Læsetid: 6 min.

Kunst for fremtidens generation

Hvordan ville kunstmuseet se ud, hvis man inviterede de unge ind omkring bordet til åben dialog og gav dem et reelt ansvar for afvikling og kommunikation af museets tiltag. Det har Statens Museum for Kunst gjort, og det har resulteret i en ny måde at tænke kunstmuseet på
Unges laboratorier for kunst forsøger at komme fremtiden i møde ved at invitere de unge selv indenfor omkring bordet og i museumsrummene. Det har skabt ny viden og defineret nye veje for det store og traditionsrige Statens Museum for Kunst. Nils Holst-Jensen på 19 år har været med fra starten.

Unges laboratorier for kunst forsøger at komme fremtiden i møde ved at invitere de unge selv indenfor omkring bordet og i museumsrummene. Det har skabt ny viden og defineret nye veje for det store og traditionsrige Statens Museum for Kunst. Nils Holst-Jensen på 19 år har været med fra starten.

Statens Museum for Kunst

11. februar 2008

Statens Museum for Kunst lancerede i april 2007 u.l.k. - unges laboratorier for kunst. Et led i Egmont Videncenter og museets formidling til de unge museumsbrugere. Det er der kommet meget godt ud af, og den gamle kunst-tanker har langsomt vendt sig i åen, hvis man spørger de anvarlige for laboratorierne og de unge kunstpiloter, som har stået for at tegne museets profil, der skal ramme de 12-20-årige museumsbrugere. På Statens Museum for Kunst har det handlet om at acceptere et nyt publikum, præsentere en ny kunst med klar relevans for nutiden og mest af alt lytte til disse unge, arbejdsomme kunstentusiaster. I disse dage præsenteres udstillingen Virtual Moves, der er en del af den nuværende temaudstilling om identitet i u.l.k.'s lokaler, og Virtual Moves kan både opleves i sin fysiske form og i internetverdenen Second Life. Relevans, brugerbasering og kunstmuseet som ramme for mangfoldige kunstneriske udsagn har vist sig at være grundstenene, når de unge kunstpiloter, som museet har inviteret indenfor, er med til at sætte dagsordenen.

"Hvis en supertanker som det her museum skal vendes, så kræver det nytænkning og arbejde over lang tid. Men først og fremmest kræver det, at vi inviterer samfundet indenfor til at præge os. Ellers kommer vi til at gå i stå," siger Tine Nygaard, som er projektleder for u.l.k.

Information gik på opdagelse i de unges udstillingsrum på Statens Museum for Kunst.

Virtuel kunst

Nytænkning præger da også u.l.k.'s lokaler i disse dage. Der er tale om en udstilling og en gruppe kunstnere, som præsenterer en kritisk undersøgelse af internetuniverset Second Life som platform for kunst, som kulturelt community og som kontekst i det hele taget, forklarer Anne Holmfred, der er kunstnerisk leder af Tagging Art, som står bag Virtual Moves. Her kan man via en såkaldt 'avatar' gå på kunstudstilling på nettet i et 99 procent brugerskabt univers, hvor identitet også er en ting, der kan modelleres.

U.l.k. har inviteret Tagging Art ind i deres lokaler med denne udstilling, men faktisk henvender Second Life sig typisk til voksne (gennemsnitsalderen for brugere på Second Life er 33 år, red.), hvilket man tidligt havde gjort klart for museet. Men udstillingen forholder sig dog i høj grad til tematikken om identitet, som præger u.l.k.'s udstillingsrum i disse dage.

"Second Life handler i høj grad om at lege med sin identitet. Samtidig er magtstrukturerne og relationerne langt hen ad vejen de samme i den virtuelle verden. Men der sker noget nyt via de virtuelle identiteter. Det er bare svært at sætte præcise ord på disse ting," pointerer Anne Holmfred, og Iben Bentzen, der har kurateret Virtual Moves, tager over:

"De her kunstnere går alle ind på Second Life som præmis, men forholder sig kritisk til konteksten. De behandler kontakt- og kontrolformerne, der opstår i det her univers, og på den måde bliver identitetens begrænsninger tydeliggjort," fortæller hun.

Samtidig er bevægelsen fra forskellige platforme og medier nok en tendens, vi ifølge Tagging Art vil komme til at se mere af i fremtiden.

"Det stiller nye krav til kunstpublikummet, fordi man via mange forskellige udtryk og medier skal stykke kunstoplevelsen sammen selv, men sådan har kunsten jo ofte gået forrest," forklarer Anne Holmfred.

Ny viden i gamle rum

U.l.k. er netop et forsøg fra Statens Museum for Kunsts side på at komme disse udfordringer i møde og nå de generationer, som skal bruge kunstmuseerne i fremtiden.

"Alt det, som man ofte synes er forstyrrende ved unge mennesker, har vi inviteret indenfor, fordi den forstyrrelse er meget vigtig, hvis man skal vækkes som museum," forklarer Tine Ny-gaard og peger over på et stort dj-anlæg, som er blevet købt ind til u.l.k.

"For dem er det især samtidskunsten, der vækker interesse, fordi den skaber en genkendelse i deres eget liv," forklarer Judi Lund Finderup, der er kunstformidler og ansvarlig for kunstpiloterne.

Hun bakkes op af Tine Nygaard:

"Når vi har valgt at fokusere på de digitale medier, er det fordi, at det i høj grad er der, udvekslingen fungerer, og fordi den del af samtidskunsten, som de synes er interessant, er den, der spejler deres virkelighed, og det vil sige installationer, musik, foto, video og netbaseret kunst."

Det handler om det visuelle sprog og det, at de ikke først er nødt til at afkode formen. De kan gå direkte til indholdet.

"Men det betyder ikke, at de ikke kan se på guldalderkunst. Det kræver bare tid og formidlingsmæssige åbninger til at aflæse kunsten. Så kan genkendelsen også foregå der. Relevans er helt fundamentalt her. Hvis de ikke oplever, at kunsten har relevans for dem, så står de af," pointerer Judi Lund Finderup.

Men først og fremmest har det handlet om at generere ny viden på museet i øjenhøjde med de unge brugere.

"De spiller ind med al den viden, de har. Vi spiller ind med vores viden. Og der, midt i det hele, opstår der en ny viden. Og det er det, u.l.k. handler om - at skabe ny viden," understreger Tine Nygaard.

Fremtidens museum

Samarbejdet med de unge peger ifølge de to hen imod et andet museum end det, vi har i dag.

"Jeg synes, de peger hen imod et museum, hvor museet bliver et rum for aktiviteter, som ikke nødvendigvis tager udgangspunkt i museets værker, men et mere brugerbaseret og brugerskabt indhold - både fra kunstnernes og publikums side. Det kender vi fra internettet, men jeg tror, vi vil se det mere i museets rum i fremtiden. Et rum, som modelleres af det indhold og de aktiviteter, der foregår der. Museet som ramme og facilitator. Og det kræver en revolution, som u.l.k. bare er en begyndelse på," forklarer Tine Nygaard.

Hun fortæller også, at fokus indtil videre har været på de kvalitative elementer i projektet. Nu handler det i næste fase om det kvantitative - at få udbredt kendskabet til projektet.

"Det kræver jo noget volumen, for at projektet kan legalisere sig selv som noget, der bør være en del af museet," erkender Tine Nygaard.

Og derfor starter der også denne onsdag eftermiddag et nyt hold med 15 kunstpiloter, som skal tage sig af at kommunikere u.l.k.'s initiativer ud til deres jævnaldrende.

Kunstpilot med mission

En af de kunstpiloter, som har været med hele vejen siden 2006, før u.l.k. blev realiseret, er Nils Holst-Jensen på 19 år, der studerer Film- og Medievidenskab ved Københavns Universitet. Han har været i tæt dialog med museet og en masse fagfolk og kunstnere i løbet af de sidste to år. Senere har han skullet stå for at kommunikere arrangementerne ud og lave køreplaner for aktiviteterne i u.l.k.

"Det har skabt nogle problemer en gang imellem at være ung i sådan et gammelt hus, og der blev lagt mange bånd på én herinde. For eksempel har det været et stort problem at få lov til at servere alkohol til arrangementerne i u.l.k., selvom vi ved, at det er noget, der lokker mange unge ud til kulturelle arrangementer. Jeg har ikke fået omvendt så mange endnu, men nu sker der måske noget, når vi sætter ekstra hårdt ind," fortæller Nils Holst-Jensen, der erkender, at u.l.k. endnu ikke har fået folks øjne op, men dog langsomt har fået skudt sig ind på, hvad der fungerer, når de unge skal tiltrækkes.

Tagging Art: Virtual Moves (fire udstillinger på Statens Museum for Kunst og i Second Life). u.l.k.-unges laboratorier for kunst. Til 11. marts 2008.

Mogens Jacobsen (I/DK), Sachiko Hayashi (JP/SE), Kristoffer Gansing (SE/DK), Linda Hilfling (DK/NL), Ida Grøn (DK/ENG), Jan Northoffs (TYS), Nis Rømer (DK), Annette Finnsdottir (ISL/DK) og Maria Lavman Vetö (SE)

Værkerne er tilgængelige døgnet rundt i Second Life, men visse af dem også i fysisk form på Statens Museum for Kunst. Publikum kan møde værkerne i Second Life ved hjælp af en såkaldt avatar. En virtuel figur, man kan oprette i Second Life - hjemmefra såvel som fra de computere, der står til rådighed i den fysiske udstilling på Statens Museum for Kunst.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu