Læsetid: 9 min.

Menneskeheden må udvikle empati

I Nørre Snede ligger Vækstcenteret, drevet af Jes Bertelsen og hans stab gennem mere end 25 år. Forfatteren Peter Høeg har boet her, og tusindvis af andre har gennem årene arbejdet med meditation og bevidsthedstræning her. Nu fuldender Jes Bertelsen en seks binds bogserie om bevidstheden og stiller i den anledning op til et sjældent interview
'New Age mangler forankring i empiri, det er karakteristisk for New Age-ideerne, at de er trosforestillinger. Om healing, om 'den syvende stråle', om skytsengle og andet godt, som man henter ud af verdensreligionerne', siger Jes Bertelsen.

'New Age mangler forankring i empiri, det er karakteristisk for New Age-ideerne, at de er trosforestillinger. Om healing, om 'den syvende stråle', om skytsengle og andet godt, som man henter ud af verdensreligionerne', siger Jes Bertelsen.

Jan Dagø

22. februar 2008

Hvordan skal jeg dog formidle dette til Informations læsere?

Jeg sidder med korrekturen til Jes Bertelsens seneste bog, Bevidsthedens flydende lys, der beskriver dzogchen, en tibetansk-buddhistisk vej til oplysning. I bogen tager han sit udgangspunkt i Immanuel Kant, som de fleste har hørt om, og i den tibetanske mester Longchenpa, som nok vil være ukendt for de fleste.

Longchenpa er også en gammel svend, i år er det 700 år siden han blev født, men ifølge Jes Bertelsen er han en enestående stemme, fordi han ikke som andre buddhistiske mestre skriver om vejen til oplysning, men beskriver selve den oplyste, ikke-dualistiske, sprogløse tilstand: Oplysning.

Som poesi, i paradokser, i logiske modsigelser - netop fordi det, han beskriver, befinder sig hinsides sprogets grænse. Ikke helt nemt at skrive hjem om.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ervin Lazar
Ervin Lazar anbefalede denne artikel

Kommentarer

Til Karen Syberg.
Du lægger ud med tvivl om dine formidlende evner.
Det syns jeg at du ikke behøver, det gik fint; i hvert fald slutproduktet, men det kan jo være at processen var uvant.
(Godt at se dig¨på bladet igen, jeg var ved at blive nervøs for din skæbne...)
troense, 22.02.2008
pg

Menneskesynet bag Jes Bertelsens projekter er problematisk elitært:

Citat fra interviewet: Tidligere eksperimenter har vist, at der kan påvises forskelle i hjernen hos folk, der 'tror at de beder', og folk såsom en gruppe karmelitternonner, der faktisk har forstand på bøn.

Kommentar: Hvis en karmelitternonne af Jes Bertelsen blev rost for sin bøns ”effektivitet” og ”dygtighed”, ville hun smile og bede i det stille for ham. Hvis hun hørte ham sige, at mange af hendes trosfæller kun ”troede, at de bad”, men i virkeligheden slet ikke bad, fordi deres ”hjerne ikke havde et bestemt scanningsmønster”, ville hun se på ham med stor sorg og bekymring.

Bøn er tilbedelse. Alle mennesker kan, helt som sig selv, tilbede, ligesom de kan elske. Det væsentlige ved tilbedelsen er, at den kommer fra det enkelte menneske. Nonnens tilbedelse er ikke væsentligere end noget andet menneskes. Det mener hun heller ikke selv. Tanken ville forfærde hende.

Effektiv bøn, dygtig kærlighed, nogle få med særlig forstand på ”højintensiv” kærlighed og bevidsthed – det er Jes Bertelsens eksklusive program, ikke karmelitternonnens inklusive næstekærlighed og respekt for det menneskelige i os alle.

En gennemgribende kritik af Jes Bertelsens skoleprojekt kan læses på hjemmesiden: www.infogruppen.minisite.dk

Det er en stor glæde, at der er mennesker som Jes Bertelsen & Co., der indlader sig på at arbejde seriøst og videnskabeligt med bevidsthed.

Der foregår en masse forskning om vores bevidsthed, men det kræver mod at turde beskæftige sig med at 'destillere' teknikker ud af verdens religioner. Man kommer unægtelig ind i et område, som er meget følsomt for rigtig mange mennesker. Her kan man blot læse ovenstående kommentar samt kigge forbi på linket. Her ser man en forskrækkelse og kraftig fordømmelse - måske fordi den grundforskning, som Jes Bertelsen taler om, kan opleves som truende.

Jes Bertelsen er i flg. Infogruppen en slags enevældig reformist, som vil indføre New Age pædagogik i folkeskolen.
Nu er det imidlertid ikke blot Jes Bertelsen, der arbejder med dette. Familieterapeuten Jesper Juul, professor i organisation og ledelse, Steen Hildebrandt og mange flere arbejder med dette. Og på seminaret i Århus i efteråret mødte 700 lærere, pædagoger og andre interesserede op....

Det er en bevægelse, som synes større end de personer, som er med til at bære det frem. Det er et forsøg på at tage ansvar i en tid, hvor antallet af børn, der henvises til psykiatrien eksploderer; i en tid hvor flere og flere lærere bukker under med stress. Noget må gøres... og denne forskning er virkelig velkommen.

Infogruppen peger bestemt på en række etiske dilemmaer, som bør skærpe vores opmærksomhed, så vi ikke belaster vores børn men faktisk sætter dem fri. Disse etiske overvejelser bør imidlertid også løsrives fra religiøse forestilliger!

Jes Bertelsens projekt er ikke mere elitært end, at de praksisformer han arbejder med og beskriver, i modstæning til tidligere, i dag er tilgængelige for enhver der ønsker at arbejde seriøst med dem. Noget andet er så, at det nok er de færreste der ønsker at kaste sig ud i dzogchen - en af de mest avancerede og krævende buddhistiske meditations-retninger.

Hans pointe er den fine, at alle kan drage nytte af mindre ambitiøs, men stadig seriøs opmærksomheds- og meditationstræning. Ikke mindst i vor tid, hvor selv børn eksponeres for, stresses og taber sig selv i et konstant mentalt informations-overload.

Her kan det være yderst berigende at give sig selv den udfordring for en stund hver dag at holde op med at tænke. Og en naturlig forudsætning for, at det kan blive et alment accepteret redskab i bl.a. folkeskolen må være, at de anvendte redskaber er baseret på gennemprøvet empri og frigjort fra deres metafysiske new-age eller gammelreligiøse overbygninger.