Læsetid: 4 min.

Teatret har brug for en ny lov

Der er behov for at gøre op med lappeløsningerne, mener en række prominente teaterinteresserede, der har nedsat sig selv som kommission for at lave det forslag til en ny teaterlov, som politikerne efter deres mening selv burde have arbejdet på for længst
Kulturministeren har pludselig fundet ekstra penge til Det Kongelige Teater, mens egnsteatrene går en usikker fremtid i møde. Mange ser dette som en typisk lappeløsning, der bl.a. er en følge af den eksisterende teaterlov.

Kulturministeren har pludselig fundet ekstra penge til Det Kongelige Teater, mens egnsteatrene går en usikker fremtid i møde. Mange ser dette som en typisk lappeløsning, der bl.a. er en følge af den eksisterende teaterlov.

Fabien Calcavechia

Kultur
21. februar 2008

I denne uge har Socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen, markeret sig i debatten omkring teaterbevillingerne. Et emne, der kommer op i forbindelse med, at en ny fireårs plan for Det Kongelige Teater drøftes i Folketinget i dag. Kulturminister Brian Mikkelsen har fundet penge til en ekstrabevilling til Det Kongelige Teater på 14 millioner kroner, der er sat på dette års finanslovforslag. Mogens Jensen ønsker ikke at trække Socialdemokraterne ud af forliget omkring nationalscenen, men laver alligevel lidt teatertorden til fordel for egns-teatrene. Egnsteatrenes finansieringsgrundlag er blevet, og bliver også i den nærmeste fremtid, udsat for ændringer, der gør, at fremtiden for nogle kan være usikker. Mogens Jensen vil hellere give dem en ekstra bevilling på 14 millioner i stedet for Det Kongelige Teater, der i forvejen får næsten en halv milliard i offentlige tilskud.

Professor ved Center for kunst og lederskab ved CBS Ole Fogh Kirkeby byder en diskussion om prioriteringen mellem nationalscenen og egnsteatrene velkommen, men mener, det er for lidt og for sent. Og diskussionen ligger i det hele taget og "ulmer" i den tendens, der er til lappeløsninger og centralisering på teaterområdet, mener han.

"Tendensen til topstyringen i politik bliver i særdeleshed tydelig inden for kunstens verden, der traditionelt har været meget fri. Kunstrådet er sådan set umyndiggjort, da de ikke har særlig mange bevillinger, de kan dele ud baseret på en rent kvalitativ vurdering. Pengene er øremærket fra politisk hold på en måde, der gør systemet utrolig stift. I virkeligheden bør det jo ikke være Mogens Jensens opgave at tage stilling til, om pengene skal gå til Det Kongelige Teater eller til egnsteatrene. Har man 14 millioner ekstra, man vil bevilge til teatret, bør man jo rådføre sig med mennesker, der har forstand på teater og kan vurdere, hvor der er behov for dem, for eksempel Kunstrådet. Men der hersker en uvilje mod at lægge beslutningen ud til andre," siger Ole Fogh Kirkeby.

Forældet og uanvendelig

Bjørn Lense-Møller er formand for en kommission, der på privat initiativ netop er gået i gang med et arbejde, der skal føre hen mod en formulering af et forslag til en ny teaterlov. Han ser den øgede centralisering på teaterområdet som et resultat af, at teaterloven er forældet og uanvendelig for beslutningstagere. Det er nemmere at lave lappeløsninger centralt, når man ikke har en ordentlig lov, der tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af teaterområdet.

"Der er sket så uendeligt meget, siden teaterloven sidste gang blev underlagt en samlet revision helt tilbage i 1990. Mange nye institutioner er kommet til, og ikke mindst strukturreformen har ændret forholdene betydeligt. Man bør benytte den lejlighed til at lave en helhedsvurdering af loven på området. Men politikken har i stedet været præget af hovsaløsninger, hvor man har lappet et hul, når behovet opstod."

Det betyder ifølge Bjørn Lense-Møller, at teaterlivet bliver usikkert.

I forbindelse med strukturreformen ændrede man finansieringsgrundlaget for egnsteatrene. Når en kommune besluttede at bevilge et driftstilskud, var egnsteatret sikret det samme beløb fra staten. Den ordning blev fjernet og erstattet af en puljeordning.

"Politikerne har i forbindelse med den ændring fjernet en stor del af incitamentet for en kommunalbestyrelse til at støtte et nyoprettet teater og gøre det til et egns-teater. Det sætter teatrene i en hel ny situation og er muligvis udtryk for en ændret opfattelse af teaterområdet blandt politikere, men det kan man ikke se nogen steder. Loven er stadig den samme - med kun få ændringer," siger Lense-Møller.

En ny forståelse

Copenhagen Business School fungerer som Teaterlov-kommissionens sekretariat, og professor Ole Fogh Kirkeby er enig med kommissionen i, at der er behov for en helhedsrevision af teaterloven. Teatret bliver fra politisk side i høj grad opfattet som en del af oplevelsesøkonomien, mener han, og hvis de virkelig vil stå ved en ny forståelse af teatrets rolle, må en ny lov også være oplagt.

"Når det politiske system i den grad puster sig op og taler i managementsprog og allokerer pengene ud fra en vurdering af, hvor de får mest gennemslagskraft, skaber det ekstrem forvirring i ledelseslinjerne. En afklaring af de ledelsesmæssige kompetencer er vigtig i sådan en sammenhæng. Et godt eksempel på forvirringen er den løjerlige affære med, at teatret Camp X's direktør, Mette Hvid Davidsen, først får at vide dagen efter, at beslutningen offentliggøres, hvem hendes nye bestyrelsesformand er. Det ville aldrig ske i det private erhvervsliv, så det er vist ikke den ledelsesstil, der er forbilledet, men hvad er så? Det kunne en ny teaterlov præcisere," siger Fogh Kirkeby.

Camp X er en del af den selvejende institution Københavns Teater, hvis bestyrelse udpeges af kulturministeriet. Denne bestyrelse stod så for udpegelsen afteatret Camp X's bestyrelsesformand.

Teaterlovkommissionens arbejde er først begyndt for 14 dage siden, så Bjørn Lense-Møller kan endnu kun udtale sig ud fra sine egne vurderinger, bemærker formanden selv. Men de er alle enige om, at behovet for en ny teaterlov er til stede.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her