Læsetid: 3 min.

Rupert Murdoch ventes at udvide sit imperium

Med Murdochs lancering af Fox Business Tv og opkøb af Wall Street Journal er et køb af LinkedIn det næste logiske skridt i udviklingen af mediemogulens medie- og forretningsstrategi, vurderer netværkseksperter
Køber Rupert Murdoch LinkedIn.com, vil han kunne konsolidere sit forretningspublikum på tværs af medieplatforme.

Køber Rupert Murdoch LinkedIn.com, vil han kunne konsolidere sit forretningspublikum på tværs af medieplatforme.

Danny Lawson

4. december 2007

Rygter om, at mediemogulen Rupert Murdoch vil købe netværkstjenesten LinkedIn.com, har svirret i medierne, siden webloggen TechCrunch i sidste uge lancerede spekulationerne.

LinkedIn er stedet, hvor forretningsfolk, studerende, mediefolk m.fl. systematiserer og udvider deres professionelle netværk.

"LinkedIn er alternativet til kaffeslabberads og receptioner. Drop sludderen og pindemadderne, for med social software og en internetforbindelse har du et langt mere effektivt socialt værktøj og større sandsynlighed for at løbe ind i den, du lige netop søger," som cand.mag David Michelsen formulerer det på Kommunikationsforum.dk.

Allerede i oktober luftede Thomas Power, formand for netværkstjenesten Ecademy.com, en teori om LinkedIn.com's funktion i Murdochs strategi:

"Rupert Murdoch vil købe LinkedIn for 1.8 mia. og kombinere det med Wall Street Journal såvel som Fox Business Tv for at skabe et online, print og tv-konglomerat med et eneste social network, der kan konsolidere dets forretningspublikum på tværs af disse medier," foreslog Thomas Power på Ecademy.com den 29. oktober.

At integrere netværkstjenester med finansnyheder er en naturlig udvikling, mente Thomas Power:

"Det bliver måske ikke Murdoch. Det bliver måske ikke LinkedIn. Det bliver måske Yahoo, Google eller AOL, som tager skridtet. Men noget sådant vil ske - det er bare et spørgsmål om personer, teknologi, timing - og naturligvis penge."

Forretningssynergi

Online forretningsnetværk er vokset støt de seneste år. Grundydelsen på netværket LinkedIn - det at oprette en profil - er gratis. Men udbyderen kan tjene penge på tilkøbsydelser og på f.eks. Google Adds - annoncer, der er målrettet de stikord, man har i sin profil.

"Man kan sagtens forestille sig, at Murdoch på langt sigt vil kunne udnytte den enorme volumen, LinkedIn har, til eksponering af sine andre medieplatforme," siger netværksekspert Abelone Glahn fra konsulentvirksomheden @media.

Thomas Powers teori om Murdochs interesse for LinkedIn baserede sig på dette ræsonnement: Med forretningsnyheder og information leveret som del af en samlet pakke med et online netværk, vil flere brugere være fristet til at købe ekstra ydelser fra netværkstjenester, og samtidig vil det stimulere brugergenererede kommentarer og analyser.

"Murdoch har aldrig været sen til at gribe en chance for at øge synergien og integrationen mellem sine medieplatforme," argumenterede Thomas Power.

Sammenholdt med, at LinkedIns formand, Reid Hoffman, siden januar har været i gang med at gøre LinkedIn klar til enten salg eller udvidelse, ledte det Thomas Power til den konklusion, som medier i flere lande - fra Daily Telegraph over India Times til Jyllands-Posten - nu spekulerer videre i.

LinkedIn er i dag det største professionelle online netværk i mange vestlige lande med over 16 mio. brugere og har givet økonomisk overskud siden marts 2006. Der er en stor berøringsflade mellem de forretningsfolk, der bruger LinkedIn, og medier som Wall Street Journal, Sunday Times og The Times, der i dag hører under Murdoch-imperiet.

Englen Gabriel

Abelone Glahn ser frem til, at Murdoch afprøver, hvad kombinationerne af hans forskellige medieplatforme kan bruges til, men hun peger også på, at det kan give problemer: "Det er vigtigt, at folk på LinkedIn kan beholde deres privacy, deres sikkerhed omkring afgivelse af informationer," siger Abelone Glahn.

Da Murdoch opkøbte Wall Street Journal, affødte det adskillige bekymrede analyser af, hvordan den indflydelsesrige finansavis skulle fremme Murdochs agenda - blandt andet fra kommentatoren Bill Moyers, som er bekymret over, at den potentielle magt over den offentlige meningsdannelse i stigende grad er placeret på få hænder. I online-magasinet AlterNet skrev Bill Moyers: "Selv hvis Murdoch var englen Gabriel, burde han ikke eje både solen, månen og stjernerne."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu