Læsetid: 4 min.

Zentropa i Europa

Oven på sidste uges lovpriste sammensmeltning af Nordisk Film og Zentropa, mangler man stadig at se, i hvilken grad samarbejdet vil give pote på det europæiske marked. Faresignalerne kan blandt andet være et marked, der er godt i gang med den økonomiske oprustning
Nordisk Films adm. direktør, Michael Ritto gik onsdag i sidste uge sammen med Zentropas stiftere, Lars von Trier og Peter Aalbæk Jensen. Handlen får i følge de involverede ingen betydning for Lars von Triers og Peter Aalbæk Jensens position i Zentropa. Zentropa og Nordisk Film er to af de stærkeste aktører på det nordeuropæiske marked og konkurrenter.

Nordisk Films adm. direktør, Michael Ritto gik onsdag i sidste uge sammen med Zentropas stiftere, Lars von Trier og Peter Aalbæk Jensen. Handlen får i følge de involverede ingen betydning for Lars von Triers og Peter Aalbæk Jensens position i Zentropa. Zentropa og Nordisk Film er to af de stærkeste aktører på det nordeuropæiske marked og konkurrenter.

Tariq Khan

12. februar 2008

Nordisk Films samarbejde med Zentropa er ikke en enlig europæisk svale. På den europæiske scene ser man lige nu i stor stil ægteskaber mellem større distributionsorienterede selskaber og mindre kreative virksomheder - blandt andet i Frankrig og Italien og umiddelbart med stor succes ifølge revisions- og rådgivningsfirmaet Ernst and Youngs franske medieekspert Bruno Perrin.

Han ser ikke tegn på, at det har hæmmet kreativiteten, men fremhæver derimod de ekstra muligheder, det skaber for at udfolde sig på et langt større marked.

Og med flere og flere af den type sammenlægninger giver det kun endnu mere mening end almindeligvis for Zentropa og Nordisk Film at gå sammen for at kunne klare sig.

Det nye samarbejde undrer da også langt fra Jesper Strandgaard, der er professor og forsker i filmbranchen som kreativ industri fra Copenhagen Business School.

"Det er et fornuftigt samarbejde, fordi de to selskaber komplimenterer hinanden godt, hvilket giver en mængde nye muligheder også uden for Danmark. Der er masser af muligheder for synergi og integration, hvor selskaberne kan få stort udbytte af hinanden," siger Jesper Strandgaard.

Nordisk Film er ifølge Strandgaard stærke på distribution og Zentropa på produktionssiden, og så har Zentropa nu fået den nødvendige rygstøtte til at kunne gøre sig på det internationale marked. Groft sagt har Nordisk Film - der er en del af Egmont - pengene og erfaringen, og Zentropa har navnet. Faren er imidlertid, at det ene firma æder for meget af det andet, og at den kunstneriske åre dør ud.

"Vi ved af erfaring fra andre brancher, at når et stort selskab køber et mindre og ikke formår at give det nok rum at agere på, så kan det klemme fornyelsen. Og hvis det som i tilfældet med Zentropa netop er den ressource, man er ude efter, så kan det let gå galt," siger Jesper Strandgaard.

Ålens selvstændighed

I et ægteskab som det mellem Nordisk Film og Zentropa er det derfor vigtigt at sætte klare rammer for, hvilke dele af produktion der samarbejdes om, og hvilke dele der får lov at køre videre på egne præmisser. En ordning, der når det går godt, kan fungere smertefrit, men som i tilfældet med de fleste ægteskaber bliver sværere at håndtere, hvis det begynder at gå dårligt.

Det er da heller ikke, fordi Zentropa har været blind for den risiko, der potentielt ligger i samarbejdet. En stor del af forhandlingerne har således fra Zentropas side gået på at sikre sig sin fremtidige frihed.

"Vi er da voldsomt bange for, at Nordisk Film skal komme og bestemme over os, derfor har vi også sikret os en ligevægt i den nye bestyrelse, så der er fem personer fra hver lejr, så ingen kan trumfe hinanden," siger Zentropas administrerende direktør, Peter Aalbæk Jensen.

Magt med måde

Peter Aalbæk Jensen mener, at han stadig kan igangsætte de ting, han som direktør for Zentropa finder fornuftigt.

Der lyder dog alligevel bekymrede stemmer fra eksempelvis direktør Jørgen Ramskov fra - det i forvejen pressede - produktionsselskab Nimbus Film.

Både med hensyn til, at Nordisk Film vil hæmme den kreativitet Zentropa er kendt for, men også med hensyn til, hvor meget plads der i fremtiden bliver til de mindre danske filmproducenter.

Peter Aalbæk Jensen forsikrer dog om, at der ikke er grund til at være bange.

"Der er ingen grund til at frygte, at jeg nu skal ud og mase små produktionsselskaber. Hvorfor skulle jeg dog det? Det er de europæiske selskaber, der nu skal have én på hatten," siger Peter Aalbæk.

Administrerende direktør for Det Danske Filminstitut, Henrik Bo Nielsen, forstår så udmærket godt den økonomiske fornuft i det nye samarbejde, og ser det som et nødvendigt skridt, hvis Danmark skal kunne gøre sig på det europæiske marked. Men han kan også godt se logikken i Ramskovs bekymring set fra et bredere kulturpolitisk perspektiv.

"Strukturen bliver anderledes med en meget, meget stor aktør og en rest af forholdsvis små produktionsselskaber. Det stiller krav til den store aktør, og vi vil derfor fra Det Danske Filminstituts side holde nøje øje med, hvordan det bliver administreret," siger Henrik Bo Nielsen.

Han ser det dog som "overordentligt tåbeligt og usandsynligt", hvis Zentropa i fremtiden ikke vil tage hensyn til de mindre produktionsselskaber. Det vil kort fortalt ikke give mening for Zentropa at spille for meget med de nyvundne muskler.

"Som fondsejet virksomhed skal man tænke meget langt fremad, hvilket dikterer, at man udviser mådehold i sine arbejdsmetoder. Og så spiller staten en stor finansiel rolle i dansk filmproduktion, og i den forbindelse kan man ikke have én virksomhed, der bare buldrer af sted og efterlader de andre," siger Henrik Bo Nielsen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu