Note
Læsetid: 1 min.

Symfoniorkester i børnehaven

Kultur
21. februar 2008

Et nyt projekt i Odense arrangerer klassiske koncerter for de 0-6 årige. "Det lukker utroligt meget op for børns fantasi at høre klassisk musik, og det har en positiv virkning på den måde, de omgås hinanden," forklarer Karen Skriver Zarganis, Børn & Unge-medarbejder ved Odense Symfoni-orkester, der samarbejder med Odense Socialpædagogiske Seminarium og Det Fynske Musikkonservatorium om projektet, der munder ud i undervisningsmateriale til brug i resten af landet. Zarganis fremhæver den klassiske musik, fordi der helt konkret er flere instrumenter at spille påi forhold til rytmisk musik.

ritzau

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

DEN LØDIGE MUSIKS STORE BETYDNING FOR VORES BØRN OG UNGE

Efter denne længere gennemgang af lydens og musikkens virkninger på mennesket og samfundet, skulle der ikke gerne være tvivl om, at vi her har at gøre med en meget stor og afgørende kraft, der øver indvirkning på alt levende, hvorfor vi bør omgås dem med stor forsigtighed og omtanke.

Der er god grund til endnu engang at pege på den uheldige omstændighed, at den primitive, hamrende, uharmoniske populærmusik har fået en sådan udbredelse her i vor tid, at den derved påvirker vores børn og unge på en særdeles negativ og derfor uhensigtsmæssig måde, der uden tvivl vil have dybtgående konsekvenser mange år frem i tiden.

Det er derfor påtrængende nødvendigt, at alle kræfter sættes ind for, at børnenes og de unges musikvaner bliver ændret og det vil være et arbejde som først og fremmest skolerne bør tage sig af, hvorfor lærerkræfterne er nødt til at sætte sig grundigt ind i hvorledes dette vanskelige forhold med musikkens påvirkning hænger sammen på alle niveauer.

Der er grund til på forhånd at antage, at de mange der er involveret i den rytmiske musik, både som undervisere, udøvere og de der er økonomisk engagerede heri vil yde stor modstand imod påtænkte forandringer på dette område, men her må de, der har forstået vigtigheden af at ændringer må og skal foretages, stå fast og hjælpe til med at udbrede den nødvendige viden om hvilke musikformer der er harmoniske og som derfor påvirker omgivelserne konstruktivt.

Og så bør alle børn have tilbud om musik- og sangundervisning, således at vi sikrer at alle børn kommer til at stifte bekendtskab med den lødige, opbyggende musik og sang så tidligt i deres opvækst som overhovedet muligt, både i hjemmet fra de er ganske små, men også i børneinstitutionerne. Og skolerne er nødt til at indstille sig på, at indlæringsprocesserne forbedres betydeligt under indflydelse af den klassiske musiks påvirkning, hvorfor musikundervisningen alene af den grund bør nyde meget stor fremme.

Når man betænker, at børnene og de unges bevidsthed bliver højnet, deres helbred bedre og deres ligevægt og glæde bliver større ved indflydelse af lødig musik, så burde der jo ikke være megen diskussion om at disse ændringer skulle indføres omgående og derfor vil det være en god idé hvis forældrene dannede effektive pressionsgrupper overfor myndighederne for at få indført musikundervisning i alle klasser og på alle klassetrin.

Hertil kommer, at der straks skulle udløses store tilskud til musikskoler og konservatorier og musikuddannelserne på seminarierne skulle hurtigt udvides og have anerkendelse som et af de vigtigste og mest betydningsfulde fag, da det - som vi har set - danner grundlag for alle de øvrige fags succes.

Musik er en menneskelig kulturkode, et internationalt kommunikationsmiddel, et grænseløst, ordløst, men forståeligt sprog for alle mennesker. Vi kan rent faktisk forstå mere om livet, om forhold og begivenheder, om uudsigelige følelser og fakta ved hjælp af dette ordløse medie, som musikken jo er og derfor er den med til at harmonisere, at konfliktløse og at skabe forståelse mellem mennesker og mellem de forskellige landes folk, hvilket ikke er mindre nødvendigt i denne tid, hvor forskellige kulturer skal leve sammen.

Den lødige, harmoniske og opbyggende musik er et fantastisk pædagogisk middel, når det gælder karakterdannelse, når det gælder opbyggelse af selvdisciplin og selvværd og samtidig har det en beroligende indvirkning på børnene, der således bliver modtagelige for en indstilling af høj moralsk og etisk værdi, ligesom musikken stimulerer deres æstetiske fornemmelser og vurderingsevner.

Så der burde ingen diskussion være om at denne vidunderlige og opbyggende påvirkning fra den lødige klassiske musik skal være tilgængelig for alle vore børn og det hellere i dag end i morgen.

Efterskrift fra bogen ‘Musik er ikke bare Musik’ -
Se også
http://www.mandala.dk/blogs/Lyd/

Med venlig hilsen

Hans Perstrup
Forfatter & Oversætter