Læsetid: 5 min.

Drengehjerner og skoleliv

En rigtig dreng. Kan vi ikke lige så godt indrette skolerne på, at de to køns hjerner beviseligt er forskellige?
Udvikling. Man må se på de individuelle forskelle i drenge- og pigegruppen og huske at bruge sin viden om de generelle forskelle til at give både piger og drenge muligheder for at udvikle flere sider af sig selv, frem for at putte drenge og piger i de kendte kønsbokse.

Udvikling. Man må se på de individuelle forskelle i drenge- og pigegruppen og huske at bruge sin viden om de generelle forskelle til at give både piger og drenge muligheder for at udvikle flere sider af sig selv, frem for at putte drenge og piger i de kendte kønsbokse.

David Bering

14. marts 2008

Drenge udvikler sig senere end piger. De lærer at gå senere, de taler senere, og de kommer senere i puberteten. Flere drenge har besvær med at sidde stille i skolen, flere drenge har læse-skrive vanskeligheder, og drenge er underrepræsenterede i gymnasiet og ved videregående uddannelser.

Ligestilling handler om, at vi alle - drenge og piger, mænd og kvinder - stilles lige udviklingsmæssigt og samfundsmæssigt set. Når ligestilling er ønskeligt, er det naturligvis ikke i orden, at drenge øjensynligt ikke har så let ved at begå sig i skolesystemet, og at kvinder stadig ikke har ligeløn.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er forkert som der bliver sagt at drenge lærer at gå senere end piger. De lærer faktisk at gå tidligere. Drenge er tidligere udviklede i grovmotorik, mens piger er tidligere udviklede i finmotorik. I det hele taget er det alt for unuanceret at sige at drenge er senere udviklede end piger. Det afhænger meget specifict af hvad man ser på. Når man taler om hjernen så er drenge f.eks. tidligere udviklede end piger med hensyn til empati, dvs. evnen til at tolke andre menneskers følelser ud fra deres ansigsudtryk, opførsel og lignende.

Den del, der har med følelsesoplevelse at gøre, er mere aktiv hos piger, hvilket igen viser sig i en større interesse for sociale relationer hos pigerne.

I en tid, hvor de politiske partier har kønskvotering på dagsordenen kunne det være af interesse at sammenholde denne iagttagelse med resultatet fra forskningsprojektet "Piger og drenge i skolen", der med støtte af Statens humanistiske Forskningsråd, blev gennemført af cand. mag. Kirsten Larsen og cand. mag. Harriet Bjerrum i begyndelse af 1980'erne. Af resultatet fremgår, at den del, der har med mandehørm at gøre er mere aktiv hos drenge.

Der er vist blevet rapporteret ret gode resultater fra Tyskland og England med kønsadskilte skoler, hvor lærerene kan køre ind på eleverne på den måde deres køn forlanger uden at støde det andet køn.

Jeg synes nu konklusionen på artiklen er mest rigtig:

"Det er en god ide at have viden om kønsforskelle og tage højde for disse i skolen. Men man må også se på de individuelle forskelle i drenge- og pigegruppen og huske at bruge sin viden om de generelle forskelle til at give både piger og drenge muligheder for at udvikle flere sider af sig selv i stedet for at fastholde kønsstereotypier gennem at lade piger og drenge fortsætte med mest at gøre det, som de i forvejen kan. "

Men man må også se på de individuelle forskelle i drenge- og pigegruppen og huske at bruge sin viden om de generelle forskelle til at give både piger og drenge muligheder for at udvikle flere sider af sig selv i stedet for at fastholde kønsstereotypier gennem at lade piger og drenge fortsætte med mest at gøre det, som de i forvejen kan. "

Ja, ellers ender det bare med at pigerne en dag siger:"Nu har vi lært at gøre alting selv, og det var dejligt at opdage, at man kunne. Men vi gider egentlig ikke"

Fordi drengene gør større modstand end pigerne i mod indlæring, er der vel ingen grund til at give dem medløb?

Det virker som om "reformpædagogikken", og dens teser om barnets autonomi, er blevet vulgariseret til en form, som udelukkende legitimerer kontrær dovenskab og manglende indsats, fremfor at tilskynde læring.

Og hvor er ligestillings-fetischisterne henne i alt dette? Er differentiering ikke et skud for boven til postulatetet om kønnenes lighed?

Hej Rolf :)

Jeg jeg læste det godt...

Og der er altså noget om det. Men men men

- det gælder for begge køn.

Hjerneforskerne har nemlig opdaget at både mænds og kvinders hjerner først er fuldt udviklede i ca. 21-22 års alderen. Det undrer altså ikke mig, da det ganske godt modsvarer de oplevelser jeg har med undervisning af unge mennesker på en erhvervsskole igennem et par år. Det skal ikke forstås sådan, at der ikke var nogen hjemme, men fordi min erfaring blev, at selv
18-19årige uge mennesker har brug for modspil fra lærerens side samt støtte og vejledning.

Desuden mener jeg nok at Ina Bach gør sig til moralsk overdommer over alle 15-årige unge piger ved at skrive 'at ingen Ingen sund, ung kvinde på 15 år drømmer om et engangsknald.' Har hun dokumentation for det ? Eller er det bare noget, hun slynger ud...baseret på sin egen opfattelse...

I min (meget) korte tid som folkeskolelærer havde jeg bl.a. en 9. klasse.
Og i den gik snakken ellers lystigt! om hvem der havde haft sex med hvem og hvornår. (det var nu ikke så mange igen, men snakket blev der...)

Teenageres hjerneceller har så travlt, at den unge hjerne ikke kan overkomme at bearbejde al den information, den modtager. Dermed får teenageren svært ved at håndtere sociale og følelsesmæssige situationer. Et menneskes hjerne gennemgår en omstrukturering i netop teenageårene, samtidig med at det er i disse år, at mennesket skal lære at håndtere en masse nye sociale situationer. Undersøgelser viser, at når børn bliver ca. 11 år gamle, bliver de langsommere til at aflæse andres ansigtsudtryk. Først i 18-årsalderen er evnen fuldt tilbage igen.

Se også: http://www.msnbc.msn.com/id/14738243

"Hjerneforskerne har påvist" er åbenbart lige så afgørende og umodsigeligt som "amerikansk forskning viser, at" eller GOD SAID (let there be lIght).

Autoritetstroen er tilbage - vi kræver tryghed efter 11.09 - også mentalt!

"at kvinder stadig ikke har ligeløn." Grete Kragh-Müller benytter også lejligheden til at kolportere den sædvanlige skrøne om, at kvinder ikke har ligeløn. Hvis de ikke har det, så klag til domstolene. EU-lovgivningen sikrer helt klart lige løn for lige arbejde, og personligt har jeg heller aldrig hørt om en skole, der betaler sine kvindelige lærer mindre end sine mandlige.
Hvor længe skal den løgn have lov til at cirkulere uimodsagt.

Artiklens indledende sætning om at drenge udvikler sig senere end piger, er så generaliserende at den ikke giver kan bruges til ret meget. Der er så store forskelle imellem drenge indbyrdes og imellem piger indbyrdes at der er et stort overlap mellem de to køn næsten uanset hvilken egenskab man ser på. Ved at behandle børnene efter køn, vil man diskriminerer imod den tredjedel af både pigerne og drengene som falder udenfor den kønsstereotype middelgruppe.

Hvad f.eks. med den halvdel af drengene der sidder stille i skolen, skal de ikke have lov til at lære at læse?

Siden feminismens opståen, har feministerne og almene kvinder været i opposition mod alle mænd og alle drengebørn.

Feministerne må snarest muligt rotte sig sammen og iværksætte et fundamentalistiske program, for drab af alle drengespædbørn fra fødslen.

Hvad er problemet? Jeres medsøstre må vel forfølge jeres politisk og "socialistiske" programmer med et ultra-feministisk stat og udslettelse af drengespædbørn? Om denne målsætning og samarbejde skulle indgå med Hitz-ut-Tahrir, Hamas og Hizbollah, er der vel intet der hindrer Femisternes retorik og målsætning i nogen henseender.

Janus,

At feminister, hvor radikale og ubehagelige nogle af slagsen end måtte være, skulle så meget som have lyst til at alliere sig med ultra-patriarkalske religiøse bevægelser som de tre du nævner er vist en konspirationsteori, der har ca. lige så meget til fælles med virkelighedens verden, som hvis jeg påstod at Kennedy blev myrdet af en hemmelig sammensværgelse af Elvis Presley, CIA og Frimurerne, fordi han truede med at afsløre sandheden om månelandingerne og rumvæsnerne....

vh
Simon