Læsetid: 3 min.

Filmisk er den forråede jord

NatFilm Festivalen viser i disse dage den svenske instruktør og billedpoet Roy Anderssons samfundsrevsende værker - fra de få unikke spillefilm over de krasse kortfilm til de skarptskårne reklamefilm
NatFilm Festivalen viser i disse dage den svenske instruktør og billedpoet Roy Anderssons samfundsrevsende værker - fra de få unikke spillefilm over de krasse kortfilm til de skarptskårne reklamefilm
28. marts 2008

Skræmte, nøgne mennesker gennes ind i en lastbil. Den lukkes, og udstødningsgassen ledes ind i bilen, som begynder at cirkle rundt på en trøstesløs, grå parkeringsplads. Kort efter ser man i en ny scene en far få tatoveret "Volvo" i panden på sin tennistalentfulde dreng. Han lægger hånden på sønnens skulder. Er det omsorg eller pres?

Filmen er Roy Anderssons kortfilm Dejlig er jorden, og man glemmer den aldrig. Selv så jeg den første gang for snart 15 år siden på Odense Film Festival, hvor den løb med førsteprisen. Billederne sidder stadig ætset på nethinden, og siden har flere føjet sig til med de 46 tableauer i Roy Anderssons hyldede spillefilm Sange fra anden sal.

Med Du levande er han nu igen spillefilmsaktuel, og fans af den samfundskritiske svensker med sorthumoristisk sans for at skære ind til de følelsesforarmede velfærdsben skal skynde sig at få et smugkig inden den almindelige biografpremiere. Men frem for alt må man ikke misse morgendagens visning af hans kortfilm i Posthus Teatret, hvor han selv vil være til stede og have nogle af sine legendariske reklamefilm med.

Kunst i det kommercielle

Indtil Sange fra anden sal delte juryprisen i Cannes i 2000, var Roy Andersson i mange år en af svensk films bedst bevarede hemmeligheder. Efter en dundrede debut i 1970 med En kærlighedshistorie, som havde dansk repremiere i 2005, forsvandt han fra spillefilmscenen, da hans anden spillefilm Giliap i 1975 blev en økonomisk fiasko. I stedet helligede han sig at lave reklamefilm, og han er et af de få beviser på, at man kan sætte et konsekvent æstetisk fingeraftryk på film for produkter så forskellige som ketchup, lotto eller forsikringsselskaber.

I tableauer leveres tankevækkende små situationer, som udspiller sig i et farvedrænet folkhem. Oftest er der en ætsende pointe. Den kan være sjov, men den kan også være tragisk, som når en mand på en strand i én lang indstilling løber efter hjælp blot for at konstatere, at redningskransen er ødelagt.

En grundtone i hele Roy Anderssons værk er, at mennesker er holdt op med at tage hensyn til og passe på hinanden. Et synspunkt, der helt konkret kommer andres ord på i en valgfilm for Socialdemokraterna, hvor der hverken er hjælp til forældre uden penge til lægen eller en hjælpende hånd til mennesker, som falder i tunnelbanens menneskemylder. Det kan lyde moraliserende, men Roy Anderssons kunst er netop at lade tableauerne tale for sig selv. Øjet og tankerne får frit, udbytterigt spil.

Kontroversiel oplysning

I kortfilmprogrammet vises ud over Dejlig er jorden to af hans filmskolefilm, som jeg selv har til gode, samt hans dystre oplysningsfilm Der er sket noget fra 1987. Filmen blev bestilt til at informere om aids af den svenske socialstyrelse, som imidlertid fik kolde fødder og aflyste ordren, da den stort set færdiggjorte film præsenterede kontroversielle teorier om aids-virussets fremkomst.

Filmen blev officielt afskrevet som for mørk og ikke vist før i 1993. Siden har den haft et langt liv på kortfilmfestivaler verden over, ligesom hans reklamefilm er kult blandt cinefile i mange lande. Jeg har for en del år siden vantro siddet i en propfyldt sal i Paris, hvor franske filmentusiaster næsten religiøst dyrkede stiliseringen og de lange indstillinger i Roy Anderssons reklamefilm og efterfølgende havde en lang diskussion af hans værk inden for både fiktion og den konsumkultur, som han løbende kritiserer.

Reklamefilmene er en fornøjelse i sig selv og er samtidig en spændende kontekst til de mesterlige spillefilm, som Roy Andersson siden stædigt har brugt årevis på at frembringe for at have absolut kontrol og tid til at udøve sin perfektionisme. Men det er frem for alt Dejlig er jorden, der stadig rammer benhårdt i maven som et provokerende oplæg til samfundsanalyse og en enestående filmisk oplevelse.

Kortfilm og overraskelser vises i Roy Anderssons nærvær i Posthus Teatret i morgen kl. 16. Giliap vises samme sted kl. 19. Spilletider på Roy Anderssons andre film kan findes på www.natfilm.dk

Tidligere anmeldelser og omtale af Roy Andersson:
Med den store pensel (jan 2001)
Anderssons elendigheds-katalog (feb 2001)
En stor lysende debut (okt 2005)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu