Læsetid: 3 min.

Kunst skal købes med hjertet

Kulturredaktør i Dubai vil opdrage sine velhavende medborgere til kunstforståelse
25. januar 2008

TEL AVIV - De olierige stater langs Den persiske Golf er gennem de seneste år blevet til et af verdens største markeder for kunst. Der bliver brugt millioner på indkøb af moderne og klassisk kunst. Dubai er ved at sætte sig selv på det kulturelle verdenskort ved anlæg af kunstmuseer i verdensklasse, og i Kuwait City og Abu Dhabi åbner det ene galleri efter det andet. Og med den store pengerigelighed, som er kommet til den del af verden med de høje oliepriser, har ikke mindst private samlere nu sat deres tydelige præg på det globale kunstmarked.

Problemet er blot, at der navnlig hvad angår de private samlere alt for ofte købes ind med investering for øje, og det har fået et lokalt initiativ på benene, idet man her mener, at glæden ved kunsten skal være selve drivkraften.

Seminarer

"Det første man skal vide om at investere i kunst er, ikke at gøre det for den finansielle gevinst. Kunst skal købes med hjertet," siger Ali Khadra, som er redaktør af kunsttidsskriftet Canvas i Dubai, og som har taget det usædvanlige initiativ.

Khadra frygter den forfladigelse af kunstopfattelsen, som han allerede ser er under opsejling i et klima, hvor de økonomiske hensyn er blevet altoverskyggende, og derfor har han sat sig for at opdrage sine omgivelser til at forstå, at der er en dybere forskel på et maleri og en aktiepost. Derfor har han i denne uge søsat en stribe endagsseminarer, hvor investering stadig er i centrum, men hvor deltagerne vil lære at værdsætte det, de har investeret i, på en anden måde.

Med sig har han taget auktionshuset Christie's samt en håndfuld europæiske og amerikanske kunsteksperter, der vil fortælle deltagerne, hvordan man investerer klogt i kunst, hvordan man vurderer et kunstværks værdi, hvordan man læser tilstandsrapporten for eksempelvis et maleri, og ikke mindst hvordan man bruger sin investering som et positivt element i sin tilværelse. I kursusmaterialet fremfører Ali Khadra, at mange velhavende arabere har alt for ringe sans for, hvordan kunst kan skabe ny atmosfære i et privat hjem eller pryde væggene på en arbejdsplads til gavn for arbejdsklimaet.

"Gennem ekspertforedrag, deltagelse i diskussioner og undersøgelse af kunst og smykkers autenticitet vil deltagerne ikke blot få smag for historien, for strømningerne og for de kunstnere, der har været med til at udforme det kulturelle landskab, men de vil også blive mere fortrolige med det at samle, købe og sælge," siger Ali Khadra til lokal presse.

"Men for os er det vigtigt, at de i den sidste ende indser, at de har investeret i noget, som bringer glæde."

Kulturel sammenhæng

Dette forsøg på at give den velhavende arabiske verden et kulturelt løft har straks vakt opsigt. Det første seminar blev afholdt i Dubai i denne uge, og flere er på vej både i Dubai, Abu Dhabi og på lidt længere sigt også i Kuwait og flere andre oliestater. Arrangørerne er startet med moderne kunst fra den arabiske verden, som dels er et stort investeringsobjekt, og hvor kunstnere som Farhad Moshiri, Shirin Neshat og Walid Raad er hyppige udstillere på regionens gallerier.

Men tanken er at udvide med europæisk kunst, som er dyrere, men også uhyre populær, og endelig er det hensigten at lave seminarer om ure og smykker, hvor målet er at skabe forståelse for, at det ikke bare er kostbare sager, men også et stykke moderne design- og kunsthistorie, der passer ind i en større kulturel sammenhæng.

"Kunst er en af de sikreste investeringer, og når man får den æstetiske forståelse med, bliver den endnu bedre," siger han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu