Læsetid: 5 min.

Jeg bruger tilfældet som et potentiale

Han regner altid med tilfældet i sit kunstneriske arbejde – det er faktisk noget af det han allerbedst kan lide. Jacob Noel er aktuel med udstillingen “Forskyd mig til noget andet” på Henningsen Contemporary
Han regner altid med tilfældet i sit kunstneriske arbejde – det er faktisk noget af det han allerbedst kan lide. Jacob Noel er aktuel med udstillingen “Forskyd mig til noget andet” på Henningsen Contemporary
28. marts 2008

Kunstnerens poesibog interviewer hver uge en ny kunstner, som er aktuel med en udstilling og giver til slut et bud på weekendens spændende ferniseringer.

Hvad er din største styrke?
Min største styrke er, at jeg er god til at bruge tilfældigheder konstruktivt i min arbejdsproces. Hvis jeg for eksempel er i gang med et projekt og jeg så kommer til at lave en fejl - så bygger jeg videre på fejlen i stedet for at rette den. Det kan være, at jeg finder et motiv ved et tilfælde – helt uventet – og så bruger jeg det meget gerne. Jeg regner altid med tilfældet i min arbejdsproces – jeg ved aldrig hvornår det kommer, men tilfældet er noget af det jeg allerbedst kan lide. Jeg ser det som et potentiale frem for et problem.

Hvad er din største fejl?
Rent praktisk er jeg alt for ustruktureret. Jeg kan risikere lige
pludselig at være i gang med fem projekter. Og det er alt for kaotisk, både fysisk og mentalt. Det er et stort problem, hvis jeg for eksempel først kan komme i gang med at arbejde, når jeg har ryddet op i et stort rod. Og mit kaos forplanter sig i mange ting – for eksempel min økonomi.

Hvordan arbejder du bedst?
Jeg arbejder bedst i mit atelier. Jeg har prøvet at arbejde hjemme, men det fungerer ikke. Og så er jeg god under pres – det har jeg ofte brugt som en faktor i min arbejdsproces. Jeg har for eksempel ventet med at lave at lave noget indtil lige inden en udstilling og brugt presset som en drivkraft. Det har jeg ikke gjort i forbindelse med min aktuelle udstilling, som har taget mig et år at lave. Rejser har også, især tidligere, været en vigtig del at mit arbejde: Dét at tage ud i verden, indsamle materiale, og så se det igennem når jeg er kommet hjem igen og bruge det i kunsten.

Hvem er din vigtigste samarbejdspartner?
Jeg har to slags samarbejdspartnere. På det kunstneriske plan er det min kæreste Sigrid og min ven og kollega Emil Salto – som jeg deler atelier med. Med dem har jeg en kontinuerlig debat om mit arbejde – de har fingeren på hvad jeg laver, og de tør stille de kritiske spørgsmål, som jeg ikke selv tør stille.
Den anden slags samarbejdspartner jeg har, er min gallerist Andreas Henningsen, som jeg synes bakker mig meget op og tror på det jeg laver.

Hvad er din vigtigste kunstneriske inspirationskilde?
Det er igen tilfældighederne. Man har jo altid nogle forskellige spor man arbejder i – nogle ting der fascinerer mig på forskellige tidspunkter – det kan være inden for arkitektur, bøger eller film. Men det er tilfældet der kan fyre et projekt af – det er når tilfældet dukker op, at det bare handler om at prøve at følge med og efterfølgende få sat ord på.

Hvad er dit foretrukne udstillingssted?
Det er selvfølgelig kunsten det handler om, men der er nogle steder, der har noget at byde på, fordi de har nogle fascinerende, optimale rammer for kunsten, som kan være spændende i sig selv. Jeg er meget fascineret af udstillingsstedet DIA Beacon, som ligger i staten New York. Det er en kæmpe stor bygning med store rum med ovenlys. Her har værkerne de perfekte rammer. Og samtidig udstiller de også kunst jeg godt kan lide.

Hvilken dansk kunstner sætter du mest pris på?
Det er svært at svare på, fordi dem man sætter pris på ofte også er nogen man kender personligt. Men jeg tror det er Jørgen Leths film. De har altid betydet meget for mig, hans lyrik er også god, men det er ikke det samme som filmene. Men jeg har svært ved at svare entydigt på dét spørgsmål – jeg har mange helte, som jeg også har et personligt forhold til.

Hvad savner du på danske kunstscene?
Jeg savner et udstillingssted ligesom Paris’ Palais de Tokyo – et sted hvor alt kan ske. Jeg håber, det er noget der måske kan komme ude i det nye Carlsberg-område, for jeg tror ikke det vil ske på Charlottenborg. Jeg savner altså et sted med en løs struktur for de udstillingerne der bliver afholdt. Og så savner jeg, at flere internationale kunstnere slog sig ned i Danmark – det ville være inspirerende.

Hvad værdsætter du på den danske kunstscene?
Jeg sætter pris på at der er meget talent og at der er en stor vilje til at lave kunst. Det gælder både inden for musik, lyrik, billedkunst og så videre. Der er virkelig mange begavede folk – det er inspirerende og det kan der komme noget stort ud af.

Hvad er den største bedrift i din karriere?
Det er, at jeg stadig laver kunst. Det er ikke altid lige sjovt, men
alligevel kan jeg ikke lade være. Hvis man ser logisk på det, burde jeg stoppe: Det giver mig en masse bekymringer og økonomisk er det hul i hovedet. Så min største bedrift er, at jeg ikke holdt op med at lave kunst.

Hvad var dit første kunstværk?
Jeg tror, at mange kunstnere har haft en oplevelse i formning af at kunne lidt mere end de andre eller sådan noget. Og jeg har da også taget ting med hjem fra skole og arbejdet videre med dem, men dengang anså jeg det jo ikke for at være kunst. Men set i bakspejlet har jeg nok haft nogle kunsteriske oplevelser dengang. Det første rigtige kunst jeg lavede var da jeg var syg i en længere periode og lå på hospitalet – jeg kedede mig røven ud af bukserne. Så gav en venlig sjæl mig et staffeli og nogle farver – og så var det som om det sprang ud af mig, selvom jeg ikke var særlig god. Men alligevel var det her der virkelig skete noget.

Hvad er din største kunstoplevelse?
Det er lidt relativt. Det afhænger jo også af hvilken dag det er og
hvilket humør man er i. En oplevelse der er blevet hængende var
Walter De Marias ”Lightning field”, som jeg så i New Mexico. Men det har også været at køre på cykel om natten i Tokyo. Det handler meget om tilstanden på det tidspunkt hvor man oplever det.

"Forskyd mig til noget andet" på Henningesen Contemporary indtil d.12. april 2008.

Ferniseringer i weekenden

Nils Stærk Contemporary Art
Njalsgade 19C, 2300 København S
www.nilsstaerk.dk
"Harmony Sisters"
Esko Männikko
Fra d. 29. marts til d. 10. maj 2008
Fernisering fredag d. 28. marts kl. 17-19

Galerie Mikael Andersen
Bredgade 63, 1260 København K
www.gma.dk
"Gryderet"
Kristian Devantier
Fra d. 29. marts til d. 10. maj 2008
Fernisering fredag d. 28. marts kl. 17-20

Elastic
Ystadvägen 22 / Bragegatan 15, 214 30 Malmö
www.elasticprojects.org
"Anders Sletvold Moe"
Anders Sletvold Moe
Fra d. 29. marts til d. 26. april 2008
Fernisering fredag d. 28. marts kl. 17-21

Serie

Seneste artikler

  • "Jeg arbejder ikke efter en forudbestemt idé"

    25. april 2008
    Hun bruger ikke skitser når hun arbejder på et kunstværk. Betydningen kommer først til sidst og hun vil selv overraskes over hvor hun er endt. Nina Sten-Knudsen er aktuel med udstillingen Floden#Havet#Canyon på Galleri Faurschou
  • ”Min styrke er skrøbeligheden i mit arbejde”

    17. april 2008
    Han arbejder med papirklip og forsøger at udvikle mulighederne for papirets transformation fra det to- til det tredimensionelle udtryk. Peter Callesen er aktuel med udstillingen ”Paperman” på Helene Nyborg Contemporary
  • "Jeg forventer, at man fornyer sine idéer"

    11. april 2008
    Han har svært ved at komme ud af sin osteklokke igen, efter at have malet på sine værker og han forventer at kunstnere tager udgangspunkt i deres helt eget udtryk. Kristian Devantier er aktuel med udstillingen "Gryderet" på Galleri Mikael Andersen
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu