."

- Er du aldrig bange for, at dine verdener bliver for fremmede, for lukkede til, at publikum kan forholde sig til dem?

"Der er mennesker, som har den oplevelse af mine film. Men for mig er de ikke lukkede, fordi det har aldrig været mit mål. Jeg er ikke interesseret i at holde igen. Hvis jeg har ideer, vil jeg bruge dem i filmen. Det er ikke en minimalistisk indgangsvinkel. Hvor meget tekstur, kan vi give det? Nogle mennesker griber fat i én ting, andre i en anden, og derfor vil det ikke være gavnligt for mig at bekymre mig om publikum - jeg er nødt til at følge mine instinkter."

 

Læs anmeldelsen af The Darjeeling Limited på http://information.dk/152158

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu