Læsetid: 2 min.

'Yallahrup Færgeby' i modvind

DR2's julekalender 'Yallahrup Færgeby' beskyldes for at diskriminere - både indvandrere og danskere. DR2 understreger, at kalenderen er en satirisk serie
DR2's julekalender 'Yallahrup Færgeby' beskyldes for at diskriminere - både indvandrere og danskere. DR2 understreger, at kalenderen er en satirisk serie
5. december 2007

Den diskriminerer og er intolerant over for etniske minoriteter. Nej, tværtimod, den diskriminerer danskerne. Den nye julekalender Yallahrup Færgeby på DR2 har bragt de skarpe holdninger frem allerede fra starten.

Serien handler om de to venner Ali og Hassan på 12 og 13 år, der bor i en ghetto og gerne vil være "ornli' syge gangsters". Men tre lærere i Hvidovre mener, at julekalenderen er diskriminerende og nedsættende over for etniske minoriteter.

"Yallahrup Færgeby tager i den grad udgangspunkt i vores fordomme om en klassisk ghetto med klassiske indvandrerunge i den dominerende rolle, med hvad dertil hører af stødende sprogbrug, stoffer, gambling, sex, vold og scener, som kan virke diskriminerende og skræmmende," skriver lærerne tirsdag i et debatindlæg i Politiken.

"Det må ikke være sjovt at hedde Ali eller Hassan i december måned," skriver de tre, der underviser 15-17-årige på Hvidovre Ungdomsskole.

Blandt lærerne er Kashif Ahmad, der dels blev kendt som folketingskandidat for Ny Alliance og dels som initiativtager til en støttekoncert i 2005 i Cirkusbygningen i København for jordskælvsramte i Pakistan.

Ifølge lærer Kamilla Elleby bomber julekalenderen både sprogbrug og menneskesyn tilbage hos eleverne.

"Fra dag ét gik vores elever rundt og sagde "din fucking bogluder". Vi kæmper en hård daglig kamp at få dem til at ændre deres sprog og droppe deres fordomme om indvandrere. Men det falder jo til jorden med en julekalender, der fremstiller indvandrerdrengene som halvdebile og med store boller og pigerne som voldelige i pigebander," siger Kamilla Elleby til Ritzau.

Men også indvandrerkritikere finder julekalenderen racistisk. Dog med det modsatte fortegn - racistisk mod danskerne med dansk baggrund.

Øjebæ

"DR spreder ikke julehygge med sin kalender, men tværtimod berøringsangst og konfliktskyhed over for egen kultur - her julekultur - for at please nogen, der slet ikke vil fejre jul. Og det øjebæ betaler vi tvangslicens til," skriver Janne på debatsiden uriasposten.net.

"Den ny julekalender er racistisk. Den glorificerer jo sociale tabere, der ikke kan begå sig i samfundet, og lader oven i købet disse tabere fremstå som rollemodeller for indvandrere. Det er ikke godt," hedder det i et andet indlæg.

Og endelig skriver JensH, at "det er helt grotesk, at DR bruger de tvangsudskrevne licensmidler til at promovere den multikulturelle ideologi".

DR2 afviser kritikken fra både den ene og den anden fløj: "Vi har at gøre med en satireserie med stereotyper. Forhåbentlig kan den få nogle tabuer op til overfladen og få dem udstillet lidt, så vi kan grine med hinanden og af hinanden. Og så er Ali og Hassan jo et par sympatiske figurer, som man kommer til at holde af. Dermed kommer man ud over de rene fordomme," mener underholdningschef Peter Gren Larsen, der hilser kritikken på uriasposten.net velkommen.

"Er det ikke bare skønt, at serien ikke kan båses. Det havde da været ulykkeligt, hvis det kun var den ene part, der kunne bruge den som spydspids mod den anden. Nu bliver tingene da debatteret," siger Peter Gren Larsen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg synes nu foreløbig, den er ret skæg. Der var også nogen, der kaldte "The Julekalender" diskriminerende mod jyder og/eller københavnere.

"fremstiller indvandrerdrengene som halvdebile og med store boller og pigerne som voldelige i pigebander"

Har hende der Kamilla Elleby selv set et afsnit eller kommentere hun bare på de observationer hun gør sig på sin egen skole? Så vidt jeg husker var pointen med bollerne, at han netop IKKE havde store boller qua at de ikk var faldet på plads endnu...

I disse fede år er det åbenbart moderne at gøre grin med taberne i vores samfund, så vi andre kan få nogle lækre overskudsfølelser og ditto grin - det er bare ikke sjovt!

Meningen er øjensynligt at vi skal grine af deres væremåde (den syge gangsterstil), for der er ingen eller kun ganske få effektive pounchlines og pointer. Og så er det bare svært at grine af noget, der er et stort socialt problem til hverdag her i københavn V.

Jeg vil da foreslå DR 2, at lave "satire" med narkomanerne ved Mariakirken, psykisk syge og de fysisk handicappede. Det er så dejligt nemt! Er der nogle fra de nederste socialgrupper jeg har glemt?

Er DR blevet bange for at gøre grin med magthaverne? Jeg kunne da sagtens forestille mig Anders F og Bendt B som nogle dukker inde på Borgen, der prøvede at bli' orni' syy' gansta' el. lign.

Lad os nu benytte denne lejlighed til at diskutere meget tiltrængte emner i 'invandrer-debatten'. Jeg bliver led og ked af at høre, at debatten endnu en gang kommer til at handle om sprogbrug, vold, stoffer osv. (jf. citat fra lærerne i artiklen). Efter at have set afsnit to eller tre, hvor interegration blev hevet på banen, sad jeg tilbage med en lidt ubehaglig fornemmelse. Nok er der i julekalenderen tale om karikerede hændelser og dukker, men jeg syntes egentlig, at jokes'ene om interegration ramte plet på en ubehaglig måde. For hvad fanden er interegration? Er det at spise røde pølser og drikke øl til fodboldkampe? Er det at bidrage til samfundet via skattebetaling? Er det at gå i overfyldte kommunale skoler frem for muslimske friskoler? Jeg er efterhånden ret meget i tvivl selv.

”Yallahrup Færgeby” er dybt racistisk. ”Yallahrup Færgeby” er udtryk for den særlige danske variation af xenofobi og islamofobi, hvor man forsøger at gøre racismen mere stueren og legitim ved at kombinere den med humor. ”Yallahrup Færgeby” er ”underclass bashing” af væste skuffe, og et slet skjult forsøg på at fortsætte, der hvor Jyllands Postens karikaturtegninger slap.

Kunne man forestille sig en julekalender i DR2 med nogle sjove dukker, der skulle gøre grin med jøder eller homoseksuelle?

Jeg synes den virker som fabrikeret til lidt familieunderholdning i sofaerne ude i de provinsielle sovebyer, hvor de fleste med indvandrerbaggrund enten ikke har råd til at bo eller gider at bo, fordi homogeniteten simpelthen ikke virker indbydende eller for den sags skyld særlig interessant for udenforstående. De klukler sikkert derude, men der er egentlig ikke så meget at grine af i serien. Teksterne er i bedste fald ikke særlig skarpe og musikken er kedelig.

Det eneste lyspunkt er dukkerne. Ali er nu en meget sød lille gangster med sin lillebitte tissetrold og sine store bløde filtlapper og imamen er ret funky i sine røde tangatrusser, men så starter dialogen eller de begynder at synge og straks ender det hele i een stor plat kliché, der hverken rykker i den ene eller i den anden retning. Hvis forfatteren så i det mindste havde ladet sig inspirere af det humoristiske overskud, som findes blandt de mennesker, som hun karikerer, ville serien måske have været en øjeåbner - og sikkert oven i købet sjov. Som den fremstår nu, kan man nyde dukkerne et kort sekund og så er den fis feset ud i forudsigelig karikatur. Der mangler bid. Men måske vil DR ikke skræmme sine middelklassekernekunder væk.

At de hader den på Uriasposten er forudsigeligt nok, men det skyldes jo primært, at den ikke er julet. De hører helt sikkert til det samme hold, som hadede Poul og Nulles klassiker i hullet.

Den er bare ikke sjov!

Og så har jeg i øvrigt svært ved at se hvilke "tabuer" der bliver taget op. Tabu betyder jo det unævnelige, og hvilke ting i julekalenderen er ikke tidligere blevet diskuteret til hudløshed.

Det er ikke satire, det er slapstick.

En del af de kritikere, der ikke kan lodde dybderne i Yallahrup Færgebys kærlige satire, er lovligt undskyldt, eftersom de aldrig har været drenge.

Resten af den forargede flok kan vel undskyldes med kronisk selvhøjtidelighed. Vogt jer! siger jeg, vogt jer for de islamofobiske kludedukker!

Endnu et herligt indslag på DR2 inden sengetid. God satire der kradser.
Brødre, I var også børn en gang!
Børn har jo heldigvis altid været fordomsfri, nysgerrige og videbegærlige, og haft deres egen verden, koder og sprog.
De sparker eller spørger naturligvis også til vores tabuer og værdier.
Kræver svar på ALT. Intet mindre forhåbentligt.
Forældre må svare på det de orker. Noget klarer lærerne, resten finder ungerne selv ud af eller sammen. "Voksne" kan de jo hurtigt nok blive.
En tak til alle frivolte og frisættende mennesker - store såvel som små - jeg traf på min vej.
Spændende om også pigeverdenen i Hjallerup og omegn bliver foldet lidt mere ud.

Hejsa -
Jamen den julekalender er noget af det morsomste
jeg har set de sidste mange år..
Jeg er ikke skræmt over figurerne ej heller over de
mennesker de skulle parodier..

Vi har også lavet en net julekrage - kalender …
Den er også morsomt ….og kun lavet til denne
Jul og findes kun på nettet ....se selv
http://blog.tv2.dk/malfetdk/
synes i skulle kikke forbi og læse min mening
om Ali og de andre ..

KH Danielle

yallarup færgeby fyre en bredside imod beggesider i udlænninge debatten.

Det er bestemt ikke kun invandre drenge der er grines af i yayallarup færge by.

Det er ligeså meget personer som morten der er en deprim skole biblotekar som der er til offenlig grin han er den tybiske halal hippi.
skole inspektøren hanne er den over danske dansker. afsnittet hvor hun lavede en integrations bevis til ali og hassan er ganske enkelt genialt. Det afsnit beskriver perfekt at det er asimilation og ikke integration som der er ønsket i den danske invandre debat.

nej yallarup færgeby er god underholdning med en god dyb satire over et nutids danmark. jeg elsker simpelhed figurene dennis og morten. og ali er en søddreng der bare gerne vil være en af de seje drenge lige som dennis.

Serien er ganske enkel genial.

Jeg synes at det er vidunderligt at nogen genopfinder TV igen med Yallerup Færgeby. Der er bid i serien og det er skidegodt for vores samfund - uanset om vi er danskere eller danskere.

Lige siden muhammedkrisen har det stået galt til her i Danmark.
Offentligheden er blevet forurenet af mainstream. Både politisk og kunstnerisk berøringsangst. Der er nu så meget harmløs underholdning i æteren som intet som helst kommunikerer andet end bevistløshed og talentløshed.
"Aldrig har så mange sagt så lidt om så meget"
Alting i medierne er spin og tjekket på 40 forskellige brugergrupper
Så det fremstår som ren mainstream, helt blottet for indhold.

Godt TV som "Yallerup" er helt klart på glatis og debatskabende.
HipHop-kulturen har i årevis haft carte-blanche i samtlige medier
med hovedtemaer som vold, ganstere, ludere, stoffer og alt hvad der rimer på intolerence. Retorikkenhar nu forplantet sig og sidder godt på rygraden i ungdommen.

Det er vildt morsomt at et par hånddukker som bevæger sig i et univers
de fleste kender fra deres "Barndoms Julekalender" ligepludselig
spiller op med emner som "lykkepiller", "rygerklubber" og "terrorister"
Helt sikkert en hård opvågning for mange i kongeriget.

Der er måske mere oplæg til debat i "Yallerup Færgeby" end noget jeg har set i lang tid både fra underholdningsindustrien og den politiske scene. Spørgsmålet er om vi har tid til debatten.

Hvad skal vi med Ali, Hassan & Dennis i det virkelige Danmark?
Hvorfor er der så mange rygerklubber og lykkepiller i Danmark?

Uanset om vi tror på Allah, den kristne gud, eller i sidste ende os selv
er vi nødt til at kommunikere og definere en masse termer for at komme
videre sammen. Det som vi ikke formår at bearbejde i samfundet kan kunsten sætte sin finger på. Bemærk at jeg skriver kan.........
Jeg har længe betragtet DR som D-var. Nu er det så DR igen med rigtig public service som forlanger noget af seerne
Det er "Ornli Sygt!" - og sundt at se!

MVH Henrik Andersen

Henrik Andersen:

"Lige siden muhammedkrisen har det stået galt til her i Danmark.
Offentligheden er blevet forurenet af mainstream. Både politisk og kunstnerisk berøringsangst. "

Ja det er rigtigt Henrik, lad os atter få lidt mere gang i "værdikampen" og "udlændingedebatten". Lad os for Guds skyld holde den xenofobiske gryde i kog. Ellers kunne vi jo risikere, at de skel i befolkningen som det danske parti og de borgelige medier har skabt gik hen og forsvandt.

Når man læser ovenstående rygmarvsreflektoriske sætninger, er det jo tydeligt, hvem der kæmper for at holde en gryde i kog. Men sådan er det jo med ideologisk vanetænkning - den har det med at stivne, hvis man ikke fyrer godt op under den med letantændelig indignation.

Jørgen Martinsen

Til alle jer, som er kede af at se Yallahrup Færgeby vil jeg sige: Det er synd for jer, at i skal lide under den i vor søde juletid. Her er nogle forslag til, hvad i kan gøre i stedet for at lukke op for serien: 1) Bag nogle politiske korrekte klejner 2) Klag til Plummer og be' om en 'ommer' 3) Indøv et fedt folkemusiknummer i 13/8 4) Sæt jer ned i Østelandsk te - stilling og afvent situationen (gerne meget længe). Græd ud hos jeres ikke etnisk danske købmand 5) Flyt permanent til Sverige. De vil aldrig sende Yallahrup Færgeby - eller andre beslægtede serier - med svensk statsgaranti! Og så ønskes i en rigtig ornli' go' fucking jul!

Yallahrup færgeby er sjov og ikke sjov. Den er begge dele. Men først og fremmest sætter den ansigter på alle de, som vi er bange for derude i samfundet. Dem vi møder i grupper på gaden, på stationen i toget og navnlig i trafikken. Købmanden og kioskejeren. Den hopper op over alle de barrierer vi selv har bygget op på baggrund af de aktuelle tilstande i de danske storbyer. Den skaber bro mellem kulturerne på den danske måde og indvandrerne griner med danskerne. Hatten af for initiativet. Det er fedt og lad os se mere af det. Rollemodeller, fædregrupper, ssp og andre velmenende krimalpræventive initiativer må jo melde pas. Lad os forsøge lidt med humoren.

Jeg kan varmt anbefale at man læser Katrine Sekjærs artikel ”Fjabbelade, dørslag og yalah”. Sekjær er indtil videre en af de få personer, der i Dagbladet Information har skrevet noget gennemtænkt og velbegavet om DR2´s xenofobiske julekalender.

Per Thomsen kalder Yallahrup xenofobisk. Som sædvanlig vender han kanonen den forkerte vej.

Hans evindelige felttog mod folk, der er næsten, men ikke helt enige med ham i udlændingedebatten, minder om 70'ernes stridigheder på venstrefløjen, hvis eneste resultat var, at højrefløjen i fred og ro voksede sig stor og stærk.

Ret kanonerne mod Kjærsgaard, Camre og Krarup, Per, og lad os, der nyder Yallahrups dejligt platte frikvarter fra den politiske selvhøjtidelighed, være i fred.

Kære Per Vadmand, mit indlæg handlede om Katrine Sekjærs artikel. Hvis du absolut føler dig kaldet til at kommentere dette indlæg, synes jeg, at du skulle holde dig til sagen. og forholde dig til Sekjærs artikel, i stedet for at præsentere endu et af dine evindelige ad hominem angreb på min person.

Mit indlæg gik udelukkende på, at du betegnede yallahkalenderen som xenofobisk. Det synes jeg ganske enkelt er flueknepperi, når der går så mange RIGTIGE fremmedhaderee rundt.

Per vadmand:

"Mit indlæg gik udelukkende på, at du betegnede yallahkalenderen som xenofobisk."

Ja netop. Hvorfor forholder du dig ikke til Katrine Sekjærs glimrende analyse?

Vil du påstå at Sekjær ikke er endog meget kritisk overfor DR2s tåbelige julekalender? Kniber det med at læse idenad Vadmand?

Jørgen Martinsen

Kære Per Vadmand og ditto Per Thomsen.
Hvor er det dog ærgreligt, at i lader mig stakkels medlæser overvære denne 'formidable' tennisduel som i ret så dramatisk udspiller for åben skærm. Hvorfor lader i ikke julehyggen sænke sig over jer i stedet? Lad mig foreslå jer, at i mødes for at danne en lille musikalsk duo på fx. 6 - strenget æggedeler stemt i 436 og vandekande i Db - dur. I må selv fordele instrumenerne mellem jer. Så vil i opleve, at det at spille sammen langt overstiger jeres tenniskamp i kvalitet. I vil blive socialt forbundne og derigennem komme til at nære dyb respekt for hinanden. Meddel venligst tid og sted for jeres første koncert. Jeg kommer med glæde. I kan jo kalde jer "Per og Per". Måske kan jeg overtales til at blive jeres impresario. Hel og lykke med foretagenet! Det bliver en 'ornli' syg koncert"

Kære Jørgen Martinsen
Jeg forstår godt din irritation og din syrlige kommentar. Hvis du følger min uskønne disput med Per Vadmand vil du kunne konstatere, at det som altid er Per Vadmand der tager initiativet.

Diskussionen starter med at jeg med et indlæg henviser til glimrende artikel af Katrine Sekjær, der på glimrende vis kan perspektivere debatten i denne tråd. Det er ikke et indlæg der specielt er henvendt til Per Vadmand.

Alligevel reagerer Vadmand med et ad hominem angreb på mig, og vel at mærke uden at han overhovedet forholder sig til sagen, nemlig den artikel af katrine Sekjær som var mit motiv for at skrive indlægget. Det har jeg vel lov til at reagere på?

Det er karakteristisk, at Thomsen ikke overhovedet kommenterer den konkrete kritik af ham i mit første indlæg, nemlig at han skyder spurve med kanoner, når han kalder Yallahrup xenofobisk.

Samt at jeg bestemt opfatter Sekjærs kronik som langt mere nuanceret i sin vurdering af yallahkalenderen, end Per Thomsen har læst den. I stedet for at argumentere, skriver Thomsen blot, at jeg "ikke kan læse indenad."

Jeg opfatter ikke mine indlæg som "ad hominem"-angreb. Det må vel være tilladt at kritisere en debattørs synspunkter, uden at han føler sig personligt forulempet, eller hvad?

Per Vadmand:

”Samt at jeg bestemt opfatter Sekjærs kronik som langt mere nuanceret i sin vurdering af yallahkalenderen, end Per Thomsen har læst den. I stedet for at argumentere, skriver Thomsen blot, at jeg "ikke kan læse indenad."”

Det er jo tom retorik, Per Vadmand. Sekjærs tekst er ikke så uklar og abstrakt at den åbner mulighed for en hel masse forskellige fortolkninger. Når Katrine Sekjær eksempelvis skriver følgende, må det da være så tydeligt at selv Per Vadmand kan forstå det:

”Umiddelbart kan man sige, at Yallahrup Færgeby bare er en dukkefilm - hvad skulle der være i vejen med det? Ligesom de tegninger, der udløste en mindre uoverensstemmelse mellem Danmark og Mellemøsten. Karikatur-tegninger er jo bare for sjov. Der er ikke noget, der er for helligt til at gøre grin med, vel? Det skulle da lige være vores egne tabuer. Hvad med Tønder-sagen? Kunne det ikke være sjovt, hvis andre udstillede vores danske kultur (med Brian Mikkelsens ord en kultur, der altid vil være mere gyldig herhjemme end "en middelalderlig muslimsk kultur"). Er det ikke et godt gammelt pæredansk udtryk, at "tomme Tønder buldrer mest" - for hvor tom er Tønder, når der falder brænde ned med mere end en buldren? Kunne det ikke være tjotjalt syyyg humor at lave en dukkefilm om det?”

Michael Skaarup

For mig er, Yallahrup færgeby en temmelig vedkommen kommentar til vores samfund.

Jeg har meget svært ved at se det racistiske i serien, da rigtigt mange af de børn og unge, som jeg arbejder med i de århusianske "yallahrupper", ser serien med stor vellyst.
Jeg vil nærmere mene at yallahrup er samfundskritisk, fordi vores samfund producere stereotyper som Ali og Dennis, og fordomme om stereoyper som Ali og Dennis, imens vi som borgere i samfundet, acceptere det. Det er dog den lettere side af samfundskritikken serien tager op. Det mener jeg fordi vores samfund indeholder mange flere skyggesider, f.eks. Tøndersagen, men også andre forsømmelse af vores sociale ansvar overfor ældre, psykisk syge, og børn og unge der lever under kummerlige forhold. Og måske skal der laves en sartirisk tv-serie om disse emner også.

For mig, er yallahrup-universet, den verden jeg oplever, at nogle af de "utilpassede" unge lever i. Det er derfor på en måde skræmmende, og på en anden måde befriende, at grine med i serien.

Det skræmmende består i, hvor tæt på virkeligheden, som ali's 2pac-gangsta-univers er, for den lille del af børn og unge, jeg arbejder med. Selv om det er en lille del, så er det, den "gruppe" af unge, som fylder meget i medierne, hos socialforvaltningen, hos politiet, og hos psykiatriske og kognitive behandlingssystemer.

Det befriende består i, muligheden for at kunne grine af netop den skræmmende og tragiske virkelighed. Og humoren gør det lettere at sætte en diskussion i gang, med de unge omkring det lort som de foretager, og hvad konskvensen kan være, den dag hvor de ikke længere er under 15 år.

Rend og hop!

Hvor fintfølende har de lov til at blive dem der er overgået eller født ind i Islam.

Da der blev fremstillet serier med "Drengen fra "Snave" var de ingen som protesterede ej heller da vi så "Drengene fra Angora". Disse serier er jo groft diskriminerende overfor for mennesker fra provinsen og rockerne.

Rend og hop eller nyd den danske ytringsfrihed helt til grænsen. Eller smut over grænsen til de samfund hvor gud er lov.

Steen Flemming Jørgensen:

” Rend og hop eller nyd den danske ytringsfrihed helt til grænsen. Eller smut over grænsen til de samfund hvor gud er lov.”

Det kunne Pia Kjærsgaard og de sorte præster ikke have sagt mere præcist. Et af deres slogans under den seneste valgkamp var som bekendt: ”Skik følge eller land fly”.

Flemmings og Pias budskabet er klart. Indvandrerne skal være villige til at finde sig i en hvilken som helst ydmygelse og forhånelse, hvis de ikke vil sparkes ud af kolonihavehuset. Så kan de lære det!

Som Sekjær skriver: "Man driller kun dem, man godt kan li', og man driller kun, når man er blevet stor nok til at kunne grine ad sig selv, før man gør grin med andre."

Det er præcis det, Yallahrup Færgeby gør.

Jeg skriver efter at have set mit første afsnit af Yallahrup Færgeby idag, og jeg må sige, at jeg er chokeret. Jeg er selv af tyrkisk herkomst (født i Danmark, dansk statsborgerskab), er 26 år, og ser mig selv som velintegreret i både den danske kultur og humor med en god portion selvironi. Dog er jeg dybt forundret over, hvorledes Danmarks Radio, der ellers er enestående i sit tilbud om undervisning til folket med dets spændende og lærerige programmer, kan stå inde for denne slags underholdning for de unge! I dagens afsnit får Ali en åbenbaring af en slags; han drømmer at en gangster under flugt beder ham passe sin pistol, og man ser Ali (intentionen uagtet) skræmme sin lærer væk med et skydevåben, ryge hash, sniffe kokain og udrase sin fantasi som Tony Montana. Jeg var spændt på at se om der ville komme en løftet pegefinger, men til min skræk er klimakset at de to drenge løber skrigende væk fra gangsteren da han virkelig dukker op.. Nu har jeg godt nok ikke set andre afsnit, og kan derfor ikke udtale mig om hvorvidt der er en morale, men jeg er stødt først og fremmest som menneske over at ovenstående samfundsproblemer i dén grad bagateliseres og egentlig løftes til en eller anden form for cult-status, samt som udlænding både skuffet over at udtryk som "perker" udlændinge imellem bliver anskueliggjort som okay. Jeg er klar over at man i pædagogiske øjemed vil gå langt for at være "ung med de unge" og ved at det er vores stil her i Danmark at få folk fra de forskellige kulturer til at slappe af overfor hinandens forskelligheder ved at gøre grin af os selv og hinanden, men her sætter jeg grænsen. Det er ikke alle unge der kan udlede de samfundsrelaterede emner, som vi kan se på de tre læreres elever. Jeg går ind for moral og godhed. Jeg går ind for at vi skal kunne grine ad os selv og hinanden, men denne julekalender lugter af rating-ræs, og så kan jeg ikke se hvorledes den skulle være opbyggende for nogen som helst! Jeg ved hvad det vil sige at have haft et indholdsløst liv, eller ihvertfald at være overbevist af selvsamme imellem hashens bedøvende tåger, og synes ikke det er "skægt" at se sådan en fælde blive brugt som joke, nu hvor jeg er ude af dét misbrug. Der må findes andre måder at bringe folk tættere på hinanden, faktum er at vi er mange forskellige kulturer og religioner på én planet, og der er brug for forskellige mennesker for at få et samfund til at fungere, det ville være katastrofalt hvis alle ville være læger men ingen skraldemænd og omvendt, for at forenkle billedet. Hvorfor skulle man vælge uhøflighed når man nu har valget? De fleste i et videnssamfund som vores er så småt ved at være klar over, at man selv skaber sin virkelighed, men så er der den virkelighed som fx vores børn er fælles om i skolen, eller vores mager på arbejdspladsen, så hvorfor ikke anspore den omgangstone som er mindst belastende for flertallet? Ind imellem vil der skulle lukkes damp ud hvorfra en opmærksomhed kan føre til forståelse, dette skal der være plads til, men når vi nu har både tid, penge, fornuft og viden (som i DR2´s tilfælde), hvorfor så ikke opfordre til det bedste i os ved også at gøre brug af hjertet?

På seriens webside er det muligt at downloade sange med titler som “Sut min p**“.. Jeg har ikke børn endnu, men jeg ved helt sikkert at jeg ikke ville ønske at mine børn blev udsat for denne slags “underholdning”, det er jo dybt tomt.
Fred til os alle.

Tak til "Medmenneske" for en meget relevant replik. Dit indlæg demonsterer meget tydeligt, hvor hul argumentatioenen er, når fortalere for DR2s tåbelige julekalender påstår, at det er to indvandrere der er kommet med ideeen til serien, og at indvandrerne derfor selv synes, at det er morsomt at blive udsat for de danske mediers evindelige hån, spot og laterliggørelse.

Selvfølgelig er der indvandrere, der ikke synes, serien er morsom - ligesom du ikke synes det. Det hverken beviser eller modbeviser andet end, at smag og behag er forskellig.

I øvrigt synes jeg, moralen er ganske tydelig i netop det pågældende afsnit: Ali og Hassan oplever i fantasien konsekvensen af det "syge gangster"-trip og løber derfor skrigende bort, da det bliver virkelighed. Hvor mere ønsker man det egentlig klippet ud i pap?

Serien er social mobning! Og det er morsomt for én som bor i hus nord for København, som ikke kender nogen af de involverede parter. Et socialt boligbyggeri som har udviklet sig ghettoagtigt, 2.g'ere, ansatte i folkeskolen, danske unge med svag socialbaggrund, pizzabagere, overmalede offentlige transportmidler - alle bliver gjort til grin.

Det er en lidt sjov udvikling. for år tilbage ramte den sociale mobning især "bønder". Provinsboere, som københavnere fandt primitive. så flyttede den sociale mobning til Københavns vestegn. Nu var det Brianer, Johnnyer og Kennether, som blev udsat for social mobning. Nu er fænoment så flyttet til indvandrere, 2.g'ere og ansatte i folkeskolen. Hvem mon bliver de næste prügelknaber (jeg er ret sikker på at det ikke bliver mig - kulakkernes nedtur er uigenkaldeligt fortid )

Jeg må indrømme at jeg som 100 % indfødt dansker (ok min mormor var vist 1/4 tater) også føler mig "groft karikeret" af Yallarup Færgeby".

Jeg er enig i at serien skal opfattes som satire over samfundet som helhed. Satiren er ikke ensrettet. Den kan i mine øjne mindst lige såvel opfattes som satire over danskernes fordomme, bløde mænd og dominerende kvinder som over indvandreres livsstil.

Referencen til Jullerup Færgeby er ikke tilfældig. Serien illustrerer netop via referencen, den enorme udvikling vort samfund har gennemgået, fra tidlige halvfjerser hygge barndom med hjemmegående mødre, til rå 2000-forstadsbarndom, med børn som er overladt meget mere til sig selv. Ali og Hassan er af indvandrerbaggrund, men forråelsen ses også blandt etnisk danske børn. Jeg opfatter bestemt serien som en opfordring til at sammenligne dengang og nu.

Samtlige mænd i min generation, må også føle sig ramt, at personen Morten, som er en glimrende satire på tidens næsten-kastrerede, rolleforvirede og uselvstændige manderolle! Jeg kommer til at tænke på Niels Hausgaard forrygende satire over tidens mande/fædrerolle.......

Der er i mine øjne alt i alt tale om en ganske morsom satire, som fint kan sendes efter 22 på "smagsdommerkanalen" DR2, og jeg morer mig over den dagligt. Jeg har ingen anelse om hvorfor det genudsendes i børnetid kl. 19:50. Serien er absolut ikke for børn under 12.

Julekalenderen er nogle gange hylende morsom og en gang imellem, mindre morsom, men alt i alt, jeg har ikke set dem alle, god ironisk underholdning. Det gangstasprog, der bruges, høres hver dag i en hvilken som helst folkeskole i Københavnsområdet og Ali er ligeså autentisk, som den mere moderate Hassan. Den evigt trætte Morten taler og udtaler sig stort set som formanden for danmarks lærere Anders Bondo Christensen. " Det alså så vanskeligt de hær, jæ går ned med stress" med tydelig jysk accent. At gøre grin med livet i underklassedanmark er da ligeså legitimt, som at gøre grin med de fine. At den skulle være forbudt for børn er jo helt til grin, sammenlignet med Mattesens rå Vesterbrohistorie er denne uskyldig.
Det er vist kun folk der har rigelig med tid, der seriøst, der var et godt underdanmarkudtryk, tager alle andres ulykker på sig. Hva har I gang i ?

Har I set noget på TV jeg ikke har set? har i oplevet noget i flimmerkassen?
Det vi har set på tv, det taler vi om, specielt hvis andre ikke har set det, så kan man jo virkelig videregive en oplevelse.

Alt ialt ser folk det meste på tv.

Christian Olesen:

"Referencen til Jullerup Færgeby er ikke tilfældig. Serien illustrerer netop via referencen, den enorme udvikling vort samfund har gennemgået, fra tidlige halvfjerser hygge barndom med hjemmegående mødre, til rå 2000-forstadsbarndom, med børn som er overladt meget mere til sig selv."

Mage til nostagisk syretrip, skal man da vist lede længe efter. Tror Christian Olesen virkeligt selv på, at vi ikke havde fattigdom, ulighed og en stor underklasse i halvfjerdserne?

Rolig nu, Thomsen!

Vi har deltaget i de samme debatter tilstrækkeligt mange gange til at du burde vide at vi er på samme side, i forhold til social debatten. Jeg nævner i mit argument herover intet af "social" relevans. I øvrigt er vi, ved jeg fra tidligere debatter, på linie med hinanden, når det kommer til misbrug af ytringsfriheden, så derfor forstår jeg slet ikke din harme over Yallarup.

Jeg opfatter slet ikke at Yallarup serien har et socialt tema. Temaerne er i mine øjne helt klart fordomme mellem forskellige etniske grupperinger, og som nævnt herover, noget med svage mænd og stærke kvinder. Teamet er IKKE, sådan som nogen misforstår det, selve forskellene mellem de etniske grupper. Hvis det eneste alternative manderolle, til macho-gansta stilen, som Danmark præsenterer de unge indvandrere for, er den næsten nosseløse Morten, så forstår jeg godt at de vælger "a vær gansta som Dennis" i stedet for nosseløse, og dette antydes flot.

Jeg fastholder dog at forfatterne ved den åbenlyse sammenstillingen med 70'er idylen i Jullerup Færgeby ønsker at synliggøre forråelsen og den øgde opdeling af det danske samfund. Det kan jeg selvsagt ikke føre eksplicit bevis for.

Jeg finder filmen Lille Per mere stødende så, vi mennesker burde kunne være os selv uden at blive kaldt bøsse eller andre nedsættende ord..Selv metalhovederne der hovedsagligt kalder andre bøsse står og whinner i nyhederne om hvordan de bliver set ned på. (Sikke en overraskelse)

Serien i sig selv er meget normal, syret=/

Er ret neutral her