Læsetid: 4 min.

En sjælden succes

Det amerikanske filmselskab Participant Media tjener penge på at producere film med en social og samfundsmæssig bevidsthed
Filmselskabet Participant Medias aktuelle dokumentarfilm Standard Operating Procedure dykker ned i Abu Ghraib-skandalen.

Filmselskabet Participant Medias aktuelle dokumentarfilm Standard Operating Procedure dykker ned i Abu Ghraib-skandalen.

Nubar Alexanian

Kultur
15. februar 2008

BERLIN - "Vi forandrer verden én historie ad gangen."

Sådan lyder det amerikanske produktionsselskab Participant Medias motto, og, siger selskabets direktør, Jim Berk, "vi er nødt til at bakke vores ord op med handling."

Derfor er han til filmfestival i Berlin med Participants seneste film, dokumentaristen Errol Morris' Standard Operating Procedure, som handler om den amerikanske hærs ydmygelse og tortur af fanger i Abu Ghraib-fængslet i Irak.

Filmen var onsdag udgangspunkt for en paneldiskussion, 'Diplomacy in the Age of Terror', hvor publikum bestod af aktivister, ngo'er og medlemmer af forskellige menneskerettighedsorganisationer.

"Det, der er blevet sagt i dag, vil så blive spredt ud til, håber vi, tusindvis, ja, titusindvis af mennesker," siger Jim Berk til Information efter paneldiskussionen.

"Og det er bare det første skridt i en stor kampagne omkring denne film. Og det er det, vi gør med alle vores film. Via forskellige tiltag bringer vi emnerne ned fra lærredet og ud blandt folk."

En særlig vision

Participant Media er en sjælden succeshistorie i Hollywood. Selskabet blev stiftet af eBay-millardæren Jeff Skoll i 2004 og har i løbet af blot fire år bevist, at det kan lade sig gøre at lave gode fiktions- og dokumentarfilm med en politisk, social og samfundsmæssig bevidsthed og samtidig tjene penge.

"Selskabets vision er at skabe underholdning, som inspirerer til og fordrer social forandring," siger Jim Berk og remser nogle af Participants mest prominente produktioner op: Syriana, Good Night and Good Luck, En ubekvem sandhed og de biografaktuelle Charlie Wilson's War og Drageløberen.

Film som kritikere og publikum har taget godt imod.

For selv om det sociale og samfundsmæssige aspekt er vigtigt, kommer historien altid i første række, forklarer Jim Berk.

"I sidste ende handler det om at fortælle historier, og uden en stærk historie kan man ikke engagere eller involvere publikum. Så det handler først og fremmest om det kreative arbejde. Det er kunst. Derefter vurderer vi, om historien er relevant. Opfylder den vores målsætning om at forbedre menneskeheden og gøre verden til et bedre sted? Jeg ved godt, at det lyder som et vidtløftigt mål, men vi ved, at medierne gør meget for at ændre folks måde at tænke på, det være sig på tryk, radio, tv, internet. Det er den største påvirkning af folks opfattelse af en sag, et emne. Til sidst kigger vi på salgbarheden, og det er vigtigt for os, for hvis det er en relevant historie, og ingen gider se den, så gør den ikke nogen forskel."

Lille film, stor forskel

Participants engagement stopper ikke med premieren på en af deres film. Der følges op med oplysningskampagner, undervisningsmateriale og paneldiskussioner som den i Berlin.

"I filmbranchen har vi fundet os en niche, og folk ved, at hvis de skal lave en film, som vil oplyse folk, så er vi den foretrukne samarbejdspartner, fordi vi har en ægte interesse i at ændre verden," siger Jim Berk.

"Vi har ikke en fast dagsorden - vi er ikke demokrater eller republikanere, vi er ikke konservative eller venstre-orienterede. Vi er interesseret i at bringe sagerne frem i lyset, og så vil vi have folk til at drage deres egne konklusioner. Tanken er, at de bliver uddannet og på den måde bliver involveret. For os er det et magtskifte, hvor magten til at tage beslutninger, som påvirker os alle, bevæger sig fra nogle få til en masse mennesker."

Jim Berk nævner Al Gores miljøfilm En ubekvem sandhed som et godt eksempel på et projekt, der har vokset sig stort.

"Den gjorde en forskel over hele verden," siger han.

"Ud over at det var den tredje mest indtjenende dokumentarfilm nogensinde, blev 103.000 ton CO2 fjernet fra luften gennem initiativer efter, at folk havde set filmen. 100.000 lærere i USA downloadede det undervisningsmateriale, vi havde udarbejdet. I Skotland, Storbritannien og Tjekkiet har man sendt filmen ud til alle sko-ler og gjort den til en del af pensum. Det er det vigtig-ste for os. Det er blevet en global diskussion og bevægelse af et emne, der begyndte som en lille dokumentarfilm."

Et spændende skift

Da Participant blev stiftet, blev selskabet mødt af skepsis. Ingen i den amerikanske filmindustri troede på, at man kunne tjene penge på at have en samvittighed og forsøge at forandre verden.

"Man så på Participant som en nonprofit-organisation, en fond, et filantropisk foretagende, der nærmest gav sine penge væk," siger Jim Berk.

"Men på grund af de første films kritiske og økonomiske succes og alle de sociale tiltag, der fulgte med, skete der et skift i filmindustrien. I begyndelsen måtte de ansatte hos Participant næsten trygle de andre filmselskaber og samarbejdspartnere om lov til at lave sociale tiltag. Nu står det skrevet ind i vores kontrakter med studierne. Der er altså sket et skift fra, 'vil I ikke nok give os lov til at gøre det?' til 'I skal gøre det.' Det er et meget spændende skifte."

Det næste skridt for selskabet, der har taget navneforandring fra Participant Productions til Participant Media, er at begynde at lave tv, udgive bøger og gå digitalt med TakePart.com, fortæller Jim Berk.

"Tanken er at tage et brand, der er velkendt inden for underholdning og nonprofit-sektoren og så flytte det, så det bliver, om jeg så må sige, et populært brand hos forbrugerne."

Følg Informations dækning af Berlinalen i avisen, på nettet, information.dk/film, og på bloggen, luftskibet.information.dk/forsidesensationen

'Standard Operating Procedure' har premiere i Danmark senere på året. 'Charlie Wilson's War' og 'Drageløberen' kan stadig ses i biografen, og de øvrige film er alle ude på dansk dvd

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her