Læsetid: 4 min.

Et mysterium

I dramaet 'Den man elsker' fristes en kvinde til at gå tilbage til den mand, som næsten har tæsket hende ihjel. Hvordan kan vi andre forstå det forhold, spørger Åke Sandgren, som ville udforske den umiddelbart uforståelige form for kærlighed i sin nye film
1. februar 2008

Kan voldelige mænd lære ikke at være voldelige?

Spørgsmålet står centralt i Åke Sandgrens drama Den man elsker, hvor Jonas Karlsson som Hannes bliver løsladt efter at have siddet inde for næsten at have banket sin kone Lena (Sofia Ledarp) ihjel. I fængslet har Hannes været i behandling, og han håber nu, at han er forandret til det bedre. Men er han det, og hvordan kan han eller andre med sikkerhed nogensinde vide det?

Problematikken omkring voldelige ægtemænds mulighed for forandring var blandt en række emner, som i foråret 2005 blev diskuteret i en følelsesladet debat i Sverige efter visningen af Evin Rubars tv-dokumentar Könskriget. Åke Sandgren blev overrasket over debattens uforsonlige tone og de hårde grænser, der blev trukket op, i forhold til, hvad der er mandligt og kvindeligt.

"I debatten var der vældigt hårde udtalelser fra fundamentalistiske feminister, som påstod, at mænd ikke kan helbredes. Det skabte en stor debat, og mange i kvindebevægelsen - især fra krisecentre for kvinder - var kede af debatten, fordi det fremstod, som om alle var rabiate feminister, hvilket de naturligvis ikke er," fortæller Åke Sandgren.

Fantastisk statistik

Han bestemte sig for at udforske nogle af de mange svære spørgsmål forbundet med voldelige kærlighedsforhold og gik sammen med manuskriptforfatter Kim Fupz Aakeson i gang med omfattende research. Fupz og Sandgren havde længe snakket om at lave en film om umulig kærlighed og fandt stærkt materiale i de umiddelbart uforståelige forhold, hvor kærligheden er forbundet med at gøre hinanden fortræd.

"I vores research stiftede vi bekendtskab med en ny terapiform i Uppsala, hvor de havde meget gode resultater. Deres statistik var, at syv ud af 10 mænd med voldsom opførsel holdt 100 procent op med at være voldsomme. De havde stadig problemer, men de kom frem til, hvad de havde gjort, og hvad deres ansvar var. Det er jo en fantastisk statistik, som man kan forholde sig til, så vi snakkede med flere om den behandlingsform. Samtidig snakkede vi med andre eksperter og med en række kvinder, som har været i horror-ægteskaber, fordi det er så svært at forstå de forhold."

Imod fornuften

Hvorfor mishandlede kvinder går tilbage til deres mænd, er noget ikke blot deres nærmeste omgivelser, men også det professionelle behandlingssystem har svært ved at forstå. I filmen er Lena i et nyt, trygt forhold med Alf (Rolf Lassgård), men da Hannes kommer ud, drages hun mod ham. Ønsket med filmen var ud over at udforske muligheden for forandring netop at komme bag kvindernes valg efter volden og vise, at man ikke bare kan sige, at de har en skrue løs.

"I researchen til en film handler det om at finde ud af, hvor dramaet ligger. Vi lagde os fast på en overskrift med det store 'Hvorfor': Hvorfor går en kvinde tilbage til en, som har banket hende sønder og sammen? Det er jo ikke bare mystisk og mærkeligt for os, der står udenfor, men også for dem, der arbejder med kvinderne. Det er let at reagere med: 'Hvordan kan de være så dumme?' Den reaktion får folk omkring fænomenet, men bag det kan man regne ud, at der må være en forklaring. Så filmens - og Sofias - opgave var at forstå det her. Hvordan kan man skildre en kvinde, der går imod det, der er så fornuftigt?"

Undervejs kom der mange forklaringer på bordet både fra eksperter og fra de løbende diskussioner blandt filmholdet.

"Under optagelserne var vores forklaring, at Lena levede som i en boble hos sin nye mand, og så havde hun den anden boble med sin tidligere mand. Når hun skifter boble, kommer hun ind i det der. Den normale person, som faktisk forvandles til en jaloux ægtemand, kan ikke se ind i det. Alf og veninden Mia kan ikke forstå, hvad der sker, og føler sig magtesløse."

"En psykiater forklarede, at det handler meget om, at to personer, som lever i hver sit traume, kan forstå hinanden. Manden har måske selv set sin far slå sin mor eller er selv blevet slået. Han har et meget forfalsket og traumatisk billede af verden. En kvinde, som er blevet slået, har gjort volden til en normalitet. Hun er også i et traume, og når de mødes, kan de forstå hinanden. Hun ser ikke bare voldsmanden, og han hende, som han har slået. Der findes pludselig liv af en gammel kærlighed."

Hendes og hans dilemma

Den man elsker er blevet godt modtaget af de svenske anmeldere og på en række filmfestivaler. Åke Sandgren beskriver publikums respons som anderledes end alt andet, han tidligere har oplevet, for når filmen rammer, så rammer den virkelig hårdt.

Sofia Ledarp vandt i sidste uge den svenske Guldbagge-filmpris for sin hovedrolle, som også blev præmieret på Copenhagen International Film Festival. Jonas Karlsson var Guldbagge-nomineret for sin komplicerede karakter, der efter Åke Sandgrens mening befinder sig i lige så stort et dilemma som sin kvindelige modpart.

"Det svære ved hans rolle er, hvordan han kan forsvare Hannes, som også befinder sig i et stærkt dilemma. Hvis Hannes tror på, at han er forandret, så åbner han jo for hende. Hvis han er forandret, så forstår han, at 'tænk, hvis jeg alligevel kommer til at skade hende? Tænk, hvis det er forkert, at jeg har fået det bedre?' Så han maler sig op i et hjørne og svinger frem og tilbage. Han vil og vil ikke, og når hun mærker hans fornægtelse af forandringen, så er det for hende et tegn på, at han er forandret."

"Man får det her paradoks og den modsætning, som er kærlighedshistorien i filmen. Mere på ondt end på godt. Klassikeren er, at kærligheden overvinder alt. Det gør den på en absurd måde her, fordi den er så stærk, at den trækker to mennesker sammen igen mod al logik."

Den man elsker
Læs anmeldelse på http://www.information.dk/154059

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu