Læsetid: 2 min.

'Vi køber ikke bare for at eje'

Nordisk Film og Nimbus Film står bag langt de fleste danske filmatiseringer. Også i år har filmselskaberne købt rettigheder til en række skønlitterære værker. Men der er ikke garanti for, at de nogensinde bliver film
24. januar 2008

Børnebøger, fantasybøger og krimibøger. Det er de genrer, der for tiden bliver kigget mest efter, når filmselskaberne går på jagt efter gode historier i bøgernes verden. Nordisk Film har senest købt option på filmrettighederne til Renée Toft Simonsens Karla-bøger, Sara Blædels Kald mig prinsesse, Elsebeth Egholms Personskade, Mikkel Birkegaards Libri di Luca samt Lene Kaaberbøls Skyggeporten og Skammerens datter.

"Vi har i forvejen mange hverdagsdramaer i dansk film, mens det kniber mere med genrefilmene. Derfor er det mest genrehistorier, vi går efter," siger producer på Nordisk Film Thomas Heinesen.

Ved at købe optioner har filmselskaberne endnu ikke sikret sig rettighederne til filmen, men blot skaffet sig eneret til at købe dem. En option kan i princippet forlænges i det uendelige, men bliver det oftest kun to til tre år, mens filmselskabet undersøger, om produktionen kan realiseres kunstnerisk og kommercielt. Der er dog undtagelser. Nordisk Film har således haft eneret til filmatiseringen af P.O. Enquists Livlægens besøg i seks år, uden at dens fremtid endnu er fuldt ud klarlagt.

"Det er meningen, at det skal blive en engelsksproget, international film. Manuskriptet ligger i øjeblikket hos instruktøragenter i USA, der forsøger at finde den rette mand til opgaven, men den slags kan tage lang tid," siger Thomas Heinesen.

Hvert år købes der optioner på filmatiseringer, som aldrig bliver til noget, men på Nimbus Film forsikrer producer Birgitte Hald, at man ikke køber filmrettigheder ind i blinde, som det ellers kendes fra USA:

"Vi køber ikke bare optioner for at eje dem. Det sker altid med henblik på, at der skal komme film ud af det," siger hun.

Nimbus Film ejer i øjeblikket optioner på blandt andre Olav Hergels Flygtningen, Jonas T. Bengtssons Submarino og Ida Jessens ABC. Dertil kommer yderligere to til tre titler, som endnu ikke er blevet offentliggjort:

"Vi er konstant på jagt efter gode samtidshistorier," siger Birgitte Hald, som understreger, at det er af mindre betydning, om historien har solgt godt i bogform:

"Selv hvis en bog sælger 50.000 eksemplarer, som Nordkraft gjorde, skal den stadig op og sælge mindst 150.000 billetter som film. Derfor betyder det ikke så meget for filmen, om bogen har solgt godt. Det giver et lille forspring, men først og fremmest går vi efter den gode historie."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu