Læsetid: 5 min.

Vækstlag og marked i clash på Vesterbro

Kunstgruppen Warehouse9 har med succes skabt rum for queer-scenen uden for den etablerede kultur, og har lånt en tom bygning i Kødbyen til udstillinger og performances i samarbejde med Kultur Vesterbro. Men tomme bygninger skal være tomme, indtil de kan udlejes på markedsvilkår, mener Københavns Ejendomme
Kunstgruppen Warehouse9 har med succes skabt rum for queer-scenen uden for den etablerede kultur, og har lånt en tom bygning i Kødbyen til udstillinger og performances. Men tomme bygninger skal være tomme, indtil de kan udlejes på markedsvilkår, mener Københavns Ejendomme
19. december 2007

Kultur Vesterbro har i et år udlånt den tomme og uistandsatte Bygning 66 i Kødbyen til 'vækstlaget i den københavnske undergrundskultur' efter aftale med den tidligere maskinchef for Den Brune Kødby. Men Københavns Ejendomme, der administrerer kommunens bygninger, er uforstående overfor, at deres 'tomme' bygning er i brug. Derfor har de pr. 1. januar 2008 opsagt de kunstnere, der bruger Bygning 66 - selvom der endnu ikke er konkrete planer for bygningens fremtid. Borgerrepræsentationen har nemlig besluttet, at Københavns Ejendomme skal udleje på markedsvilkår, og det har hverken Kultur Vesterbro eller 'det kulturelle vækstlag' penge til.

Kunstgruppen Warehouse9, en del af den internationale queerscene, bruger Bygning 66 til kunstaktiviteter, der bryder den etablerede kulturs rammer ved at "blande eksklusiv 'finkultur' og kunst og performance fra det aktivistbaserede queermiljø," som kunsttilrettelægger Jørgen Callesen alias Miss Fish udtrykker det.

Warehouse9 står nu uden lokaler til det program, der allerede er søgt kunststøtte til i 2008, og Jørgen Callesen mener, at den u-etablerede kultur har hårde odds i København:

"Historien om Bygning 66 er en historie om et undergrunds-performancested og kunstgalleri, der i trods - og med begrænset støtte fra Kunstrådet og diverse fonde - har kæmpet sig ind på scenen, men da det endelig er ved at få fodfæste, bliver nedlagt igen."

Vækstlaget

En rød skikkelse vikler sig ud af en puppe, der hænger ned fra loftet. En koreografi af blide, heftige, afsøgende kropslige udtryk. Først når man holder op med at lede efter en sammenhængende fortælling, begynder den tyske ballet-uddannede Marek Reinhard-Baczyks performance at virke.

Marek performer 'The Nature of Precarity' i de rå omgivelser i 'Basement', Kultur Vesterbros kælderlokaler på Enghavevej, udlånt til Warehouse9's støttefest 15. december.

Kultur Vesterbro ser det som sin opgave at støtte vækstlaget i Københavns undergrund, indtil de kan finansiere sig selv, siger daglig leder Erling Hageman:

"Vi arbejder bredt med forskellige kunst- og kulturarter i undergrunden, der ikke passer ind andre steder. Grupper, der vil eksperimentere og ikke har mange penge."

Københavns Ejendomme "har ønsket at bringe orden i de udlejningsmæssige forhold for bygning 66," som det hedder i et svar fra Kultur- og Fritidsforvaltningen til Frank Hedegaard (S), medlem af Borgerrepræsentationen i København. Frank Hede-gaard undrede sig over, at Warehouse9 blev opsagt, selvom kommunen ikke har besluttet, hvad bygningen skal bruges til og Warehouse9 har fået støtte af Statens Kunstråd til planlagte performances til foråret med bl.a. Bondy Boy (Frankrig) og Mandy Romero (England).

Men: der må ikke "henligge bygninger, som reelt er registreret som tomme, men hvor andre enheder uden aftale med Københavns Ejendomme foretager udlån af lokaler i bygningen."

Selv om Bygning 66 står uistandsat og tom hen, må Warehouse9 ikke udfolde sin kunst her, mener Københavns Ejendomme - med mindre Vesterbro Kultur betaler 400.000 kr. om året for bygning 66, hvilket svarer til ca. 740 kr. pr. m2 for lokaler uden varme, vand, toiletter, isolering og med smadrede ruder.

"Med de tilskud vi får inden for kulturen, er det helt urealistisk. Så skal vi hive 400.000 kr. hjem fra dem, der bruger det. Og kunstnerne i Bygning 66 har ikke slet ikke økonomi i den størrelsesorden," siger Erling Hageman.

Put dem i en kasse

"What happens when queer's not fashion anymore? ... They will put us in a box! hahaha! ... a chocolate box? a telephone box?" lød den skumle profeti fra teatergruppen Buffoons Needle, da de gæsteoptrådte med en grotesk-satirisk kritik af de 100 dages queerzone på samtidsteateret Camp X i november. 100 dages queerzone med masser af kulturpenge i ryggen, hvor hr. og fru kultur kunne opleve 'det der queer' i lettere udvidede, men stadig hygge-trygge teaterrammer på Rialto i København.

Morten Bülow, der skriver speciale om maskulinitet på historie og filosofi på RUC, har været til både 'Queer'-forestillingen på Camp X og Marek Reinhard-Baczyks performance. Han mener, at der er en verden til forskel på, hvad de to kulturelle udtryksformer bidrager med - selvom begge har som ambition at udfordre den etablerede kultur og eksperimentere med mulighederne for, hvordan køn og seksualitet kan iscenesættes.

"Camp X's forestilling inkluderede kun publikum som beskuer, og det blev lidt, 'nu skal vi ind til det her freakshow', som de også selv kaldte det under forestillingen," siger Morten Bülow. "I Basement var man selv en del af rummet, hvor folk brød de normale forventninger til køn og kønslig opførsel. Der var ikke denne her 'skuespiller overfor publikum'. Folk var der, fordi de oplever verden på en anden måde end det etablerede samfund, og performer som en del af deres verdenssyn," siger Morten Bülow.

"I Camp X blev budskabet skåret ud i pap, nærmest oplysningsagtigt. Til Warehouse9 var der ingen tolkningsnøgle. Så man blev man nødt til selv at være aktiv og investere sig selv i oplevelsen. Det er en hel anden form for kunst, der måske også er sværere tilgængelig - og det bliver mindre forudsigeligt, hvad folk får ud af det," siger Morten Bülow, der mener, at begge kulturelle udtryksformer har en vigtig funktion.

Julegave til græsrødderne

Warehouse9 håber at fortsætte deres aktiviteter i Kødbyen, siger Jette Lund, der er dramaturg og medlem af Warehouse9's bestyrelse:

"Det er vigtigt for os at blive i lokalområdet og helst i bygning 66. Vi ønsker at fortsætte det gode samarbejde med Kultur Vesterbro, der hele vejen har understøttet netop det autonome og brugerstyrede i Warehouse9's kunstneriske aktiviteter."

Ifølge Jørgen Callesen er de tæt på selv at kunne finansiere driften, fordi arrangementerne i 2007 har været en stor succes - på mindre end en tiendedel af det budget, som f.eks. Camp X arbejder med.

"Og al den omtale, vi har genereret med performances på internationalt niveau, får Københavns Kommune jo gratis, hvis de lader os være i lokalerne," siger Jørgen Callesen. Han mener, at Københavns Ejendomme udgrænser en stor del af kulturlivet ved at sætte huslejen så højt:

"Det prisleje dræber hele det kulturelle vækstlag på Vesterbro. Vi bliver tvunget ind i et establishment, som ikke anerkender os, fordi vi også henvender os til og er en del af et 'community'-baseret kulturliv, som ikke er spor eksklusivt," siger Jørgen Callesen.

I morgen skal Kultur-og Fritidsudvalget tage stilling til, hvad der skal ske med Bygning 66.

Erling Hageman ønsker sig, at Kultur Vesterbro kan tilbyde undergrundskulturen lokaler også i 2008:

"Jeg håber på en stor dejlig julegave fra kulturpolitikerne."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu