Læsetid: 3 min.

Europæiske blockbusters vises i København

Græsk sang og dans, ungarsk overmod og tysk komik er noget af det, man kan opleve i de 11 europæiske film, der i løbet af den næste uge vises i København
Kultur
12. marts 2008

"Lad os se, hvad der sker hos naboerne!"

Under det slogan bliver det i den kommende uge muligt at stifte bekendtskab med 11 europæiske film fra 11 forskellige lande og samtidig møde instruktørerne bag, der efter forestillingerne stiller op til diskussion med publikum.

Picture Europe! The Best of European Cinema, hedder denne minifilmfestival, der i år afholdes for anden gang, og som for første gang kommer til Danmark, nærmere bestemt Grand Teatret i København. Det danske bidrag til filmfesten, Peter Schønau Fogs Bodil-vindende Kunsten at græde i kor, vises kun i de to andre byer, München og Madrid, der ud over København er udvalgt til at være værter for Picture Europe! i år.

Det er organisationen European Film Promotion (EFP), der står bag Picture Europe!, og som med medlemmer i 28 europæiske lande har til opgave at promovere og styrke europæisk film internationalt. Det er lidt af en opgave, EFP dér har givet sig selv: Det er notorisk svært at sælge billetter til en film produceret i ét europæisk land i andre europæiske lande - hvis filmen da overhovedet får biografpremiere uden for hjemlandets grænser.

Helhjertet forsøg

Men EFP kæmper helhjertet for sagen og har blandt andet "stiftet Picture Europe! i et forsøg på at finde et nyt publikum til europæisk film og samtidig nærme sig biografgængere, der allerede er interesserede i film fra deres nabolande."

Og hvad sker der så hos vores naboer? Lidt af hvert efter filmene i Picture Europe! at dømme. Bag udvælgelsen af filmene står EFP-medlemmer i de enkelte lande, og tanken er, at hver af filmene på en eller anden måde skal have markeret sig særdeles positivt ved billetlugerne i hjemlandet.

I Danmark er det således Det Danske Filminstitut, der har peget på Kunsten at græde i kor. Den passer da også godt ind i sammenhængen: Filmen blev rost til skyerne af anmelderne og solgte flotte 230.000 biografbilletter. Men ellers er det 11 meget forskellige film, der handler om alt fra schweizisk desperation og græsk sang og dans til raceuroligheder i Holland og overmodige børsmæglere i Budapest.

En anden virkelighed

Ballet åbnes i dag med tyske Maggie Perens letbenede komedie Stellungswechsel, der handler om fem mænd, som starter et escortbureau for at tjene penge på at få det, karrierekvinderne ikke vil give dem: sex.

Fra Schweiz kommer Out of Bounds - instrueret af Fulvio Bernasconi - der er et barsk drama om en bokser, som vender hjem til Italien og et liv i fattigdom efter forgæves at have forsøgt at bokse sig vej til toppen i Tyskland. Han lader sig lokke af lette penge og brutale og ulovlige nævekampe, hvilket fører til et opgør med søsteren, der har ofret meget for hans skyld.

Hollandske Albert ter Heerdts Kicks er en engageret multiplotfortælling om, hvordan utilfredshed blandt indvandrere, latent racisme hos politiet og en række misforståelser kan føre triste ting med sig - og hvordan det heldigvis også åbner nogle menneskers øjne for, at der findes en anden virkelighed, end den de selv bevæger sig rundt i.

I den græske Dying in Athens finder en midaldrende universitetslærer og kvindeforfører ud af, at han er døende, hvorfor han sætter sig for at rydde ud i al bedraget og alle løgnene, især i forhold til sin kone. Det kunne være blevet så trist, havde det ikke været, fordi instruktøren, Nikos Panayotopoulos, havde iscenesat dramaet som en musical med strejf af sort humor.

Bliv selv meget klogere på vores europæiske naboer og deres filmsmag i løbet af de næste syv dage i biografen.

Filmomtaler og program på www.grandteatret.dk og www.pictureurope.eu

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her